Gå til innhold

Dere som er mammaer til gutter...ang. hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK--litt flaut spoersmaal, men jeg bare spoer jeg. Mannen min kommer fra et land der omskjaering av gutter er vanlig. Etter mye fram og tilbake har vi naa bestemt at vi ikke kommer til aa faa lillegutt omskaaret. Bla. fordi lillegutt blir foedt i Norge, men ogsaa fordi synet paa omskjaering er i ferd med aa forandre seg ogsaa i min manns land, og vi synes det er et stort inngrep aa gjoere "kun" fordi han skal ligne paa faren. Det kan godt hende vi hadde tenkt annerledes om det hadde vaert hensyn til religion med i bildet, men for oss er det altsaa ikke det...

Det har vi naa bestemt oss for, men saerlig mannen min er litt bekymret for dette med hygiene...at gutten ikke kommer til aa vaske seg skikkelig "der nede" naar han blir stoerre...og hvordan vi kan laere ham opp til dette. Han er veldig usikker paa dette selv, da han selv er omskaaret. Saa da spoer jeg dere som er mammaer til gutter i Norge--er dette et problem? Er det noe spesielt man boer si til dem--i saa tilfelle naar? Er det ofte at menn som ikke er omskaaret har daarlig intimhygiene? (Har aldri vaert sammen med andre enn mannen min seksuelt--saa dette aner jeg rett og slett ikke.)

Er anonym jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På små gutter skal man ikke trekke forhuden tilbake. Det er rent der under, om det ikke er helt sterilt. Når gutten blir større, vil selve penishodet komme frem, og da vil man få behov for å vaske rundt det. Men hos de aller minste, skal man altså ikke trekke forhuden helt tilbake. Men vaske området rundt.

Skrevet

På små babyer og barn skal man jo ikke dra forhuden bakover for å vaske. Men når de blir litt større tror jeg de fleste gutter finner ut av det selv. Det er jo ikke et ukjent fenomen at gutter i puberteten (og før det) onanerer en del. Så de finner nok ut at det selv. At forhuden kan draes til bake og at det samler seg litt der som kan begynne å lukte om man ikke vasker.

Men uansett så er det jo bare å si det også da, at de må vaske seg der. Må jo si til både gutter å jenter at de må vaske seg foran og bak!

Skrevet

Alle gutter jeg kjenner, rapporterer at de er "lei av" at folk anser forhud som noe urent. Snakket faktisk med en kamerat av meg om dette her en dag. Og han følte seg litt "forhåndsdømt" fordi han har forhud.

Han synes ikke selv han er mer skitten enn andre "der".

Selv tror jeg, at så lenge man lærer barn at det å vaske seg er viktig på alle måter.. så kommer ikke hygienen til å være noe problem.

De fleste mennesker liker jo å være rene, og ikke lukte!

Skrevet

Her er en link til et dokument publisert av den amerikanske barnelegeforeningen som bygger på forskningsbasert kunnskap om omskjæring hos menn. I dokumentet konkluderes det blant annet at omskjæring ikke har dokumentert nytteverdi med hensyn til bedre penishygiene.

http://aappolicy.aappublications.org/cgi/content/full/pediatrics%3b103/3/686

Ellers er vel det å vaske seg både her og der noe vi foreldre bør lære barna våre. Babyene blir jo vasket av mor og far, etterhvert klarer de mer og mer av stellet selv. Kanskje helsesøster har noen gode innspill på hvordan lære dem intimhygiene?

Hos babyer skal ikke forhuden dras tilbake, jeg vet dessverre ikke hvor gamle guttene er før man skal gjøre det under vask. Men i følge Gro Nylander er det et selvrensingsystem hos de små, akkurat som det er i skjeden hos jenter og kvinner.

Skrevet

tror nok ikke dette blir noe problem.

så lenge dere kan ha et åpent og ærlig forhold rundt tissen hans.

han kommer nok til å "oppdage" tissen sin lenge før det er snakk om å vaske under forhuden, og da kan dere prate om alle slike ting som at det er fint og naturlig å ta på den, og at det kan være veldig deilig, men at han bør gjøre det når han er alene, vaske hendene sine etterpå etc..

når en først har et sånt åpent forhold rundt det hele, så blir det mindre vanskelig etterhvert.

far og sønn kommer sikkert også til å ta en prat om hvorfor pappas tiss er annerledes enn guttungen sin, og da faller det seg kanskje naturlig å også prate om hygiene.

dessuten får de beskjed om dette på skolen også. helsesøster eller andre skal ta denne hygienepraten rundt 5-7klasse. iallefall gjør de det her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...