nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Skal dere søke om permisjon fra studier med en gang ( fom august)? jeg rekker jo ikke å ta noen eksamener så ikke vits å være student i 2 måneder? MEN: vil det si at jeg begynner å få fødselstipendet med en gang eller først etter at bebyen er født?
Mamma til snart 4 Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 hei. jeg har fått termin den 16 oktober. . jeg kommer til å gå så lenge jeg klarer for at det er like kjedelig å sitte hjemme;) er i kjempe form til nå hvertfall. . . jeg skulle selv komme tilbake til rådgiver når påbygget beg til høsten. . så jeg vet ikke hvilken tid vi får fødsel stipend. . håper noen som vet;) men rådgiver sa til meg at førse dagen på skuel så skulle jeg ta med meg bevis på graviditet fra jm så skulle vi sette oss ned, han skulle hjelpe til med va jeg skal fylle ut på papiret=) jeg vet ikke hvordan formen min er etter fødsel, men jeg skal kanskje fullføret året. .
sol og varme Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Jeg skal ha i november, men snakket med lånekassen - og de sa at jeg hadde fortsatt krav på føds.penger fra dem -men da måtte skolen GI meg permisjon - og det var viktig at ikke jeg tok ut permisjon selv...
Lille, bolla & mamma Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har termin 12.oktober og kommer til å gå på skolen fram til permisjonen (3 uker før termin). Jeg går på høyskole, og det er lite obligatorisk oppmøte så jeg får se an formen etterhvert. Jeg tror ikke det er mulig å få permisjon tidligere enn tre uker før termin, da må man nok ha sykemelding. Fødselsstipendet er det samme som det du maksimalt kan få av stipend+lån, så først søker man vanlig stipend og lån (og fører på søknaden at man venter barn), og senere søker man om fødselsstipend, vet ikke om det må gjøres etter at man har født? Tror man kan få fødselsstipend tre uker før, og 39 uker etter fødsel?
sol og varme Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 totalt er det vel 40 uker tror jeg, så med de 3 ukene før som er tvunget så sitter man vel igjen med 37 uker... jeg skal be skolen gi meg permisjon, fordi jeg får ikke lest noe særlig og ikke gått på skole uansett... engangsstønaden deler jeg bare opp på de mnd jeg går uten penger...så da er jeg oppe i den samme summen... sykemelding får jeg når som helst pga at jeg nå går på krykker fram til e. fødselen..
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 ok- men da søker jeg bare om lån og stipend som vanlig og går på skolen frem til permisjonen. Jeg lurer på om man må snakke med skolen også og søke om permisjon fra studier eller om dette skjer automatisk når jeg gir beskjed til lånekassen,, Jeg får vel ringe en rådgiver og snakke med dem Takk for svar jenter = )
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Du må ta kontakt med skolen, og så sender du bekreftelse på permisjon til Lånekassen!:-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 sol og varme: Hvorfor ikke søke vanlig lån til høsten, og sykemelde deg?
LynxLynx Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx
Neetamor-mednyspire Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 jeg har temin 23 oktober, skal fullføre semesteret før jul, skal gå mest mulig på skolen frem til det nærmer seg termin-da drar jeg hjem får å føde.. så kommer jeg opp igjen får å ta eksamen.. går universitetet så har ikke så mye obligatorisk oppmøte. men skal ha permisjon fra januar og til august. skolen må gi permisjon,som lånekassen skal ha dokumentasjon på
shimonie Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 sånn jeg har forstått det, skal man få fødselsstipen for 3 uker før termin og 39 etter. jeg titta på den søknaden som ligger på lånekassa, og den skal sendes inn etter man har født.men jeg skal først sende søknad om permisjon til skolen i august ca, så sender de brev til lånekassa, sånn at det går i orden. skal ha permisjon fra sent i nov og til desember neste år, men skal ta spansk på deltid fra januar. det går nok greit, sida det bare er snakk om 3 timer en kveld i uka over ett år! bedre enn å begynne igjen på høsten for fullt:P
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Dersom terminen din er etter en viss dato (i oktober en gang tror jeg?) må du ikke søke om permisjon fra skolestart! Siden man ikke har krav på støtte fra lånekassen i en permisjon (som ikke gjelder fødsel) vil du da miste retten på støtte --> og da også miste fødselsstipendet ditt. Regelen er at man ikke kan gå ut i permisjon tidligere enn 3 uker før termin (med unntak av rett etter skolestart i august da grensa går ved en spesiell dato). Dersom du skal bo langt unna studiestedet i permisjonstiden (dette gjaldt min svigerinne) ville jeg spurt legen om å få sykemelding slik at du slipper å møte opp første skoledag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå