Kummin&Lillesel Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Jeg ser at mange skriver at "man går 10kg ned ved fødsel".. Osv. Kan dette virkelig stemme? Greit nok, jeg kan godt se at man kanskje river 5kg med seg (3kg baby, 1kg fostervann, 1kg morkake) i fødselen.. Men de fem ekstra da? Og.. Går man ned det man har tatt på? Eller går alle ned mye, uansett hvor lite de har lagt på seg underveis i svangerskapet? Har egentlig aldri trenkt over det før, men kom til å tenke på det nå plutselig. Selv har jeg gått opp 3kg til nå (har åtte uker igjen til termin). Så, ja. Blir glad for svar.
Kummin&Lillesel Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #2 Skrevet 19. juni 2007 Og. overskrifta skal selvfølgelig være: VEKTTAP, ikke vetap Haha.
*keiko med jente og gutt* Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Sist jeg fødte hadde jeg gått opp 32 kg, og 10 av di forsvant ikke med fødselen nei... der var det ikke mer en ungen og morkaken+ forstevannet som forsvant... Tror det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg hadde 9 kg igjen når jeg var på første kontroll hos legen med den lile jeg har i magen nå-da hadde jeg atta av ca 20 kg på 11 månder. Selv syns jeg det er bra, men hørte mye snakk om de som sa at kiloene bare rant av når man ammet og etter 3 månder var de mye minder en de var før ol... Så vi er alle forskjellige og kroppene våre er forskjellige. jeg gikk minst 1 time tur hver dag og spist sund så det var ikke det at jeg satt på latside... Denne gangen har jeg gått opp 8 kg og har 17 dager tl termin så det blir spennende og se om prosessen etter er anderledes også. Smør deg med tolmodighet, er du av de heldige hvor det bare raser av så er det flott, men jeg hadde vel heller belaget meg litt på at det tok litt tid! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Hm... Ja, jeg fikk masse oppmuntring sist gang: "Når du begynner å amme bare raser kiloene av..." Det stemte jo absolutt ikke. Med fødselen gikk vel ca 6-7 kg, men hadde MYE væske i kroppen på slutten. Men veldig individuelt selvsagt. Jeg har med meg noen ekstra kilo fra forrige gang inn i dette sv.skap også, så denne gangen blir det nok skikkelig slanking på meg, ja.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 da jeg fødte sist hadde jeg lagt på meg 11 kg, men det var ikke 10 kg som var borte dagen etter fødselen nei... men kanskje.. 6.. jeg var visst en av de heldige som hadde nådd begynnervekta mi igjen etter 5-6 uker. så den gangen trivdes vel kroppen min med akkurat de kiloene. denne gangen har jeg lagt på meg 10 kg og er i uke 29, så det blir vel noen ekstra, så får vi se hvordan det har gått etter et par mnd.. har jo hørt om de som har gått ned mer enn de la på seg, men tror det "vanligste" (hvis det går an å si) er å gå ned ca det samme som du har lagt på deg!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Er nok individuelt, ja. En venninne av meg la på seg 30 kilo under svangerskapet. 20 av dem forsvant på sykehuset, og seks uker senere var hun inne i de gamle jeansene sine igjen. Hadde mye vann i kroppen. Moren min gikk ned 15 på sykehuset. Faren min ga henne et kjede som hun ikke fikk rundt halsen før fødselen, men som hang løst dagen etter.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Førstemann: 36 kg opp, 16,5kg av innen tre dager og hjemreise.... Gjett om jeg hadde samla vann!!! Gjett hvem som svetta og rant på do! Resten gikk litt etter litt, de siste kg måtte jeg jobbe hardt med... Trøst dere med at de færreste får det så hardt!
Raych Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Hei! Dagen etter fødsel hadde jeg gått ned 13 kilo. La på meg 18 til sammen. Det var babyen på 3.5, morkake på ca 1, fostervann på ca 1 pluss det vannet jeg hadde i kroppen (trodde ikke jeg hadde særlig vann, men tydeligvis var det en del likevel). Tror det er veldig individuelt hvor mye man går ned rett etterpå.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 For normalvektige bør man minimum gå opp rundt 12,5 kilo i svangerskapet, ifølge gravideboka mi. Vekten fordeler seg slik: Barnet: Ca 3,6 kg Fostervann: ca 0,8kg Bryster: 0,4 kkg Væske i vevet: ca 1,2 kg Morkake: 0,6 kg Blodvolum: 1,2 kg Fettreserver: 3,5 kg Totalt: 12,3 kg Det er med andre ord fullt mulig å miste 10 kilo på rappen.
Kummin&Lillesel Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. juni 2007 Jepp, dette skjemaet har jeg også.. Men jeg er ikke normalvektig, men overvektig, så jeg ligger rett i min kurve. Det er interessant å høre om hva andre har opplevd av vekttap da, så får man et bedre bilde av hva som er realiteten for vanlige folk. De der gjennomsnittene er jo ikke sånn vi alle er
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Er normalvektig og gikk opp 6 kg i forrige svangerskap, mistet 12 kg i løpet av de første 6 ukene. Fødte prematurt så jeg måtte fullpumpe de første 6 ukene. All den pumpingen førte til en stor overproduksjon. Da jeg kom opp i 1 liter i døgnet begynte kiloene virkelig å rase. (vanligvis produserer man 1 liter når man fullammer et barnet er ca 6 kg)
Fabelaktiv Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 syns vetap var fint jeg.. miste veer liksom - ikke ha vondt mer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå