Gå til innhold

Mageknipe....


Belladonna med to gutter

Anbefalte innlegg

Den siste uken har jeg hatt så veldig vond mage...føler meg hele tiden litt småsyk på en måte, litt ekkelt på jobb siden sjefen ikke vet at jeg er 3 mnd på vei nå. Det kan komme tidlig på morgenen før jeg har stått opp også.

Er det flere som får disse knipene? Lurer på om det kan være noe jeg spiser...Brie ost kanskje...hmm...Håper bare det gir seg snart!! Ubehagelig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Kanskjedu har vondt i magen pga stress f.eks? Vanskelig å si. Men jeg har hørt at vi ikke skal spise oster som Brie når vi er gravide. Pga noe bakterieinnhold. Noen fler som har hørt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...jeg trodde det bare gjaldt blåmuggoster, men jeg skal holde meg litt borte fra den uansett!!

Det kan kanskje være stress...jeg er temmelig stressa på jobben pga at jeg ikke føler at jeg kan si det til sjefen enda..jeg har nettopp fått jobben!! Dilemma....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blåmugghost har jeg ikke festet meg ved kanskje fordi jeg ikke spiser det selv). Men fikk høre at Brie og Camenber var oster med spesielt bakterieinnhold som man burde holde seg unna. Ta gjerne og hør med legen din hva hun/han tror :)

 

Selv blir jeg veldig påvirket med mageknip dersom jeg stresser, blir bekymret eller mistrives. Ofte spiser man kanskje ikke så ofte og riktig som man bør da heller, så kan ha noe med det å gjøre også.

 

Håper du blir kvitt mageknipen snart hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ostene er ikke pga mageknip, men pga Listeriabakterie. Det er bare noen få av blåmuggostene og Briene man ikke kan spise, nemlig de som ikke er pasteuriserte. Det står på osten.

 

Progesteron, som kroppen lager i store mengder under svangerskapet, har en viss avslappende effekt på glatt muskulatur (f.eks i tarmene), og det gjør at magen kan bli ganske crazy når man er gravid.

Om du spiser noe du ikke tåler, så kan du jo prøve å kutte ut ting du ikke bruker å spise til vanlig å se om det er det som gjør det, men like sannsynlig er det at det bare er svangerskapshormonene som tuller med kroppen din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Jeg tror VELDIG på det med svangerskapshormonene altså..de har ikke vært snille med meg hittill.

Jeg har fått syyyykt vondt i sete musklene også, og i følge lege/naprapat så var det hormoner som hadde satt seg...aiai...ikke deilig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, du får trøste deg med at det er et godt tegn med tanke på den lille at du har masse hormoner. Det tyder på at ting er som det skal (ironisk nok...Noen tror jo at hvis man er kvalm, så er det ille ute med spiren, og det er jo egentlig naturlig, for man virker jo ganske syk.. Men det er altså bra)

 

Og så har jeg inntrykk av at det meste blir bedre i andre trimester, jeg satser i alle fall på det:) Skal ta en del eksamener til høsten, så jeg håper på en sprek del to og tre av mitt svangerskap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Var en tur hos jordmor i går for samtale, og hun sa at murringer/menslignende smerter ofte er livmoren som vider seg ut. Kan jo være at dette også gjelder "mageknip"?

 

Hun sa også at de fleste oster i Norge er laget av pastorisert melk, og at blåmuggost ikke skulle være farlig så lenge det sto på at den var pastorisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så godt å vite! Jeg er veldig glad i osten min vettu...! Hehe! Mageknipen har gitt seg litt, men fortsatt myyye dunster og gasser som kommer ut altså...ikke så veldig gøy..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er "bivirkningene" av osten din, hvertfall oppøever jeg det sånn når jeg spiser den type ost :o)

Fikk skikkelig dilla på blåmuggost selv her, og kunne vel bare konstantere at jeg virkelig var blitt voksen. Sa til samboeren min at vi bare "måtte" stoppe å kjøpe sånn vond ost på vei til hytta. Aldri likt det før.

Jordmor sa forresten at så lenge osten i tillegg til å være laget av pastorisert melk også er innenfor holdbarhetsdato og ikke nært opptil, så skulle det ikke være noe problem å kose seg med ost :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...