Gå til innhold

Hvilken solkrem anbefaler de til barn nå? Bruker Den babyline

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller hva den heter, men den er jo så tung og hard å smøre ut... Noen som kan hjelpe meg ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er babyline som ligger på 1 plass i best i test.

Gå inn på www.gronnhverdag.no under barn, der finner du testen. Den som kom på 2 og 3 er sikkert fine og bruke. Men det er kun babyline sin som ikke trekker inn i huden.

Skrevet

Babyline er best, det at den er seig å smøre ut er bare bra, da trekker den ikke inn i huden med masse kjemikalier og dritt :-) Så hold deg til den..! Alternativene (i mine øyne) er Dr. Hauschka og Lavera sine, også veldig gode, men inneholder noen få problematiske stoffer, sjekk linken til hun over, fra Grønn Hverdag... Den testen i F&B kan du ta med en kjempestor klype salt!

Skrevet

Så rart. Var på helsekosten i stad for å kjøpe solkrem og hun anbefalte IKKE babyline sin solkrem. Var så mye rart i den sa hun. Ble litt paff, fordi jeg har sett at den er anbefalt her flere ganger. Hun anbefalte suncare og lavera (den hadde jeg fra i fjor).

Suncare er mye bedre å smøre inn, blir ikke så seig som lavera. Så den kjøpte jeg.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva de vektlegger i disse testene. Ettersom jeg har forstått så har grønn hverdag vektlagt allergifremkallende stoffer, og der kom Babyline best ut. Foreldre og barn vektla hvor godt den faktisk beskyttet og da var det en annen som kom best ut (mins det var Ambre Solaire??).

Jeg likte heller ikke Babyline sin, den er helt grusom, så jeg byttet. Vi har lite allergier i familien, så jeg foretrekker heller en med et annet type solfilter. På apoteket ble jeg anbefalt Vichy sin, selvfølgelig fordi de fører den. Den var i allefall helt annerledes å smøre ut og trekker godt inn.

Skrevet

De på apoteket blir jo betalt for å reklamere for et produkt. De er ikke noen spesialister på kremer o.l de har i sitt utsalg.

Se på forbrukertestene. Foreldre og barn har en og www.gronhverdag. Les de, døm selv.

Skrevet

Testen fra grønnhverdag:

Babyline Sollotion var den eneste solkremen i testen som ikke inneholdt helse- eller miljøbelastende stoffer. Dr. Hauschkas barnesolkrem og solspray, Laveras barnesolkrem og solspray og Eucerin Junior Micropigment Lotion kom også godt ut. Dr. Hauschka og Lavera får imidlertid noe trekk for parfymeinnhold, mens Eucerin får trekk for innhold av et miljøbelastende stoff.

--------------------------------------------------------------------------------

Taperne

Natusans tre barnesolkremer fikk dårligste karakter i denne testen. Årsaken er at de inneholder det kjemiske UV-filteret 4-Methylbenzylidene Camphor, som har dokumenterte hormonforstyrrende virkninger. Den danske Miljøstyrelsen fraråder å bruke solkremer med 4-MBC til barn under 12 år, mens det norske Mattilsynet har bedt EU-kommisjonen om å forby stoffet.

Natusan-importøren Midelfart opplyser at det ikke lenger produseres Natusan-barnesolkremer med 4-MBC, men solkremer som inneholder dette stoffet var fremdeles i butikkhyllene da Grønn Hverdag kjøpte inn solkremer i begynnelsen av mai 2006.

Videre fikk to av Eucerins solkremer, Nivea Solspray og Clarins solkrem laveste karakter. Årsaken er at de inneholder BHT. Stoffet står på den såkalte OBS-lista, som er miljøvernmyndighetenes liste over helse- og miljøfarlige stoffer som kan representere særlige problemer på nasjonalt nivå.

Skrevet

Eucerin micropigment er et godt alternativ, fysisk filter er det som anbefales. De er kanskje noe seigere å smøre ut, men det at kremen trekker inn i huden er nettopp det man skal være på vakt mot. De er tilsatt en god del stoffer som ingen helt sikkert kjenner langtidsvirkningen av, mange av de mistenkes å være hormonforstyrrende og skadelig for reproduksjonsevnen.

Det er hvertfall ikke en sjanse jeg er villig til å ta på min datters bekostning, bare fordi jeg ønsker en krem som er grei å smøre ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...