Gå til innhold

Hjemme igjen, men ikke overlykkelig enda..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bare bare å gå over på å gi mme.. Jeg merker jeg blir helt frynsete i kantene og kjempehårsår ovenfor alt som har med amming å gjøre.

Jeg plages med dårlig samvittighet fordi Matteo har så vondt i magen sin. Og jeg klarer ikke å finne ut hva jeg kan gjøre for at han skal få det bedre..

Har ikke engang lyst til å ta turen til helsestasjonen i dag på barsetreff, fordi jeg er redd for hva de andre damene skal synes om at jeg ikke lenger ammer barnet mitt. Ingen andre i gruppen gir mme. Sukk. Når forsvinnner denne evinnelige dårlige samvittigheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da! Stakkars deg! Så kjedelig!

Skjønner godt at det ikke er så enkelt å gå over til MME. Men du må tenke på at du faktisk har gjort utrolig mye for å få det til! Og at det var legens avgjørelse om at du burde slutte å amme... Tror vel ikke noen i barselgruppen ville si noe om det, hvis du forteller dem hvordan du har hatt det. Du ville nok fått mer forståelse en du tror... Det er nok mest din egen samvittighet det går på...

Må være vondt å se at Matteo har vondt i magen pga at du gir ham MME, istedet for pupp. (Vet jo bare hvor ille det er dersom jeg spist noe galt og Amanda har vondt i et døgn...så det må jo være tusen ganger verre!). Jeg regner med at du har prøvd forskjellige typer MME, uten melkeprotein, malt osv? Ellers kan du jo prøve det. Det kan jo hende at magevondtet blir bedre etter hvert også, når magen hans venner seg til å få MME? Uansett er det kanskje bedre for ham, enn å ha en mamma som stadig er syk pga brystbetennelse? Du må bare klamre deg fast til det der at Mamming er viktigere enn Amming!

Masse klemmer!

Skrevet

Jeg kjenner igjen litt av det du sier, selv om det ikke er av samme grunn vi gir flaske...og det jeg merket etterhvert var at den som dømte meg mest var meg. Alle andre synes flaske var ok og det var jeg som var fryktelig defensiv og sensitiv til hele greia. Nå slapper jeg helt av med det å gi flaske og får skjelden til aldri spørsmål om hvorfor. Og får jeg det så tenker jeg jo at det bare er fordi de lurer, ikke fordi de vil gi meg dårlig samvittighet. Folk skjønner ikke at det er et vondt spørsmål å svare på før de sitter der selv, og det kan man jo ikke dømme de for egentlig.

Jeg kan ikke tenke meg at noen sier noe på det, du har verdens beste grunn til å gi flaske. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, mme er ikke et dårlig alternativ til mm. (Nå har jeg oppdaget fordeler med flaske også, men det finner du nok ut av etterhvert :-)

Og vet du at den morsmelken Matteo har fått er i systemet hans og beskytter enda? Jeg spurte HS og de sa at jeg som sluttet å gi Mia mm ved 3 måneder hadde henne beskyttet med mine antistoffer ihvertfall til 6 måneder, så det er jo en positiv ting å tenke på!

Håper ting går bedre for dere snart :-)

Skrevet

dårlig samvittighet er det siste du skal ha!! det er iallefall helt sikkert!!!

Du har kjempet mye for å kunne fortsette å amme, og jeg tror 99% ville gitt opp lenge før deg!

Det må være fælt å se at Matteo har vondt i magen sin, der har sikkert de andre som gir mme tips og råd til deg :-)

Det kan jo hende han bare må bli litt mer vant til mme og at det bare er en overgangsperiode?

Du skal være stolt av deg selv og dårlig samvittighet skal du iallefall ikke ha!!!!!!

Håper du klarer å kose deg masse med Matteo :-)

Gleder oss til å treffe dere i morgen!

Lille Camilla hilser masse!

Skrevet

Hei,

Ikke tenk på det for du er verdens beste mamma. På den andre siden så er det sikkert godt for deg å få bearbeidet disse vonde tankene. For ja man føler seg som verdens dårligste mor. Men jeg kan trøste deg med at det blir bedre. Her om dagen skulle jeg kjøpe skalldyr og jeg hadde Mathilde i bæresele på magen. Dama i disken kommenterte at det er lurt å være forsiktig med skalldyr når du ammer. Jeg så bare dumt på henne og sa at jeg ikke ammer. Nå har jeg blitt så vant til det at jeg ikke reagerer når folk spør lenger. Så jeg henger meg på Sanasol og sier at det er ofte en selv som dømmer hardest. Ikke omgivelsene. Legg det frem i barselgruppa og fortelll hele historien. Så er jeg faktisk 110% sikker på at du får masse støtte. I morgen treffer du jo oss også. Da skal du få masse oppbacking.

Husk at du har vært igjennom en tøff start og du er fremdeles ikke frisk. I tillegg har du en masse hormoner i kroppen som styrer på. Ikke lett dette her. Da er det tøft at lillemann har masse vondt i magen. Men det er jeg helt sikker på at du bare skal gi en uke til så går det seg til.

Noen flere gode tips er å alltid sørge for at det er fullt med melk i korken så han ikke svelger luft og ta mange pauser underveis i matingen så han får rapet/gulpet godt. Det hjalp oss når Mathilde var på det verste.

Stor klem fra Mathilde og mamman...

Skrevet

Hei! Har ikke3 svart deg enda jeg, for jeg har aldri tid til å være på nett. Men må få si at jeg syns du har vært kjempe tøff som har gått igjennom dette. Tror ikke jeg hadde vært like tøff.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke ammer. Det har ingenting med om man er god mor eller ikke. Du er verdens beste mor for matteo, la adri noen andre si noe annet. Skjønner at det er et sårt tema, men du får tenke på at han har fått av mm beskytter han godt, som sanasol sier.

Du trenger ikke bekymre deg for hva noen tenker ang amming. Alle som møter deg, ser hvilken flott jente du er og hvor god mor du er for matteo. Hvis han har store problemer med magen pga mme, så kan du sjekke hos legen om dette skyldes intoleranse for ku melk. ellers har jeg ikke så mange gode råd for vondt i magen.

Håper du koser deg masse med matteo. Gleder meg til å se dere i morgen! :o)

Skrevet

Skjønner godt at du synes det er tungt å slutte med amming. Hos oss vil du iallefall bare møte støtte og forståelse. Vi VET at amming kun er en del av alt det fantastiske vi gjør for våre små og at vi er verdens beste mammaer.

Jeg synes du er knall tøff og at du fortjener all ros etter det du har vært igjennom. Nyt tiden med Matteo, han er bare helt skjønn!

Skrevet

Jeg fikk heller ikke ammet Jojo lenge, men jeg merket aldri noe til at andre reagerte.

Når man har en god grunn til å ikke amme, så er det bare å si det som det er; Du skulle gjerne ammet, men dessverre så fikk du ikke det! End of story!

Nei, hold hodet ditt høyt hevet! Ettersom jeg leste litt lenger ned så har du virkelig gjort ditt for å amme, så da burde du ikke ha dårlig samvittighet. OG for å trøste litt, Jojo fikk bare morsmelk de første mnd, og fikk mme etter det. Hun er nesten aldri syk! Alle rundt har vært syk i tur og orden, hun har vært med overalt, vært mye ute og reist med fly etc etc... Nå begynner hun i barnehage i august og jeg er selvfølgelig spent på hvordan det går :-)

Lykke til videre, Matteo får det helt fint med flaske ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...