Gjest Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Til dere som har født tidligere, hvor anbefaler dere å søke fødeplass i Oslo? Riksen, Ullevål, eller ABC klinikken på Ullevål.. Hva er deres erfaringer og hvor skal dere føde denne gangen? Jeg er 7+4 idag
1+1=2+1+x Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Riksen er det vanskelig å få fødeplass på - må ofte søke i uke 4 tror jeg. Jeg for min del (også Osloborger) har valgt bærum sykehus. Dette da jeg har hørt mye positivt om de. De sender bort fødsler daglig på ullevåll, og to-tre ganger i året på bærum. Vil ikke føde på a-hus, da dette blir langt for meg (oslo-vest) hmmm..
jentebabymom Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 jeg skal føde på rikshospitalet.hørt mye positivt om det.
SusyQ Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Jeg skal føde på Riksen, fordi det er der ekspertisen i landet er samlet. Vanskelige fødsler blir sendt dit allikevel, så tenkte det var likegreit å være der de flinkeste legene er i utgangspunktet :-) Riksen har også annen policy for inntak enn Ullevål. De må nemlig ha mye ledig kapasitet for å ta i mot risikofødende, og har dermed ikke så fulle fødestuer som Ullevål, der sjansen for å bli henvist til et annet sykehus når fødselen først er i gang er langt større. (skjedde med begge venninnene mine som skulle født der i mai) Jeg søkte Riksen i uke 7 og fikk plass, så er absolutt verdt et forsøk :-)
Liz m spire Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Om du ønsker å føde på riksen anbefaler jeg deg å søke selv direkte til Rikshospitalet snarest mulig, og ikke vente til legen din gjør det for deg. Som andre allerede har nevnt, det er vanskelig å få plass der, men ikke umulig. Du kan bare skrive et brev til føden der, fortelle at du ønsker plass, når du hadde siste mens og om det evt er spesielle ting de må ta hensyn til som f.eks sykdom eller medisiner du selv går på.
Lunis Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har valgt Ullevål. Har hørt mye bra fra de som har født der, og de har også høy kompetanse på fødsler (tar også imor enkelte risikofødende/nyfødte som andre sykehus (med unntak av Rikshospitalet) i området ikke har kompetanse på). Men det er ikke hovedgrunnen til at jeg valgte dem - de fleste fødsler går jo bra, og satser på å være en av dem. Hovedgrunnen min er pasienthotellet - dersom fødselen går bra, blir man overflyttet dit og kan bo der sammen med barnets far (eller annen støtteperson) i stedet for å måtte bo på fødeavdeling og gjerne dele rom med mange andre. Tror Ullevål er de eneste i området som har et slikt tilbud. Også på pasienthotellet har man jordmødre og barnepleiere tilgjengelig for hjelp. Som mange skriver er det svært mange som ønsker plass på Ullevål, og risikoen for å bli henvist til et annet sykehus når fødselen starter er nok litt høyere her enn endre steder. Men, den er lavere enn tidligere - frem til å år fikk sykehusene nemlig ikke lov til å begrense inntak av søkere, det kan de nå. Men de er likevel ikke garantert, siden fødsler ikke alltid lar seg planlegge og kan hope seg opp på enkeltdager... De av mine venninner som har hatt plass på Ullevål, har fått føde der...
Lunis Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 For å få plass på Ullevål må man søke før 6- 8 uke - bør derfor søke på egenhånd også her, finner skjema på deres hjemmesider.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Det stemmer ikkje at ein må søke i 6.-8. veke for å få plass på Ullevål. Eg fekk plass der etter at eg hadde vore hjå legen på første kontroll i veke 13. Eg har termin 5. juli. Men om du verkeleg ikkje ønskjer å føde andre stader så er det greit å søke tidleg dit du måtte ønskje deg.
ømeb Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Jeg skal føde på ABC. Gjorde det med føstemann også, den gangen på Aker. Var veldig fornøyd den gangen og er kjempefornøyd nå! Har alle kontrollene hos jordmor på ABC. Jeg planlegger å føde i vann. Sist gang synes jeg vannet var veldig god smertelindring, så jeg håper at jeg opplever det samme denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå