Gå til innhold

Klesvask - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har seks og en halv uke igjen til termin, og tenker jeg skal komme igang med litt klesvask av babyklær. Vasker dere klærne en eller to ganger? Med hvilket vaskemiddel? Bruker dere tøymykner? Vasker dere alt av klær, eller kun bodyer, og klær som ligger innerst mot huden?

Er det for tidlig å vaske klærne fem/seks uker før termin?

Det meste jeg har kjøpt er i str 56 - bør jeg kjøpe andre størrelser i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har vasket alle klærene, men det e fordi de har lagt nedpakket i noen år etter første;) Men det viktigste e vel å vaske klær som skal ligge inntilhuden... Bruker tøymykner som e hudtestet (?) ...Blenda sin tror eg. Syns klærene blir så stive hvis ikke:)

E ikke nødvendigvis for tidlig å vaske dem nå...alt kan jo skje:)

Skrevet

Du bør ikke bruke sterke vaskemidler til babyen. Jeg opplevde med nr 2 at han fikk utslett, selv om jeg brukte såkalte allergitestede skyllemiddel/vaskemiddel. D aller beste er å bruke Neutral vaskemiddel! Og dersom du MÅ bruke skyllemiddel: Neutral.. Et tips er jo å benytte seg av d fine været og tørke klærne ute! Da blir klærne myke og deilige uten skyllemiddel:-) Vask alt en gang! Kan være rester av farge og produksjon i dem.. Ikke kjøp for mye klær enda! Kan garantere at du kommer til å få litt når knøttet kommer:-) Og så er d veldig koselig å shoppe når du faktisk vet hvem babyen er:-)

Skrevet

Et tips: bruk flytende vaskemiddel, og ikke pulver! Pulveret kan sitte igjen i klærne og forårsake kløe og irritasjon.

Jeg er selv alergisk og bruker kun flytende vaskemiddel. Velger å bruke Blenda Sensitive, den kan brukes både til hvitt og farget tøy. Bruker tøymykner, men også her bruker jeg en som er sensitiv.

Synes også man bør vaske alle klær, både nye og arvede. I de nye klærne kan det ligge igjen litt fargestoff som kan fremkalle irritasjon. (sønnen min fikk faktisk elveblest av undertøy han fikk til jul, og som ble brukt før det var vasket. Han var da 3 1/2 år, så dette gjelder ikke bare babyer.)

Klærne trenger bare en vask. Synes heller ikke at det er for tidlig å begynne å vaske klær. Greit å ha ting i orden.

Jeg ville vel kanskje kjøpt litt i 62 ihvertfall, men du har ganske sikkert tid til å gjøre dette etter at babyen kommer også. Det spørs hvor stor babyen er når den blir født. Noen bruker 56 lenge, mens andre må gå på 62 med en gang.

Skrevet

Det er minimalt med rester av fargestoffer og andre giftstoffer i barnetøy. VELDIG strenge regler. Mer av sånt i voksentøy. Men det kan selvfølgelig forekomme for klærne blir normalt ikke vasket før de selges.

Men den aller viktigste grunnen til å vaske nye klær er at de faktisk er møkkete når du kjøper dem i butikken. Tenk deg denne runden;

Stoffet er i den fabrikken det blir laget. Her er det ikke spesielt rent. Så fraktes det til den fabrikken plaggene skal lages. Først blir det klippet i et lokale som sikkert ikke er rent så fraktes det videre til der plaggene skal syes... sikkert ikke helt rent der heller. Faren for at klærne faller på gulvet er også stor det fraktes jo rundt i fabrikken. De klærne vi kjøper her er mest sannsynlig laget i Kina. Hygienen til de som jobber på fabrikkene er nok annerledes enn vi er vant med. Vet jo ikke når arbeiderne sist vasket seg (det vet man jo sånn sett heller ikke i Norge. Relativt stor prosentandel som ikke vasker seg med såpe etter ett do besøk)

Skyllemiddel bør man prøve å unngå for å spare både huden og miljøet. Bruker du tørke trommel har det enda mindre effekt. Det lille skyllemiddelet gjør plagget mer mykt tar det jo igjen ved å etterlate stoffer man ikke behøver i plagget. Skyllemiddel sliter faktisk også på klærne. Bruker du skyllemiddel tilfører du masse gift i kloaken. (nå i disse miljøtider) og du gjør faktisk at sugeevnen blir mye dårligere. Bruk skyllemiddel på syntetiske klær for å unngå statisk elektrisitet. Ellers er det best å prøve å unngå det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...