Gå til innhold

Små barn og ryggproblemer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med ryggen i noen år - tiltagende vondt det siste året.

Dette gir meg store utfordringer i hverdagen. Jeg går til fysioterapi, og skal nå undersøkes for Bekterew. Selv tror jeg vel at det er slitasje.

Jeg har to barn på 1 og 3 år. Det er enkelt for fysioterapeuten og si "IKKE LØFT PÅ DEM", men det er jo ikke gjennomførbart.

Noen kvelder, sånn som i kveld, har jeg så vondt i korsryggen at jeg bare har lyst til å gråte. Andre kvelder kan det være nakken som er det største problemet.

Jeg "fungerer" i 100% jobb, og med 2 små barn. Vi kunne ikke klart oss om jeg jobba mindre. DET bekymrer meg.

Er det flere av dere småbarnsforeldre som plages med ryggen? Hva gjør dere for å ha det best mulig, og for å få dagene til å gå rundt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beveger meg.. trener:-)

Skrevet

Jeg beveger meg en del. Kan vel ikke akkurat kalle det trening, men trim iallfall. Går tur 4-5 dager i uka, varierende lengde. Prøver å bevege meg det jeg kan.

Men ellers er jeg jo igang fra kl 06 om mårran, til unga legger seg kl 19 om kvelden, så 1 times trening hver kveld etter barna er i seng, er uaktuelt.

Tror ikke jeg er så passiv - selv om jeg sikkert kunne vært mer aktiv.

Skrevet

Personlig hadde jeg foretrukket kiropraktor eller andre behandlinger, fremfor fysioterapeut... Disse "peutene" kan jo ingen ting om ryggplager lengre:-)

Skrevet

Disse "peutene" sier jo det samme som deg lenger opp her, beveg deg, og tren ryggen. Kiropraktor knekker ting på plass, og etter x antall ganger blir det jo løsere og løsere. Derfor blir man avhengig av å gå til kiropraktor, og det blir oftere og oftere.

Få deg noen ryggøvelser for å styrke musklene som støtter opp bl.a. ryggraden.

Skrevet

Har du skiftet ut senga da? Ofte kan det gjøre revulosjonerende ting med ryggen.. Så lenge de ikke har funnet en patologisk feil i ryggen din, så kan det være andre muligheter du må se på... Noen blir bra av å skifte madrass, andre hos fysioterapeut, kiropraktor, akupunktør, massasje osv osv... Bevegelse og trening er bare for å styrke skjelettet og musklene.

Skrevet

Jeg har en rævva rygg, og en pjokk på 15 mnd. Når du løfter ungen må du løfte med armene, sette deg ned på huk og ikke bøye ryggen før du løfter. Det går an å løfte uten å belaste korsryggen (det er der mitt problem ligger). Jeg har også omsider begynt å trene, hovedsaklig for å trene opp ryggen, så den tåler mer.

Om du ikke er glad i trening, så gjør gåturer i ulendt terreng også mye bra for en røten rygg.

Har selv liten tro på div "pauter", og legger min lit til sterkere muskler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...