Gå til innhold

Hva synes dere om besteforeldre som nusser barnet på munnen??


Gjest

Anbefalte innlegg

Har sett svigermoren min gjør det med sønnen vår og jeg fikk en litt ekkel/kvalm følelse.. En ting er om man nusser på kinnet eller panna eller noe, men munnen liker jeg ikke helt.. Jeg nusser ikke sønnen min på munnen en gang, ikke gjør pappaen hans heller..

 

Er jeg urimelig om jeg sier at ho ikke skal gjøre det??

 

Et annet problem jeg har, som jeg gjerne vil ha noen synspunkter på er at ho sier pappa ditt og pappa datt til sønnen vår hele tiden. an har kunnet si mamma og pappa, ho passer han 1-2 ganger i uka. Og siden han ikke kan snakke ellers blir det mye pa-pa-p-a lignende ord og da sier ho for eksempel" Pappa er ikke her" samboeren min har reagert på det han også, men vi har ikke sagt noe. Men i det siste har ikke sønnen vår sagt mamma, han kaller meg pappa også.. Og det synes jeg er sårende.. Samboeren min tar opp det med henne og sier at ho kan si mamma også. Da sier ho at det er vår jobb å lære han å snakke, vi skal oppdra han etc. Ikke ho.. Men siden sambo jobber natt og sover mesteparten av dagen er det måte på hvor mye jeg kan få brukt mamma..

Var et par dager hvor jeg sa mamma hele tiden, så nå er han begynt så smått å si det igjen.. Og denne uka får ho ikke passe han..

 

Er det jeg som er VELDIG gravid og overreagerer??

 

Håper på synspunkkter fra dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Besteforeldre må da kunne nusse på munnen!

Og foreldre og søsken også, mener nå jeg da.

Jeg skjønner ikke hva som er ekkelt ved det. Greit, man nusser vel ikke en 10-åring på munnen, men er det jo snakk om en baby!

 

Og når det gjelder bruken av mamma/pappa ... jeg forstår at du blir skuffa av at han kaller deg pappa, men som du sier, han han ikke snakke og vet dermed ikke betydningen av "ordene" han sier.

