Gå til innhold

vondt når jeg går tur...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var å leverte bilen i dag som skulle inn til reprasjon. Sambo insisterte på at jeg skullet taxi, men jeg tenkte det kunne være godt å gå. Vi bor ca 30 min gange derfra.

Det gikk greit med en gang jeg begynte å gå (5 min eller sånn) men så fikk jeg plutselig så vondt i sidene. altså neders i magen der "gravid magen" starter.. Ut på hver side.... Har skjedd mange ganger dette... Smertene gir seg hvis jeg står i ro og stopper opp. Prøvde å gå av asfalten, men var like vondt å gå... merket spesielt når jeg gikk i oppoverbakke, da ble smertene vondere...

noen som vet hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har det sånn jeg og. Kjenner ut som kraftig hold på en måte. Snakket med jm om det, og det var visst helt normalt. Men hva det kom av er jeg ikke sikker på.

For meg gjør det også spesielt vondt når jeg går i oppoverbakke, eller om jeg prøver å ha litt tempo. Men hvis jeg spaserer i "pensjonist-tempo", så går det mye bedre (tok meg litt tid å venne meg til, siden jeg ellers pleier å gå i raskt tempo...).

Vi må nok bare belage oss på å måtte ta det mer med ro. Jeg bor på en vakker plass med fantastisk natur. Så jeg føler meg egentlig som en turist på egen hjemplass der jeg tusler avgårde og stopper opp for å nyte naturen. :-)

Er forresten 29+4 i dag.

Skrevet

ja det kjennes ut som kraftig hold ja... Gjør jo at en ikke kan ha så høyt tempo hehe.:)

Måtte bare forhøre meg om det var normalt... :)

Skrevet

Bekkenløsning...

Skrevet

Akkurat som meg. Har trent svømming og på ergometersykkel hele svangerskapet, men da jeg skulle prøve å gå (hadde tenkt å prøve rolige gå-turer som avveksling til sykling) så gikk det ikke særlig bra. Brukte over en time på en rute jeg normalt går på ca 40min. Og slet resten av dagen med vondt i hofter og på "starten" av magen (nedenfra)/"skambenet" (eller det er vel bekkenet!!).

Nå blir det ikke flere gåturer på meg før fødsel, evt til postkassen bare, men det er faktisk 500m unna huset, så det blir en kilometer å gå da.....

Litt godt å høre at flere erfarer det samme, blir liksom mere normalt da, så bekymrer man seg mindre.

Lykkke til

Skrevet

Jeg har periodevis hatt kraftig hold på høyre side av magen, kun. Det har vært såpass vondt at jeg har måttet sette meg ned, før jeg kunne gå et lite stykke igjen. Etter noen metrer så kom smerten tilbake. Jeg kjente dette best i uke 20-30, nå i det siste har det komt sjeldnere og sjeldnere...

JM kunne ikke gi meg noe svar, og da jeg skulle til legen glemte jeg å spørre...men tenker meg at det er noe som ligger i klem eller noe... litt betryggendes å høre andre som har hatt det likt!!

Skrevet

Jeg har de samme smertene, jeg spurte JM hva det kunne være. Hun sa det var helt normalt og det var fordi livmordbåndene strekker seg....

Skrevet

Synes det høres ut som kynnere jeg...?

De kan stramme skikkelig vondt til, og de kan gi seg om du slapper av.

Ser du har termin i slutten av september. Ofte folk begynner å kjenne kynnerne (de som kjenner dem) i siste halvdel av svangerskapet.

Men om det sitter i beinstruktur og muskler i og rundt bekken, også etter turen (evnt om kvelden) kan det være bekkenplager.

Jeg har begge, og kjenner stor forskjell på dem...

Skrevet

okay....

ja vanskelig å difnere hva det er.. hehe... :=) Mulig det kanskje er en kombinasjon? Av og til har jeg nemlig vondt i musklaturen som jeg har hatt vondt i når jeg har gått tur utover dagen og kanskje også neste dag...

Men kynnere skal ikke det være en kortvarig smerte? Har ikke merket noen kynnere så langt nemlig. (men vet ikke helt hva jeg skal kjenne etter).

For disse smertene iallefall varer hele turen. Men som sagt holder de opp om jeg setter meg ned eller stopper opp... (står i ro)

merkelige greier...hmm

Skrevet

Mine kynnere oppleves som muskelspenning i magen. Av og til litt nedover og. Hele, eller deler av livmora knyttes (dette er en muskel, og det blir som en krampe), blir helt hard som en basketball, og spenningen kan gjøre at det er ubehagelig å synke sammen i ryggen, eller bøye seg. Hvordan det oppleves er nok veldig individuelt.

Kynnerne kan ha lang varighet. Mine kan i varierende styrke (!) holde på i en halvtime - time. Eller kontinuerlig utover en hel kveld/natt.

Ofte går de over når du slutter med den aktiviteten som har framkalt dem. Går du, så hjelper det å stoppe - f.eks.

(((Blir de korte og regelmessige skal man følge med, for det sies at det da kan gå over til rier. OBS: Dette er i tilfeller der kynnerne er stressrelaterte, og man har fått beskjed av lege om å roe ned.)))

Bekkenet utsettes for belastning i et svangerskap, uansett om du har "diagnosen" bekkenplager eller ikke. Og alle har løsere leddbånd. Dette vil etterhvert føre til at mange opplever muskler og ledd i kroppen som "annerledes enn før" etterhvert som svangerskapet skrider fram. Musklene jobber med å holde deg "sammen" og i balanse. Det blir ofte mer belastning, og tyngre å være fysisk aktiv. Derfor kan muskler bli såre og støle.

Vel, det er litt av mine kunnskaper og erfaringer... :)

Skrevet

Ble klokere nå jah:) Godt mulig at det er kynnere jeg har når jeg går... Men fint å vite at det ikke er noe farlig iallefall...:) Har egentlig ikke satt meg sånn inn i dette med feks bekken plager, men har hatt en del vondt nederst i ryggen og i halenbenet JM sa at det var bekkenet. Av og til knekker det liksom der bake, og jeg føler jeg går som en pigvin... hehe.

Tusen takk for infoen snella:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...