Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode råd/tips til forebygging og leging av såre brystvorter pga amming? Mamma slet veldig når hun ammet meg og er redd jeg arver de samme brystene... Gjerne gode merker på kremer el.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde veldig såre brystvorter sist og opparbeidet meg litt erfaring!:)

Jeg tror det er viktig å herde brystortene på forhånd.Klem og vri litt på brystvortene den siste tida før fødsel. Kjøp lanolinsalve på apoteket og smør på mellom ammingene. Aloe vera kan også hjelpe. Ellers er det viktig å la brystvortene tørke mellom hver gang du ammer (hos meg gjorde det ting verre, var mye bedre når de var konstant fuktige). Hvis du får problemer kan du bruke brystskjold når du ammer, men venn ikke babyen til det.

Engangsinnlegg kan gjøre ting verre, så bruk heller bomullskluter eller lignende.

Får du problemer, så rop om hjelp på ammeforumet på DiB. Lykke til!

Skrevet

Hei

Jeg slet veldig med førstemann for tre år siden. Jeg fikk infeksjon i de såre brystvortene slik at de grodde veldig sakte. Fikk mange tips fra helsestasjon, jordmødre og ammepoliklinikken på Aker sykhus (som nå er nedlagt). 3 måneder tok det før jeg følte at ting ordnet seg.

Det som hjalp meg for å få sårene til å gro var:

* hygiene. vask hendene nøye før du rører brystvortene. Slik hindrer du infeksjoner som bare gjør vondt verre.

* la brystvortene få luft. Jeg fikk rådet å ta en "teklypeball". (En slik klype i metall man kan ta te i og legge i koppen). dele ballen i to og legge en halvdel hver på brystvortene inne i bhen som et slags panser. Da fikk de luft og ble ikke irritert av gnissing mot ammeinnlegg og bh. Hadde to sett som jeg kokte jevnlig.

* lær deg håndmelking. Blir det for sårt og uholdbart så la være å amme noen dager eller uker. Håndmelk jevnlig hele døgnet for å holde produskjonen oppe og mat barnet med kopp eller flaske. Når sårene har grodd så kan du amme igjen. Jeg håndmelket dag og natt på begge brystene hver 3 - 4 time i nesten to uker. Lillegutt fikk det lille jeg hadde på flaske og så supplerte jeg med morsmelkserstatning.

* medikamenter. på ammepoliklinikken tok de bakteriprøve av sårene og melken min og fant bakterier som gjorde at jeg måtte ha penicillin + at jeg fikk en slags antibiotika salve å smøre på. Dette fikk sårene til å gro etterhvert.

Alt dette og en sta vilje gjorde at jeg kunne amme gutten min i over et år selv om jeg aldri klarte å fullamme han. For meg fungerte det veldig bra med kombinasjonen amming først og litt morsmelskerstatning etterpå. Melkeproduksjonen min økte voldsomt da jeg fikk sving på sakene så da jeg begynte med litt grøt da han var 4 mnd kunne jeg kutte flaskene.

Jeg lærte at det viktigste er å bli frisk og få bort sårheten - ikke fokusere så veldig på melkemengde og produksjon. det kan man jobbe med etter hvert.

Venter nå nr. 2 om 4 uker og er naturlig nok veldig spent på hvordan dette skal gå denne gangen. Har heldigvis en del erfaring! Hvis det blir like ille så er det ikke sikkert jeg orker å legge inn like mye innsats som forrige gang. Det var veldig slitsomt og jeg gikk knapt ut døren på tr måneder. Med en aktiv tre-åring i huset så er jeg usikker på om jeg vil orke det. Heldigvis finne det morsmelkserstatning for oss som strever. Man skal tross alt ha en fin tid med barnet og jeg vil ikke nøle med å finne frem flaskene igjen!

Lykke til!

Skrevet

Unguentum Merck

dette er en salve/krem som de selger på apoteket, som du kan småre på såre brystvorter, såre stumper, og nesten alt,

Salven/kremen er ikke farlig å få i munnen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...