vero:o) Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 står at du får 44 uker... men trekker du da ifra 6 uker til far ?så får jeg 38 uker bare ,minus de tre før fødselen....??? blir jo ikke mye igjenn da..er barnet liksom 8-9 mnd når må i barnehage da ?? høres jo helt felt ut.. :0\....
nick_350698 Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Ja, hvis du skal ha 100% dekning av lønn er det 44 uker, men 6 av dem er forbeholdt far.
vero:o) Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2007 noen som kan svare på hvor gammelt barnet er da? må far ta de ukene etter meg for at det skal bli 10 mnd eller??
nick_350698 Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Far kan ta sin kvote når han vil, bortsett fra tre uker før termin og seks uker etter (forbeholdt mor). Spørs jo når du føder, ifht termin altså, hvor gammel barnet er...
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Du kan jo forlenge permisjonen ved å ta ut ferie i den også
Raych Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Hvis dere velger 44 uker med 100% lønn er det 9 av disse som er dine. 3 uker før fødselen og 6 uker etter. Deretter er 6 uker far sine uker. Resten av ukene (29 uker) er deres som dere kan dele opp som dere vil:)
Pimienta Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Han kan ta de etter, midt inni eller som tidskonto. Men dere kan ikke ha permisjon samtidig. :-) Du kan forlenge permisjonen med ferie.
Pimienta Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Og de 29 ukene som er hverken dine eller hans, de er altså DERES permisjon som dere kan dele som dere vil. ;-)
happybirthday Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Barnet ditt er vel ikke nødvendigvis bare 8 - 9 mndr da.... Far skal jo ha 6 uker, og han klarer vel å ta seg av ungen etter at du har gått ut i jobb. Men dersom du ønsker et tips med tanke på at DU ønsker lengre permisjon, så kan jeg jo si hvordan jeg har tenkt det: I stedet for å søke om overføring av 2 ukers ferie i år til neste år, slik man kan, så avvikler jeg mine 5 ukers ferie i år etter at jeg har begynt i permisjon. Rent teknisk betyr dette at permisjonen settes på "vent" akkurat i de ukene jeg tar de 5 ukene ferie. Når ferieukene er over, så fortsetter min permisjon å løpe der den slapp før jeg begynte ferien. Neste år velger jeg selvsagt også å legge til mine rettmessige 5 ukers ferie rett etter at permisjonsukene mine er ferdige. På den måten kan jeg legge til hele 10 uker til de 35 permisjonsukene jeg har å rutte med etter fødselen. Dvs at jeg da kan være hjemme i hele 45 uker. Men siden jeg selv da klarer å havne med jobbstart midt under arb.givers ferieavvikling, så tenkte jeg å søke om et par måneders ulønnnet permisjon, slik at jeg slipper å begynne i den mest hektiske perioden når jeg har vært borte så lenge (nesten hele svangerskapet + permisjonstiden). Derfor har jeg allerede begynt å legge tilside en del penger for å ha råd til dette, samt skal legge tilside litt hver mnd under permisjonstiden. Til slutt vil jeg bare legge til at jeg mottar foreldrepenger/lønn direkte fra arb.giver (vet ikke om dette har betydning), men rent økonomisk er dette en bedre deal enn om jeg haddde fått direkte fra NAV. Når arb.giver forskutterer, har jeg fått beskjed om at jeg også får bli med på evt. lønnsøkninger i min permisjonstid, samt får feriepenger neste år på lik linje som om jeg skulle ha jobbet, mens NAV opererer vel kun med feriepengegrunnlag på 12 eller 15 uker av permisjonstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå