Gå til innhold

Er det mulig å ha melk uten næring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ammehjelpen.no ser jeg de sier det er en myte, noe jeg skulle ønske var sant. Men jeg bekymrer meg for at jeg faktisk har melk uten næring. Dette pga at babyen min går kjempedårlig opp i vekt, til tross for konstant amming og tilfredsstillende antall bleier med både bæsj og tiss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an om du har overproduksjon og ungen aldri kommer til fløtemelken. Hvordan er bæsjen da? Og hvordan har vektoppgangen vært så langt? Uke for uke, om du vet?

Og, er barnet ellers urolig?

Skrevet

Bæsjen varierer mellom å være gul og grønn, ellers er den løs og kornete. Vekten har variert veldig, fra 100 til 155 g pr uke. Barnet er meget urolig. Hyler og skriker dagen lang. Kommer meg ikke ut av huset og får ikke engang stelt meg om dagene. Kun puppen roer henne ned, så døgnet består av 24 timers amming..

Skrevet

Noe forskjell på om ungen er oppe eller ligger? Får du ungen til å ligge på rygg i det hele tatt? Hvis ikke, snakk med legen om sjekking for refluks og laktoseintoleranse hvis ikke.

Skrevet

Når hun er urolig er det ikke forskjell på om hun er oppe eller ligger, ingenting nytter uansett. Hun sover også veldig lite, kun en blund på 2-3 timer i løpet av en hel dag. Det synes jeg er lite for en nyfødt. Jeg som trodde spedbarn kun spiser og sover, men neida, min spiser og hyler..

Skrevet

Har du snakket med legen om å få undersøkt denne kolikken?

Har ungen en skjevhet i måten de ligger på kan du også sjekke www.kiss-kidd.no

Skrevet

Har vært hos kiropraktor, men det er ikke stor bedring. kiss-kidd syndromet er allerede utelukket. Det eneste som hjelper på hylinga er bilkjøring..Men kolikkbarn går vel som regel fint opp i vekt?

Skrevet

Noen gjør. Hvis du pumper hvor mye får du ut? Det er mulig at ungen har dårlig sugetak og ikke får bra nok ut melken? Eller at han reagerer på noe du spiser, eller det er noe med laktoseintoleranse. Fortell, hva spiser du regelmessig? Hva har du spist/drukket i dag? Har du i frustrasjon prøvd mme? Hva skjedde da? Har ungen vært syk overhodet ellers?

Skrevet

I og med at ungen henger på puppen hele dagen, blir det lite tid til pumping. Fikk låne en elektrisk brystpumpe fra Medela, som jeg prøvde ca 1,5 time etter amming. Fikk ut kun 50 ml i løpet av en halvtime. Dette synes jeg er skremmende lite! Ved håndmelking har jeg fått ut 50 ml på et kvarter, kunne sikkert fått ut mer, men var helt utslitt i armene da.

Har ikke inntrykk av at skriketoktene har noe sammenheng med kostholdet, for ingenting stemmer når jeg prøver å sammenligne dagene. F.eks i dag har jeg spist grovbrød med salat og hvitost. 1 eple, 1 saftis. Litt tørket aprikos og svisker. jøttdeig og spaghetti til middag. Forrige uke holdt jeg meg unna både frukt og grønt, men det er liksom ingen forskjell.

Har i litt over 1 uke gitt ca 50 ml mme ekstra på kveldstid etter amming. Synes at hun virker roligere, hun sover som regel bedre etter hun har fått det. Noe som gjør meg urolig for at det er noe galt med melka mi..

Skrevet

Bor du et sted i landet hvor det finnes en ammehjelper, så vil jeg anbefale at du ber om hjemmebesøk. Hvis ikke, snakk med barsel om det finnes ammepoliklinikk der du er. I mellomtiden, kan du ta en tur på helsestasjonen, vei barnet før amming (klær og bleie og alt på), så ammer du, og veier igjen. Så får du ser hvor mye ungen får ut på en viss tid.

Spiser du salat hver dag, så forsøk å kutte det. Det kan gi magevondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...