Gå til innhold

Pappas nnye kjaereste har mistet retten til aa ha egne barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vaar er 4 aar og har et veldig godt forhold til pappaen sin som han ser hver eneste dag, (det er pappas oppgave aa hente fra dagmamma og vaere sammen med gutten vaar til jeg kommer hjem fra jobb). Jeg oensker aa faa igang en ordning hvor gutten vaar tilbringer mer kvalitetstid med pappa, (dra ut pa ting sammen, sove over hos pappa etter hvert osv.) - problemet er at pappas nye kjaereste ikke er et menneske jeg oensker i naerheten av gutten vaar; hun har mistet retten til aa ha sine egne barn, (omsorgssvikt?), og jeg oensker henne av den grunn ikke rundt vaart barn. Som et alternativ har jeg sagt at pappa kan komme til oss for samvaer, men det blir da til at jeg egentlig ikke faar noe tid til meg selv, eller gutten vaar ikke faar kommet seg ut paa aktiviteter med pappa. Pappa har foreslaatt at de skal gaa i svoemmehallen sammen etc. men jeg tenker: "Hva hvis hun skal vaere med?" Da mister jeg kontrollen over hvilken voksenkontakt soennen min har naar jeg ikke er der...er jeg hysterisk? Er det andre aleneforeldre i lignende situasjoner som kan gi raad til hvordan det kan loeses? Pappa er helt enestaaende; jeg vet bare ikke hva han gjoer med dette mennesket! Det virker som om han har mistet litt av doemmekraften, og det bekymrer meg...

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg virker det som det er du som har mistet dømmekraften. Det er tydelig at du ikke kjenner denne kvinnen godt, og du aner ikke hvorfor hun ikke har sine barn hos seg.

Hvorfor mener du at du må kontrollere voksenkontakten som din sønn har? Du har faktisk ikke noe med hva barnefaren gjør, og hvilke vurderinger han gjør når sønnen er hos han. Du ser jo selv at din sneversynte holdning setter begrensninger som er til skade for din sønns forhold til pappaen.

Du skriver at pappa er enestående. Da må du kunne la han leve sitt liv i fred og tro at han ikke gjør noe som kan skade sønnen sin. Du sier at du ikke aner hva han gjør med dette mennesket. Da får jeg hakeslepp. Hvorfor i all verden skal du forstå det?? Din vurdering er at han har mistet dømmekraften. På bakgrunn av at han har blitt glad i en kvinne du ikke kjenner. HALLOOO!!! Er du helt på jordet.

Nei nå får du skjerpe deg. Har du satt barn til verden så har du også valgt en far til barnet. Da er det din plikt å la faren ha samværene i fred, og la han ha et godt forhold til barnet.

Når det gjelder hvorfor fars dame har mistet barna sine, eller ikke har kontakt med dem, kan grunnene være mange. Dagens barnevern er ikke perfekt, og det er ikke alltid at de avgjørelsene som blir tatt, er gode og korrekte. På den annen side er det ikke en gang sikkert at det er barnevernet som nekter henne kontakt med barna. Kanskje er det barnas far som terroriserer henne og har klart å stoppe kontakten med barna? Kanskje er hennes eks lik deg og mener at det er opptil han å bestemme hvordan samvær og kontakt skal foregå?

Jeg er biomor, samværsforelder og stemor. Jeg har opplevd det du beskriver fra alle sider. Mitt råd til deg er å jobbe med deg selv og dine egne holdninger. Når du har så godt forhold til far, vil det ikke være noe problem for deg å få kontakt med fars nye dame. Kanskje vil du bli positivt overrasket over henne? Hun kan meget vel være en oppegående og omsorgsfull dame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...