Gå til innhold

Har dere gravidbelte? (til bilen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke igjen mitt, hadde det for 2 uker siden, men nå poff...borte!! Men er usikker på om jeg skal kjøpe nytt... Vi skal kjøre ganske mye og langt i sommer...uff...blir vel til att jeg må kjøpe meg ett nytt.

Har dere sånn belte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sånn sistgang og skal ha igjen denne gangen.. syns det er greit jeg da.. føler meg litt tryggere da og det er jo det som er hensikten=)

Skrevet

Ja jeg har gravidbelte og har brukt det siden jeg fant ut at jeg er gravid.

Syntes det er betryggende å bruke det.

Vet jo aldri hva som kan skje.

Kjøp deg ett nytt hvis du ikke finner igjen. tror de kosta 399,-

Skrevet

De lærde strides vel om det er nødvendig med gravidbelte, det viktigste er vel å bruke sikkerhetsselen i bilen riktig. Men jeg bruker gravidbelte. Synes det er behagelig, slipper at selen strammer på magen.

Skrevet

Ja. Jeg synes det er greit å gjøre hva man kan for å bedre sikkerheten i bil for meg som gravid. Dessuten er den behageligere å ha på en å ha den harde, stramme reimen liggende rett under magen.

Skrevet

Blir vel til att jeg kjøper nytt, har ikke samvittighet til å kjøre uten...Men hadde håpet på att jeg skulle finne igjen det gamle. Men har gått 2 uker så er vel på tide å kjøpe meg ett nytt..:)

Skrevet

Bestilte meg netopp et sånnt gravidbelte fra nettbutikken til IF forsikring. Siden jeg er If pluss kunde fikk jeg 20% rabatt og betaler kun kr 265,-

Skrevet

Jeg kjøpte det når jeg var rundt 8 uker på vei. Er fra da de anbefaler å bruke det. Jeg synes det er veldig betryggende å ha det på...

Skrevet

Ja, det har jeg - syns det er litt betryggende jeg da....

Skrevet

Nei, har ikke sånt belte. Prøvde et forrige gang, men det var jo bare prakk. Det løsnet og skled opp og var nesten verre enn et vanlig belte.

Har hørt med Trygg Trafikk og flere leger at det ikke utgjør noen forskjell ved en kollisjon og at det bare er et salgstriks, så da holder jeg meg til vanlig bilbelte som jeg passer på at ligger nede på hoftene:)

Skrevet

Er så enig med Raych her. Det blir ikke tryggere med gravidbelte enn vanlig. dessuten har jeg ingen problemer med å få beltet til å ligge under magen.

utdrag Artikkel fra vg nett:

Klar konklusjon i Volvo-forskning

- Gravide må bruke bilbelte

.

- Hva med spesialbelte som markedsføres for gravide?

- Det ordinære bilbeltet beskytter godt nok, noe spesielt bilbelte for gravide er ikke nødvendig, sier professor Inggard Lereim.

- Vi har forsket på enkelte trafikkulykker med gravide i Norge, og kommet til at riktig bruk av vanlig bilbelte beskytter både mor og barn best. Men fest beltet riktig! understreker Lereim.

Tre-punkts belte bør festes slik: Skråbeltet legges mellom brystene og på siden av magen. Hoftebeltet legges så lavt som mulig under magen på den gravide. Unngå tykke klær, stram beltet før kjøring.

Juster ratt og sete slik at du har lengst mulig avstand til rattet, men fortsatt lett kan dreie rattet rundt - uten å endre sittestilling. Juster seteryggen mest mulig rett opp, ligg ikke bakover!

(VG 28.11.04 kl. 09:57)

Skrevet

Jepp, jeg bruker det. Pga sikkerheten og at det er godt å få beltet under magen

Skrevet

Jeg kan skjønne argumentet med at det er mer behagelig, men det er faktisk ikke noe sikrere å bruke gravidbelte enn hvis man bruker anlig belte på riktig måte.

Skrevet

jeg bruker ikke slik belte, passer bare på å stramme beltet godt ved hoftene, synes ikke det er noe ubehagelig, det ligger jo ikke over magen da

Skrevet

Ja, har det og bruker det...

jeg føler meg tryggere og det er mer behagelig for magen.

Skrevet

Ja, jeg bruker det, da jeg kjøpte alt "nødvendig" utstyr da jeg gikk gravid med førstemann...

Men jeg føler ikke at en tøyelig stropp som skal holde bilbeltet ned under magen er den største forsikring på jord! Det hele er faktisk litt "lefsete" og for enkelt. Med nummer to, hvor jeg har fått noe tid til å reflektere og vurdere ting, har jeg kommet fram til at mye er unødvendig. Handelsstanden tar seg godt betalt fordi vi gravide bekymrer oss. De utnytter folks svakheter.

På den ene siden er dette råttent gjort, på den andre side så kjøper vi oss ro og trygghet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...