Slikt kluss blir det for de fleste unger i begynnelsen, de sier mamma til alt (også pappaene), men det er det færre som reagerer på. Når det er sagt burde det være en enkel sak for din svigermor å bruke begge "navnene" når hun snakker med ungen. Hun må jo huske på at hun er en viktig person i barnets liv og har stor påvirkning både på språk og oppførsel. Og særlig når hun passer ham så ofte som hun gjør. Du må bare si det til henne at hun er en viktig og sterk påvirkning (og det er ikke negativt) og at hun kan gjøre viktige bidrag til barnets utvikling, men at det hadde vært fint om dere ble enige om noen "kjøreregler" for opplæringen/påvirkningen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har ikke barn selv enda, men kjenner ei med samme problem (særlig kyssingen). Jeg syns det er litt rart å bare gjøre det, det hadde absolutt ikke vært naturlig for meg å kysse barn på munnen. Og dessuten syns jeg vedkommende burde vise antydning til å få bekreftelse om "lov" før man gjør det. Likevel er vel svigerforeldre/ foreldre litt rare.. hatt flere barn selv kanskje, og overfører kanskje noen gamle vaner. Virker også som om det er litt konkurranse inni bildet, at hun skal fokusere på sønnen sin, for å vise litt eierfølelse. - og at hun og barnebarn står hverandre nært, derfor kyssingen. Men du er jo ute etter en løsning.. Kanskje se det litt fra hennes side også, nå har sønnen hennes fått to personer som er nærmere han enn det hun er, og det er sikkert litt sårt. Hvis du absolutt ikke liker det, kan du jo si neste gang at gutten din har fått litt dilla på kyssing, så dere har mest lyst å venne han av med det? Ellers må du tenke deg om det er at hun kysser som er kjipt, eller om alt sammen bunner i en liten "konkuranse" dere imellom? Trolig vil hun jo slutte med dette når gutten når en viss alder, og når det kommer flere barnebarn inn i bildet vil det nok også endre seg. kanskje du også etterhvert setter pris på at hun viser så mye kjærlighet til barnet? Syns også mer synd på svigermor når hun fokuserer sånn på sønnen sin som pappa, det er ikke sikkert at hun har det helt greit selv som jeg nevnte ovenfor (at hun blir enda mer dyttet på sidelinja..) jeg vet ikke. Håper du klarer å slappe av med det, hvis du ikke klarer å si ifra på en vennlig og genial måte... lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nusser ikke på munnen. Det er forbeholdt oss (mamma og pappa). Jeg vil heller ikke at noen andre nusser min sønn på munnen, det syns jeg er ekkelt. Syns ikke du overreagerer, vi har alle våre grenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar... Jeg også tenkte at ho kanskje skal poengtere at sønnen hennes er blitt pappa og knytte bånd, men ho har 4 barn selv. To av hennes barn har to barn hver seg, og så venter vi nr.2 nå. (den ene broren har ingen barn) Min sønn er barnebarn nr. 5. Og ho er ikke/har vært slik med de andre!!!! Jeg setter kjempepris på henne og er innmari glad for at ho har hatt muligheten til å stille opp. Men jeg føler at ho ikke respekterer meg! At jeg er "bare" værpemaskinen til sønnen hennes.. Ho har for eksempel aldri sagt at han ligner meg, eller nå har han savnet mammaen sin etc. Alt er pappa.. At ho sier han ligner på pappa er jo helt naturlig siden ho ikke har sett meg som baby. Og så er det jo noe med "øyet som ser".. Men jeg synes det er litt sårende at ho ikke vil inkludere meg da. Ho kunne jo bare sagt noe for å inkludere meg også!! Han ene svogeren min så at ho kysset han på munnen og sa Æsj, sånt gjør man ikke...

Så er ikke vanlig i deres familie fra før..

 

Kanskje ho er sjalu, jeg vet ikke.. Men jeg synes det er tungt... Skulle ønske ho kunne se på meg som mammaen til barnebarnet hennes.. Og at jeg har like mye å si som hennes sønn..

 

Min familie er litt "flinkere" sånn... Nei jeg vet ikke, blir nesten gal jo mer jeg tenker på det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk... Ja vi gjør ikke det selv en gang vi... Og derfor synes jeg det blir ennå værre når besteforeldre skal "få lov"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år, og kysser fredeles både pappa og mamma på munnen. Klart det ikke er noe "blautnuss", men et nuss er det vell...?

Ser jo ikke på det på samme måte når jeg nusser foreldrene mine, som når jeg kysser min bedre halvdel, for det er jo en VESENTLIG forskjell!

Folk gjør som de vil, og om man nusser barna sine eller ikke,sier jo ingenting om de er mer eller mindre glad i barna sine fordet :)

 

(men besteforeldre synes jeg kanskje skal holde seg litt lengre unna, syns jeg ! hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjipt ja! Skjønner deg veldig godt, litt uomtenksomt av henne å ignorere deg på den måten. Bra svogeren sa fra, det gjør du også neste gang! Kvinn deg opp og si, "nei det er bare for voksne!". Kan du si dette til kjæresten/ mannen din, at du føler deg oversett? Kan han hjelpe? Kan også hjelpe å være veldig positiv ovenfor henne, være veldig snill og grei- kanskje hun mykner litt og "ser" deg? og vær konsekvent og bestemt på "kjøreregler" du og pappan har satt for barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har "nussedilla" og nusser masse på munnen.... Han nusser meg, spesielt hadet nuss, men pappan vil det ikke og sier "du kan nusse meg på kinnet" og da gjør han det i steden. Han nusser også mormor på munnen, men for meg gjør det ikke noe, ettersom de er så nære. Hadde svigermor nusset han hadde jeg nok reagert...hehe, skjønner jo at det egentlig ikke er forskjell her, bare mine følelser ovenfor disse menneskene. Noen ganger setter han og storebroren i gang (han nusser også meg hadet på munnen, han er 5 år nå, og kommer ikke til å gjøre det så lenge til, men regner egentlig med at dette stopper av seg selv) og nusser hverandre på munnen, og ler, det synes jeg også er litt rart, og sier på en vennlig måte at de ikke trenger å kysse hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er nødvendig av besteforeldre å musse på munnen på barna nei.

 

Synes ikke du overreagerer. Synes hun virker frekk ut. Hvorfor bare omtale pappa for barnet?! Virker som om hun gjør dette med vilje. Synes mannen din bør ta alt dette opp med sin mor, det er ikke din jobb å gjøre det.

 

Du får bevisst si mye "mamma" når svigermor er i nærheten, og få andre med på den leken også.

 

Enkelte besteforeldre er bare så frekke, og tar seg ALTFOR mye til rette. Kanskje på tide å få litt avstand til henne. Ikke la de komme for nær dere. Husk at det er dere som er foreldrene til barnet, og det er dere som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at mine barn kysser andre på munnen gjør meg overhodet ingeneting, men en gylden regel er at det er de som oppfordrer til det.. liker ikke at voksne henger over de og lokker fram et kyss , da får jeg litt kula ! men at familie kysser de tilbake når de kommer å skal kysse, det gjør meg ingenting !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes at eventuelt nussing på munnen bør være forbeholdt søsken og foreldre jeg.

Farfar til eldstemann var ram på det der og etterhvert som guttungen vokste til ble jeg mer og mer kvalm av det.Til slutt sa jeg at sussing på munnen var han blitt for stor til.Han tittet litt rart på meg og hevet øyenbrynene,men jeg har aldri sett han gjøre det igjen.Guttungen ble jo såpass stor etterhvert at han fikk si ifra hva han synes selv var greit,med meg som støtte uansett hva han ville.Å gi nærhet til barna er viktig,men det er mange andre måter å si/gjøre det på.

Vi susser selv heller ikke ungene på munnen lenger,av den enkle grunn at de må få lov til å velge selv uten at vi skal innføre noe sussing som et rituale.

Ang babyer og sussing på munnen så er det ganske ekkelt å tenke på hvor andre kan ha vært med den munnen.

Men vi er jo forskjellige og dette er min mening da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang sussingen. Jeg har ingen problemer med det selv. Både jeg og papaæen susser småen på munnen. Når han skal si hadet til besteforeldre og tanter/onkler tar han selv initiativ til å susse dem på munnen. Om de snur kinnet til eller lager trutmunn gjør meg ingenting, verken eller :) Men det er meg!

dersom du føler det er ubehagelig, så har du rett til å si i fra! Det er deres barn :)

 

Ang språket. Det er veldig opp og ned i starten, ang hvor mye de bruker mamma eller pappa. Ikke ta det ille opp, han bruker nok mamma til deg om ikke så altfor lenge. Eller som hos meg: gikk direkte til å kalle meg for mitt ordentlige navn (var lett å si da..hihi)

Når han er hjemme hos deg får du passe på å si mamma i HVER eneste setning...hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å nusse sønnen min på 2 på munnen og både tanter og bestemødre/fedre gjør det, de er jo babyer ennå....

 

Når det gjelder snakking om mamma og pappa, vår sønn gikk rundt å sa mamma helt til han var bortimot 18 mnd, men samboeren svarte bare ja til det når jeg ikke var til stede, for han visste at det var han som ble ropt på. han ble ikke skuffa, du skriver ingen ting om hvor gammel sønnen din er, men du kan faktisk bruke ordet mamma i mye av det som du snakker til han i løpet av dagen... eks

 

Skal mamma lage en skive til deg....

Skal mamma gjøre ditt....

Skal mamma og (navnet på barnet ) bade, leke, spise, gå ut, etc....

 

Da bruker du ordet mamma i veldig mange tilfeller.....

