gobop Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Mitt er ikke så veldig lavt (17), men legen anbefalte at jeg burde ta litt tilskudd. Jeg spiser sunt og variert ellers, men begynner å bli temmelig ugrei i magen Derfor har jeg også begynt med ett sånt søtt middel mot treg mage, men synes ikke det hjelper. Skal trappe opp med linfrøene og sviskene mine, men noen som vet hvor lang tid man vanligvis bør ta jern? (Niferex)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Det er veldig individuellt hvor lenge det tar! Jeg hadde 0 i ferritin for noen år tilbake og da tok det 6 måneder så hadde jeg 80. Jeg brukte Hemofer. Men det tar jo lengre tid å bygge opp når man ikke har noe! Jeg har ikke tatt jerntabletter siden den gang. Da jeg var gravid gikk det helt fint, gikk ikke noe særlig ned i verken blodprosent eller jernlager. Men det lønner seg å måle en gang i året når man er i fertil alder.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Sant som den forrige bimmeren har svart, det varierer hvor langt tid det tar, både fra person til person, og hvor lavt det er! Men et tips til å få magen litt bedre, er å øke inntaket av omega 3 tabletter. Etter tips fra min biopat, tar jeg faktisk 6 omega 3 tabletter hver dag (overskuddet skylles jo ut av kroppen). Det gjør også huden smidigere, noe som nok kan være gunstig i forhold til strekkmerker. Har tidligere fått strekkmerker veldig lett, men i forrige svangerskap tok jeg også 6 omega3 pr dag, og fikk ikke mange merkene! :-) I tillegg kan du jo ta melkesyrebakterier, de hjelper kroppen din å opprettholde den naturlige balansen i tarmfloraen! :-) Og selvsagt, drikk MASSE vann!! :-)
gobop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar! Farmasøyten sa at det gikk raskere å bygge opp lageret med Niferex og Duferon enn Hemofer (som er snillere mot magen). Niferex var dyrest, men snillest mot magen sa han. Jeg drikker mye og tar møllers dobbel (2 om dagen). Ellers høljer jeg innpå med Biola hver dag - nå altså på kvelden i tillegg med en god slump linfrø i
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Hiv innpå en c vitamin også, så får jernet en sjanse til å bli tatt opp. Jern må ha c vitamin for at det skal kunne taes opp bedre i kroppen.
Erisa* Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Jernopptaket øker hvis du samtidig tar c-vitamin, så appelsinjus er et godt tips! I tillegg blir opptaket dårligere av melk og te, og en del andre ting. Hvor lang tid det tar å bygge opp igjen avhenger av hvor lavt nivået var i utgangspunktet. Lurt å ta biola for magen, men kanskje ikke så lurt å ta det i løpet av den første timen eller så etter at du har tatt jerntablett hvis målet er å ta opp mest mulig jern. Men det må du veie opp mot fordelen med bedre mage:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå