Gå til innhold

dere som har hatt lus, hvordan bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det fler ei klassen til ene som har fått lus og det er i bhg til andre.

Jeg har ikke fått sjekka de enda, men jeg kjenner panikken bre seg her nå. Sjansen for å "slippe unna" er jo relativt liten nå.

Så før jeg tar av helt her og begynner med sterilisering av hele huset, kan dere være så snill å fortelle meg hva jeg må gjøre om de har fått lus.

Kuring av dem er jo greit.

Forresten, hva er beste måte å sjekke på?

Sengetøy vaskeres sef.

Men dyner, puter, madrasser, sofapuer, pladd, kosedyr, yttertøy etc etc etc, hva gjør jeg med det?

Hvor begynner jeg og hva slutter jeg med?

Pleace, kjenner jeg er på tur å gå av hengslene her nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg støvsugde alle sofaer og senger, vasket alle dyner og puter - that's it egentlig.....eller jo....jeg frøys litt tøy. Bare hiv det inn i fryseren ett par dager.......

Skrevet

Ok. Men da må vi jo ligge uten dyner i noen dager da?

****hørtejeghotellweekend?*******

Skrevet

hah!

jeg sitter i skrivende stund med lus i håret.. og vi er inne i den andre runden her i vår...

er så drittlei jeg nå at jeg har lyst til å barbere av meg alt håret..

den første runden vi hadde kom fra skolen.. og sønnen hadde da langt tjukt hår...

det var bare lus i klassen hans, og flere av de fikk det opp til tre ganger etter hverandre, derav også min sønn..

endte opp med at vi tok håret hans.. de fester seg nemlig ikke i kort hår...

nå fikk vi det igjen fra barnehagen, mellomste jenta fikk det...

og så fikk jeg det også...

du kan gå med det i opptil to uker før du merker det.. så det er nok best å sjekke seg hver dag...

jeg tok en kur med en gang jeg oppdaget det, men en dag etter at jeg hadde vasket det ut oppdaget jeg en stor levende lus i håret...

dessverre kan man ikke ta to kurer så tett opptil hverandre, så det er bare å gre seg hver dag og jobbe med å få ut alle egg...

jeg grer meg minst to ganger om dagen...

skal ta en ny kur på dattern i morgen og en ny på meg dagen etter...

det er minimal sjanse for at det smitter via møbler, og mannen som ikke har hår på hodet i det hele tatt blir jo ikke smitta heldigvis, men for at han ikke skal få det på kroppen har han sovet noen netter på sofaen stakkar....

fryser ned puter, og kjører alle klær på minst 60 grader...

snakket med produsenten av prioderm her om dagen, og hun anbefalte meg bl a å legge ting, puter og div inn på et rom som ikke er i bruk, event pakke det ned i sekker og la det ligge der et par dager...

da er alle lus og egg døde...

de overlever ikke uten blod så lenge...

støvsuging av møbler er også en god ide...

og hvsi lusa er blitt resistente, hvis de ikke får i seg nok gift til at de dør av det, anbefales det å ta en annen type kur etter 8 dager...

man skal uansett ta en oppfølgingskur....

jeg har kjøpt inn noe som heter malatonin som vi skal ta dattern og jeg....

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...