 

Men ellers er jeg til dels enig med svigermor din, det er deres jobb å lære barnet å snakke, og ja jeg synes du over reagerer sønnen din vil lære å snakke men du må være tålmodig. det er tross alt et barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke hele innlegget, men min mening er klar:

ingen kyssing på munnen til barnet...

Her kysser kun sambo og jeg hverandre på munnen. Ingen andre familiemedlemmer gjør det.

 

Det er helt normalt at barna i en viss periode kaller begge for mamma eller pappa. Det ordner seg etterhvert :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nusser minsten på munnen, med han største på åtte synes jeg ikke det er naturlig lenger fordi han har blitt så stor, men gjorde det før. Husker ikke når vi sluttet med det, men det skjedde ganske naturlig.

 

Ang besteforeldre sa han i fra selv når han syntes det ble ekkelt så det ble aldri noe prob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet, verken med det ene eller det andre her. Beklager om jeg skuffer det ved å si dette! En liten nuss på munnen er jo bare koselig og barna går igjennom forskjellige faser i språkutvilklingen. Vet ikke hvor gammel sönnen din er, men min sönn har i perioder sagt pappa til oss begge og i perioder har han sagt mamma til oss begge, uten at jeg lar dette gå inn over mer!

Snakk med svigermor om det du ikke liker hvis det plager det så mye........!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussing på munnen har ikke jeg noe problem med. Har selv nusset mine foreldre på munnen...også i voksen alder.

Har ikke lagt merke til om de har gjort det på barna, men det er antageligvis fordi jeg ikke er så opptatt av det.

Men det er uansett opp til deg og mannen din hva dere aksepterer, og det bør respekteres.

Høres ut som svigermoren din er slik som bestemoren til min eldste. Fryktelig irriterende. På den annen side er hun farmor. Det er vel gjerne mormor som får det privilegiet å være knyttet mest til sitt barnebarn. - Så da tar hun den "helt ut", nå som hun har muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg nusser på munnen er mannen min. Ungene blir kysset alle andre plasser. Jeg syns det blir rart/ekkelt å se på at andre kysser ungene på munnen, enten det er foreldre eller andre.

 

Bare si i fra, men gjør det på en fin måte..har forstått at det er delte meninger om dette ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN andre enn meg og sambo får kysse jenta vår på munnen!

Det er ikke uten grunn at det er slik, barn har en annen bakterieflora enn oss voksne.

Klarer ikke tanken på at andre skal kysse vår jente på munnen.

 

Dette med mamma og pappa synes jeg du overreagerer. Jeg merker på jenta mi at hun sier helst ting som er morsomt å si, pappa er myyyye mer morsomt å si enn mamma.

Mamma bruker jeg hele tiden. Hva enn vi gjør, når jeg skifter eller lager mat til henne så forklarer jeg alt jeg gjør å sier : mamma skal bare osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Helt ålreit, så lenge man har et godt forhold til personen selv, og at personen velger å nusse på kinnet om han/hun ikke er helt frisk...Feks ved forkjølelse osv... Synes det bare er kos at de nærmeste nusser både her og der på babyen/barnet, men bare en lett "glad i deg, nuss". I de fleste land, kysser alle alle, så det er vi her i Norge som ikke er helt vant til det kanskje... Jeg nusser gutten min på 2 år så ofte jeg får til, synes det er helt naturlig. Nuss på kinnet og nuss på munnen, helt ålreit.

Er man ikke fullt så glad i personen som vil kysse barnet ditt, blir det litt ekkelt... Så jeg tror det bunner ut i forholdet man har til personen selv. Her i fam, er det kun de aller nærmeste som nusser barnet vårt, og kun jeg og foreldrene som nusser på niesen min...

Jeg nusser ikke barn jeg ikke kjenner så godt, de får en god kos istedet!

Det er jo veldig søtt da, når de kommer stabbende og vil gi deg nuss...

Kyss og vær glad, sier jeg bare... Men, klart med måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...