Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en sønn på 4 uker som jeg ammer,men de siste dagene har brystene vært veldig harde og det virker som lillegutt ikke får i seg så mye..

så jeg begynte å pumpe meg å målte det hn fikk i seg.

merket at hn ble mye roligere å sov bedre..

men igår var jeg nødt til å gi hn nan for første gang for jeg får kun ut ca 40 ml til sammen på begge brystene..

hva er det som skjer??har veldig vondt til å begynne med når lillegutt skal suge,akkurat som tusen nåler som stikker gjennom brystene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke pumpe for å måle fordi det aldri kommer ut like mye som barnet selv ville klart å suge ut. Jeg ville fortsatt å gi pupp og helle gitt oftere for da øker melkeproduksjonen.

Skrevet

De "nålenen" er nok utdrivningsrefleksen.... Ikke farlig og går jo fort over!

Skrevet

Er brystene harde også etter amming? I såfall høres det ut som om du har tette melkeganger, og da kommer det ikke mye ut... Spør på ammedebatten, helsestasjonen eller ammehjelpen så får du nok gode tips for å løse dette.

Skrevet

Det du beskriver høres ut som utdrivningsrefleksen, det er når melkekamrene trekker seg sammen for å skvise ut melka. Det skal være slik. :) Du blir vant til det etter hvert, og det kommer ikke til å kjennes like godt hele tiden.

Du har mye mer melk enn det du klarer å få ut med pumpe. Noen lar seg ikke pumpe så lett, men har likevel masse melk. Neste gang du skal pumpe, prøv å gjøre det rett etter at du kommer ut av dusjen, pump mens du ammer fra det andre brystet, eller sett i gang utdrivningsrefleksen før du begynner å pumpe. Det kan du gjøre ved å rulle brystvortene litt mellom fingrene til du kjenner det begynner å prikke. Så lenge ungen din legger på seg fint, har du nok melk. Ingen fare. :)

Men dersom brystene dine er harde hele tiden, bør du prøve å få ut noe. De skal ikke ha kuler eller føles veldig sprengt. Prøv å følge rådene jeg skrev litt lenger opp for pumping. Hvis alt annet feiler, be legen om Synthocinon nesespray, det er en spray som starter utdrivningsrefleksen slik at det blant annet blir lettere å pumpe.

Anbefaler ellers ammedebatten her inne eller ammehjelpen.no --> kontakt.

:)

Skrevet

Jeg prøvde også å pumpe meg da babyen var noen uker gammel. Jeg fikk nesten ikke ut noenting, bare noen bittesmå skvetter. Jeg fullammer og har masse melk, så det trenger ikke å ha noe med melkemengden å gjøre at du får ut så lite...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...