Gå til innhold

Svangerskap på 42 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag på BIM:

I dag er det onsdag 20. juni.

Du går nå i 42. svangerskapsuke og har -5 dager (-1 uker) til termin fredag 15. juni 2007.

For 8 dager siden, sist tirsdag, sa legen at hodet ligger langt nede, det har festet seg, livmorhalsen er bare en tynn kant og du har ca 2 cm åpning. Tror ikke du trenger ny time neste uke. Vel, jeg går ennå...

Ringte for å be om ny time i går og fikk beskjed om at jeg er i uke 40 og at et svangerskap jo er 42 uker!

Hmm, mente det var 40 uker og 2 dager jeg... Hvordan kan legen si at jeg er i uke 40 når jeg hadde termin sist fredag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel i uke 41...altså,2 dager til du er 41 uker på vei.

Jeg hadde termin på lørdag.

Skrevet

Mors uke 42 og barnets uke 40. Forsatt innenfor normalen.

De fleste er litt leie nå og håper at babyen skal komme snart. Det er bare slik at noen har lengre svangerskap enn andre og det er det lite å gjøre med.

Det viktigste nå er at babyen din har det bra, så følg med på bevegelsene, at du kan telle fem eller flere i løpet av 20 minutter en eller annen gang i løpet av dagen.

Står dette skrevet på uke fra uke.

Håper du kommer snart, vet hvordan det er å gå lei.

Skrevet

BIM ligger desverre litt foran leger/jordmors uker ( samme som meg )

I følge legen er du på termin 40uker + 0 dager ( 15 juni )

I dag, 20 juni er du: 40 uker + 5 dager

Om 2 dager er du i uke 41!

Syntes det er dumt at BIM er så annerledes i ukeberegningene enn legene/hordmødrene, var veldig forvirret i begynnelsen når jeg skulle ha kontroll og sånn... Heldigvis hadde jeg flere venninnner med samme erfaring.

Det skjer nok noe snart - Lykke til :)

Skrevet

Vet at jeg er litt kverulerende, men mener:

Jeg er 40 uker og 5 dager på vei, dvs er i uke 41 ikke i uke 40.

Skrevet

Enig med deg BCventernr3. Min jordmor vil si at jeg er i uke 40 nå, er 39+6 i dag, men i morgen vilhun si at jeg er i uke 41, og da er jeg 40+0.

Skrevet

Ja, og barn i magen sier det samme ... men det er omtrent bare her de regner slik.

Legen regner hvor mange fullgåtte uker du har, mens BiM regner hvilken uke du holder på med ... da vil BiM naturlig nok ligge ei uke forran.

Det er nok bare å innse at de fleste i helsevesenet regner fullgåtte uker, og dermed regner deg for å være i uke 40!

Skrevet

Herlighet, som dere surrer med dette da jenter!

Når bim sier at du er i uke 42, er du 41 fullgåtte uker + noen dager. Du er IKKE 40 uker, slik flere sier her.

Legen tar forøvrig feil når han sier at et svangerskap er på 42 uker, uansett om du bruker hans eller bims begreper.

Skrevet

hvordan sjekket de livmorhalsen og åpningen?

Skrevet

"Legen tar forøvrig feil når han sier at et svangerskap er på 42 uker, uansett om du bruker hans eller bims begreper."

Nix, en baby regnes som "født til termin" dersom den fødes mellom 37 og 42 fullgåtte uker. Man er ikke på "overtid" før to uker etter termin!

Skrevet

Med underlivsundersøkelse...

Skrevet

De stikker noen fingre oppi og kjenner på konsistensen og om den er lukket eller åpen.

Skrevet

forferdelig rart at legen innkaller til overtidsvurdering da... når d e gått ei uke over termin... spes siden æ hadde samme menstermin å ul termin...

Skrevet

Stemmer det tingeling sier...dessverre;)

Jeg har..eh hadde termin 16 juni..men er ikke regnet som overtid før begynnelsen av juli...

Off...

Skrevet

Her brukes begrepene ulikt. Medisinsk sett er man ikke på overtid før to uker etter termin. På folkemunne sier man overtid såsnart man har gått over termin. Uansett foretas ekstra kontroller når man passerer termin. Et svangerskap KAN vare 42 uker, men mellom befruktning og termin skal det være 40 uker, hvis terminen er riktig.

Forøvrig: Når bim sier du er inne i din 42 uke, er du 41 fullgåtte uker + antall dager. Ikke 40 uker + dager. Da ville bim sagt uke 41. Akkurat dette er egentlig veldig enkelt. Har ikke noe med ulike måter å regne på, men ulike måter å si ting på. Helsepersonell må bruke eksakte fullgåtte uker + dager fordi de er avhengige av nøyaktigheten.

Skrevet

Fordi den norske legestand ikke regner et svangerskap som overtidig før du har gått 42 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...