Gå til innhold

er jeg plikti til å kjøre han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

junior er til barnefar annenhver helg og hver onsdag. barnefar har bynt å kreve at jeg må kjøre junior til han.

men av enkelte grunner vill ikke jeg at junior skall til pappan sin i det heletatt, men han har jo krav på det.

men må jeg kjøre, eller er det far sin oppgave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samværsforeldren sitt ansvar å stå for henting og bringing men utgiftene deles etter inntekt.

Skrevet

er samværsforeldren meg eller faren? blir det faren som har han annenhvær helg og onsdager?

Skrevet

samværsforeldern er den som har han minst. i dette tilfellet pappaen

Skrevet

jeg kjører bare hvis jeg skal forbi, ellers så kan jeg være fleksibel med å møte han i byen eller hente han der hvis det passer. ellers henter og bringer han alltid. hans ansvar ja..

Skrevet

Er riktig som de andre sier her. Hans plikt til å kjøre og hente men det skal deles økonomisk. Når pappaen bodde 10 min fra meg kjørte jeg og henta hver gang, men det var fordi han mista lappen, å jeg syntes ikke det gikk utover meg økonomisk å kjøre de få km.

Nå bor han 12 mil unna, men har henne hos besteforeldrene som bor ca 20 min fra meg så nå er det han som kjører og henter hver gang.

Hender jeg kjører henne ut til de dersom han kommer litt sent ned hit men det er ikke ofte. Siden jeg var så "snill" og kjørte hele tiden i 1år så har han sagt at han tar seg av henting og levering en stund fremover.

Skrevet

Har vært oppi strid om dette, og fant ut at det skal byttes på. Hver sin vei, eller hver sin gang Skal barnet reise alene, så skal det deles likt økonomisk.

Skrevet

på familievernkontoret sa de at det var (i mitt tilfellet) far som skulle ordne kjøring. men dele på utgiftene. det er kort tid siden..

Skrevet

Det er samværsforelder som bærer utgifter i forhold til samvær, inkl til transport til og fra, men ved store avstander skal kostnadene deles mellom foreldrene i forhold til inntekt. Men fremdeles er det samværsforelder som skal stå for det praktiske.

Skrevet

Eg køyrer ein vei ein gang for veka fra hausten av. No køyrer eg ein vei ei veke og ein vei 2 ganger dene andre veke, Det siste føler eg blir for mykje. Men kostnadane skal jo delast, så da kan man jo eigentleg berre køyre, el. trekke av på bidraget som eg helst ville ha gjort. :)

Skrevet

Hvorfor skal fedrene få driten hele tiden? Vi synes også det er kjipt å måtte hente/levere hele tiden. Hvordan rettferdiggjør dere det?

Jeg nekter å både hente og levere datteren min hver gang jeg skal ha samvær med henne. Kjøre frem( hente henne), og så tilbake igjen. Og så må jeg kjøre henne hjem, og så tilbake igjen. Det blir mye kjøring. Det mest rettferdige er jo at vi deler på det. Syntes det ble så mye stress hver gang jeg skulle ha henne, at jeg nektet. Nå deler vi på det.

Moren flyttet en halvtimes kjøring fra meg, og hver gang jeg skulle hente ungen hadde jeg en times kjøring.

***En irritert samværspappa som heller vil snu på omsorgsdelen... at mor blir samværsforelder ( jeg vil også heller ha alle fordelene...)***

Skrevet

Herregud ikke bli sinna på oss da. Ikke vi som har skrevet denne loven om at samværsforeldrene er pliktig til å kjøre og levere, men at utgiftene skal deles.

Skrevet

Klarer du ikke ofre en time hver gang så får du heller la være. Å bli sur for en times kjøring 4 ganger i måneden, da har du lite å gjøre. Tenk da på moren som har barnet meste av tiden. Sikkert mye kjøring der også.

Skrevet

Hvorfor er det greit at moren ikke vil ofre en time 4 ganger i måneden da? Hvorfor mener dere det er vi fedre som skal måtte hente/bringe?

Skrevet

"Ofrer" ikke hun nok i hverdagen da? Eller mener du at du skal få alt opp i hendene?

Skrevet

Jeg mener ikke at det bare er dere fedre som skal hente å kjøre hele tiden. Men jeg blir skremt av at du faktisk klager over at du må kjøre en time tilsammen for å hente barnet ditt. Er det ikke verdt det da eller? Går det utover deg økonomisk så er jo ikke det meninga, poenget er jo at dere skal dere på utgiftene som reiseveien utgjør.

Dere får bytta på da vel, hun kjører f.eks barnet til deg på fredagen, å du kjører barnet hjem på søndagen.

Skrevet

ha ha... du må jo være stokk dom som syns det er dårlig gjort.

jeg kjønner det om dere har 40/60 eller 50/50 for da har dere jo nesten like mye ansvar. men om du har vanlig samvær eller mindre er det jo helt på trynet om ikke du skal hente.

la oss si du har vanlig savmær da. skal mammaen dra hjem tidlig fra jobb den dagen i uka som er din også? for og hente i barnehagen og kjøre til deg? skal hun stå opp tidlig dagen etter på også (i tillegg til alle de andre dagene i uka) for og kjøre til deg og hente barnet og lever i barnehage?

Skrevet

Utrolig bra skrevet - jeg henger meg på deg "mortilgunnar".

Barenfar og jeg bor ett godt stykke fra hverandre(ca 30 min hver vei), han er helgepappa, og jeg ser på det som naturlig at han henter og bringer når han skal ha sønnen sin...

Skrevet

Onsdagen kommer moren med ungen til meg i 17.00 tiden, når jeg er kommet hjem fra jobb. og så leverer jeg barnet i 19.00 tiden. Nå samarbeider vi godt begge to, for at barnet skal få samvær med meg også. ( Moren ser heldigvis det som veldig viktig for ungen).

Samværsfaren

Skrevet

Hvis du har så lyst på hovedomsorgen kan du jo dra henne til retten og be om den, og du bør virkelig argumentere med de 4 timene du ikke har tid til å kaste bort på henting/bringing. Det blir nok det avgjørende.

Skrevet

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

Dette er hentet fra sidene til aleneforeldreforeningen:

http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=7166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...