*tingeling* Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Eg er nå 35uker på vei, og barne mitt ligge i seteleie. Og det blir diskutert om eg skal føde slik, dersom dei ikke klarer å snu barnet. Noen som har erfaring med fødsel i seteleie? Gruer meg til fødselen og spesielt dersom det blir setefødsel.....huff!! Har eg valge om eg vil ha keisersnitt, eller får eg ikke tilbud om det!?? hm....bare lure litt eg liksom!!!!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Har ikke selv erfaring, men jeg ble født i seteleie. Jeg kom med rompa først, og kan vel ikke tenke meg hvor vondt det må ha gjort. Min mor anbefalte meg sterkt keisersnitt dersom min baby ikke snur seg... nå er det nå enda et par uker til det trenger å skje da. En uke før fødselen "knakk" symfysen også. For rompe og bein tar større plass enn et hode. I tilegg er det vel en litt større risiko for surstoffmangel ved setefødsel siden hode kommer ut sist. Men det har gått helt bra med meg altså, er rimelig oppegående tror jeg da ;-) Ikke meningen å skremme deg altså. Håper barnet ditt snur seg, ønsker deg lykke til.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har ikke erfaring selv, men kjenner 4 stykker som har hatt barn i seteleie. Alle fikk omtrent samme oppfølging d.v.s. - De bruker ultralyd for å sjekke hvor stor babyen er - De tar røntgen av bekkenet for å se hvor stort det er Hvis bekkenet for smalt eller barnet for stort må du ta keisersnitt. Hvis størrelsen på bekkenet og babyen tilsier at du kan føde vaginalt får du velge selv om du vil ha keisersnitt eller vanlig fødsel. Ingen av de jeg kjenner MÅTTE føde vaginalt. To av dem valgte setefødsel de andre to valgte keisersnitt. Det gikk fint med alle.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Så det er sagt, hodet tar mest plass - dvs rompe og bein har ikke større diameter. Som regel går det greitt å bli født i seteleie, selv om det er en risikofødsel. Det er fordi det kan bli klem på navlesnoren når kroppen kommer først. Men da er det jordmødre og leger på plass som skal hjelpe babyen ut. En fordel med å føde i seteleie, er at du nesten blir garantert epidural:) Men snakk med fagfolkene du, hva de råder deg til. Det er farlig å høre på hva andre har hørt, for det er som regel de verste historiene som blir fortalt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå