Gå til innhold

Ang Jernlager. Hva er lavt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt lavt jernlager, vet ikke hva verdien var, etter å ha gått på jerntabletter i 3 mnd var det nå kommet opp i 30 og det var innenfor normalen. Hva er normalverdier når det er snakk om jernlagre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har under 15 eller 10 (varierer litt hvilke grenser som gjelder) så har man for lite. 30 er en grei verdi.

Normalverdier for kvinner, ferritin: 10-110 (i følge brukerhåndbok i klinisk kjemi)

NB hvis man er syk, f.eks har feber, når prøven tas, kan verdien bli feil. Men det vet nok legen din:)

Skrevet

Huh 10 eller 25 som "minimum"?

Da ligger vel jeg konstant tynt an da...

Jaja, får passe på å sjekke det med jevne mellomrom da.

Sist jeg sjekka (men det er ca 2 år siden) hadde jeg 6.

Ikke rart jeg var dårlig da...

Hehe.

Skrevet

Ok. Da behøver jeg ikke å fortsette med jerntabletter nå som jeg er blitt gravid, for da skal jo 30 være mer enn greit nok.

Skrevet

Ofte er det litt jern i multivitaminer, og det holder bra når man er gravid. Er uansett smart å ta multivitaminer, der er det en del viktige B-vitaminer også.

Men du trenger nok ikke fortsette med jerntabletter uten at du får beskjed om det fra legen nå nei. Å ta for mye jern kan være skadelig. Da snakker jeg ikke om sånne doser som er i multivitaminer, men om egne jerntilskudd:)

Skrevet

Takk for info, lurte litt på dette selv jeg..

Jeg har en far som har denne sykdommen med høyt jernlager, husker ikke navnet på den. Han har vært oppi seks hundre han stakkar, og må tappes jevnlig for blod for at det skal bli bedre. Selv hadde jeg 110 i begynnelsen av svangerskapet og fikk beskjed om å ikke ta noe tilskudd i allefall. Så jeg har tatt mulitivitamin UTEN jern jeg, finnes det sjø. Men ved ny sjekk for noen uker siden, viste det seg at lageret hadde sunket endel, til ca 30. Da sa legen at det gjorde ikke noe å ta litt, så nå tar jeg vanlig multivit som inneholder litt jern.

Er greit å sjekke verdiene på dette innimellom, for det er skadelig med både for lite og for mye jern. Når jeg nå ligger på rundt 30 er jo det godt å vite at det er normalt da =)

Skrevet

Husk at det er forskjell på verdiene på jernLAGER og Hb!

Skrevet

Jernlageret bør i følge legen min ligge fra 15-200. Jeg har hatt 14 på to målinger med 3 ukers mellomrom, så jeg tar når 200 mg jerntabletter sammen med et glass juice før jeg legger meg. C-vitaminene hjelper opptaket og det er lurt å ta det uten måltider slik at det tar opp maksimalt.

Dette er etter doctor's order! :o)

Skrevet

Legen min sier at jeg har lav blodprosent og det er under 10.. hun sier jeg MÅ ta jerntabletter.. (altså jernlageret vet jeg ikke noe om..)

sikkert ikke oppklarende men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...