Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 i hvor stor grad er det arvelig?
Har byttet nick ! Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Det kommer ann på hva slags type kreft det er snakk om. Uten at jeg kan mer om hvilke krefttyper der arv spiller inn, og hvilke der arv spiller liten eller ingen rolle
Expat Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Kommer vel an på typen? ER man veldig lys og har masse føflekker som mor eller far er man mer utsatt for føflekk-kreft? Og det er blant annet et gen som kan forårsake en type brystkreft.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Har tenkt noe på dette selv.. Da alle i min nærmeste familie untatt pappa har hatt kreft.. Jeg vil ikke svare noe 100% sikkert her.. men mener og ha hørt at det ikke er forsket nok på enda.. men at brystkreft og spesielt underlivskreft er noe som i større grad kan være arvelig..
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2007 Mormoren min har hatt brystkreft, men ingen andre bakover som hun vet om har hatt det.Likevel hadde legene sagt at dette var arvelig..burde jeg ta mine forhåndsregler
Brokade Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Kreft er ikke arvelig. Det som er arvelig derimot er hvor mye ytre påvirkning som skal til for at cellene dine muterer. Kreft vil jo si at cellene muterer, og det skjer en ukontrollert celledeling som fører til svult som brer seg i kroppen. Ytre påvirkninger er feks. Sol, giftstoffer, varme, radioaktivitet, stråling ol. Det er derfor noen kan bli 90 år og røyke som en svamp hele livet, mens andre får lungekreft av røyk når de er 40. H*n på 90 har celler i kroppen som tåler mye påvirkning av giftstoffer, mens h*n på 40 har celler som muterer av stadig innhalering av giftstoffer. Har man mange i familien med kreft er jo dette et tegn på at man skal være ekstra forsiktig med disse ytre faktorene som er uheldige for kroppen.
haater husarbeid Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 brystkreft og eggstokk kreft er det påvist at det er arvelig, de har identifisert genet som gjør det arvelig. Og det er enkelte familier som er plaget av sånne polypper i tarmen som kan utvikle seg til tarmkreft, det er en opphopning. Ellers er det ikke påvist noe, men en ser iblant opphopninger i enkelte familier av kreft. Men at en i familien har hjernekreft, en lungekreft og en hudkreft er ikke arvelig belastede familier.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Mammaen min døde av hjernesvulst, begge mine tanter har operert ut alt i underlivet pga kreft. Min bestemor har hatt brystkreft 2 ganger og døde tilslutt av kreft i lymfene .. Farmor døde av kreft.. Legen min mener at det ikke er arvelig.., eller at det ikke er bevisst arvelig.. Men jeg vet selv at jeg kommer til og sjekke det opp nøyere ettersom jeg blir eldre.. Spesielt siden mammen min knapt var fylt 30 når hun fikk kreft. det samme med mine tanter...
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Kommer helt ann på krefttypen. Søstrene til en kollega opererte bort brystene og eggstokkene da de hadde fått kreftgen fra sin far. Mange damer på han sin side hadde død veldig unge av den type kreft. Kollegaen min slapp unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå