Gå til innhold

Sør-Trønderdamer se hit..(ang valg av fødested)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i ei utkantbygd og avstanden fra hjemmet mitt til både St.Olavs Hospital og Orkdal Sanitetsykehus er like lang. Det tar ca 1time med bil til begge plassene, "problemet" er at jeg ikke vet hvor jeg vil føde...

Jeg har termin 22des og sjangsen for at det blir fødsel midt i juleferien er jo stor... og da lurer jeg på hvilken plass av St.Olavs og Orkdal som er "best".

Har hørt utrolig mye positivt om å føde på Orkdal siden det er ei lita fødeavdeling der man får bedre kontakt med og mer oppfølging fra personalet, har også hørt at fødestuene er litt mer hjemmekoselig i forhold til St.Olavs.

St.Olavs er kanskje "tryggere" visst det skulle oppstå komplikasjoner siden det er et diiigert sykehus, samtidig er jeg litt skeptisk til St.Olavs etter at det har stått endel negativt i avisen den siste tiden.

Har også hørt at man ikke får like god hjelp av personalet nedpå der i barseltiden...iallefall om man ligger på pasienthotellet.

Jeg ønsker kun akupunktur ol som smertelindring under denne fødselen også siden jeg kun brukte akupunktur forrige gang, og håper jo virkelig at jordmor som er på vakt når jeg kommer inn kan å sette nåler.

Er det noen trønderdamer med erfaring fra de ulike fødeavdelingene som kan hjelpe meg litt her, komme med synspunkter ol..... Jeg har egentlig litt lyst til å føde på Orkdal, men samboer vil gjerne at vi skal til St.Olavs også denne gangen. Fødte der sist, men det var før den nye kvinne/barnklinikken og pasienthotellet åpnet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare erfaring fra det "gamle" St. Olavs, og det har jo du også:) Har hørt masse positivt om Orkdal da. Mange som trives bedre der da personalet har mye bedre tid etc og at det er mer hjemmekoselig. Det sier seg jo nesten selv ettersom forholdene er mye mindre enn ved St. Olavs.

Jeg for min del var veldig fornøyd med St. Olavs og skal føde der igjen nå i aug. Selv om egentlig Orkdal er nærmere for meg:)

Skrevet

Jeg var også fornøyd med selve fødselen min og oppfølgingen jeg fikk på fødestua på det "gamle" St.Olavs, men nå var jo jeg på føden i bare 2timer før gutten så dagens lys, så det var vel ikke nok tid til å bli misfornøyd med noe =) Men jeg misstrivdes på barselavdelingen...skulle så gjerne hatt samboeren min sammen med meg der. På pasienthotellet og den nye barselavdelingen er det vel åpent for at mannen også kan overnatte sammen med deg, men denne gangen blir jo det umulig siden vi har en gutt ifra før som trenger pappan sin mens jeg ligger på barsel.

Egentlig har jeg mest lyst til å føde og så reise hjem så fort som mulig!!

Skrevet

Jeg vil bare "tale" varmt for Orkdal. Fødte der selv 14. des 2002, altså før de fikk den nye føden på St.Olavs, men jeg likte meg godt på orkdal. Vi bodde faktisk i Trondheim da, men vi gjorde et bevisst valg om å føde på Orkdal. Vi ble imidlertid overført til St. Olavs, siden "litjguten" fikk en infeksjon bare ett døgn gammel og de ikke har nyfødtintensiv på OSS, men fikk veldig god oppfølging av den orkdalske staben mens vi var der! De tok heldigvis min GBS alvorlig slik at gutten vår fikk medisin før det ble altfor ille - det taler til deres fordel!

Ang. akupunktur kan du opplyse om dette i "blåskjema" som du sender inn før fødselen og minn dem på det når du "sjekker inn". som jeg forstod det, var det minst én av jordmødrene på hver vakt som kunne sette nåler.

Du får det sikkert bra uansett hvor du er, men jeg vet at Orkdal gjerne vil ha alle fødsler de kan få - avd. har vært nedleggingstruet flere ganger, som du sikkert vet...

Skrevet

jeg fødte på det nye kvinne og barn senteret ved st Olavs i april i fjor,og er kjempefornøyd.

Mistet en del blod,så fikk ikke komme på hotellet jeg da,men ble tatt godt vare på på intensiven og fikk enerom med eget bad (alle rommene har det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...