Lillesmil:D Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Jeg er student og er akkurat ferdig andre året på utdanningen min. jeg venter mitt første barn i januar. Da har jeg bare 5 mnd igjen av studiet, som også er et halvår vi skal jobbe hjemme. det jeg lurer på da, er om jeg mister retten på fødselspenger hvis jeg fullfører semesteret? eller om jeg må ta ut et års permimsjon, for så å fortsette utdannelsen min etter det. hadde liksom vært så greit å bli helt ferdig siden det bare en snakk om noen mnd.
*RutIetutt* Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 For å få fødselsstipend fra lånekassen må du ha minst en eksamen el igjen av utdanningen. Er du ferdig med studiet når du går ut i permisjon får du ingenting... Gjorde det selv på den måten at jeg fikk barn under studiet - hadde da en liten eksamen igjen (ca 3 mnd) etter at jeg var ferdig med permisjonen....jeg kunne også gjort meg helt ferid før babyen kom, men da hadde jeg ikke fått fødselsstipend.
Lillesmil:D Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2007 okai... men kan jeg da går det halveåret også ikke melde meg opp til eksamen da? eller går ikke det heller?
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Du har da også rett på fødselspenger fra nav( ca 33 000,- engangsbeløp) om du ikke har tjent egne penger som ville gitt deg fødselspenger. Når du føder i studiet slik som du gjør nå, har du rett på fødselstipend så lenge du har hatt rett på studielån de siste 6 mnd før fødsel.
*RutIetutt* Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Så lenge du melder deg opp til eksamen etter at permisjonen din er slutt får du fødselsstipend (dersom du har fått støtte av lånekassen i minst 6 mnd før permisjonen). Mange som tar opp igjen eksamener for eks bare for å få fødselsstipendet. Var det det du mente...?
Lillesmil:D Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 jeg vet ikke helt hva jeg mente jeg... syns det er så vanskelig alt det her... hehe men tror jeg mente at jeg kan fortsette etter jeg har født, slik at jeg bare har igjen å ta eksamen når jeg begynner igjen. vet ikke om du skjønte det helt jeg... men at jeg ikke tar permisjon før i mai/juni og dermed dropper eksamen. og tar den igjen når jeg er ferdig med permisjonen
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Går helt greit å studere samtidig som du mottar fødselsstipend fra Lånekassa...har gjort det selv!:-) Så kan du melde deg opp i et eller annet studie høsten 2008 og ta permisjon fra dette, for da får du fødselsstipend om høsten også.
*RutIetutt* Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Ja, det skulle jeg tro går helt fint - da er du jo ikke ferdig i og med at du har en eksamen igjen, uansett hvor lenge det er til eksamen når du er ferdig med permisjonen:o)
VinterSol+2 Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 ja, ta nå for all del eksamen om du orker det! og så melder du deg opp i et eller annet studium du vet du kommer inn på fra høsten av og tar permisjon fra dette. (info om dette ligger faktisk ute på www.lanekassen.no) du trenger ikke "spare opp" noen eksamen fra studieløpet ditt nei:)
Lillesmil:D Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2007 tusen takk for alle svar. det hjalp:) finner nok ut av det tilslutt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå