SOMMER :) Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har ei kresen stedatter. Når hun er her annenhver helg prøver vi å lage mat vi tror hun liker. Det blir gjerne pasta/spaghetti med kjøttsaus, kylling med ris og brokkoli, tomatsuppe, pannekaker eller pølser. Vi prøver jevnlig andre ting også, men da spiser hun ikke. Nå skal hun være hos oss tre uker tilsammen i sommer. Og jeg mener vi ikke kan ha slik mat hver dag. Alle vi andre spiser jo masse annet og da blir det kjedelig å ikke kunne variere mer. Jeg nevnte dette for mannen min i stad mens stedatteren min hørte det. Han er helt enig med meg. Men jeg så geipen på jenta ble lang og stor... :-) Vårt fellesbarn må ofte smake på ting hun kanskje ikke liker (men hun spiser det meste da). Vi tvinger ikke mat i noen av dem altså. De kan smake og hvis de ikke liker alt kan de spise det de liker. Er det dumt av oss å lage mat vi ikke vet om hun liker? Jeg syns absolutt ikke det, men vil gjerne høre hva andre syns.... :-)
så var vi 4 Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Nei hun får vel spise det hun liker av maten da. Men hvor gammel er hun?
brumlemor Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Tror det kan være lurt at hun etter hvert venner seg til å spise den maten som blir servert, om enn i mindre porsjoner. Blir tullete om du skal spise spagetti med kjøttsaus i tre uker!
Mille** Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Jeg tvinger ikke mine barn til å spise det de absolutt ikke greier å få ned, men lager langt i fra ønskekost hver dag. De må spise det jeg lager selv om det ikke er favorittmaten, å gjør de ikke det så blir det ikke mat å få før til kvelds. Men de spiser alltid det jeg lager siden de vet hva alternativet er. ;o) Unger som er kresne spiller jo ofte på det fordi de får igjennom at det serveres ønskekost hver dag. Er de sultne så spiser de nok det man lager uansett.
så var vi 4 Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Ja da synes jeg hun er så stor at hun bør klare å ta valget selv om hun vil spise eller ikke. Men dere kan jo lage noe hun liker ved siden av den vanlige middagen. F.eks hvis hun ikke spiser potet så kan dere kanskje lage ris i stedet for så hun har ett reelt valg. Kan ikke huske at vi fikk velge middag hver dag når vi var små, du spiste det som var til middag. Kun bestemora mi som lagde egen middag til alle ungene
Expat Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Jeg hadde spurt mamman hennes! Hvordan det er hjemme hos dem, kanskje hun jubler for at det at hun får yndlingsmaten hele tiden har irritert henne Hvem vet.
Nurse80 Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Dere får tilby en kjedelig brødskive da, når ho ikke liker middagen. Ønskekost er jo feil for en 7-åring. Har dere snakket med moren ang hva hun liker. Sønnen min snor familien på farssiden sin rundt lillefingeren. Han hadde sagt at han ikke drikker melk, bare cola til alle måltid. Pluss at han bare liker sjokoladepålegg osv. Ingenting av dette er sant, egentlig så spiser han alt mulig.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Dette med å ta over kontrollen over matbordet er en maktmiddel unger gjerne bruker har jeg lest en plass. Her i huset så lager vi variert kost i løpet av uka også spiser en det som står på bordet. Dersom det er noe som ikke faller i smak, så skal det smakes på, også får eventuelt vedkommende spise det som er på bordet som den spiser, om det så er potet og saus. Nå er ikke det et så veldig stort problem her da. Stesønnen min, 6 år, hadde en periode hvor han erklærte at dette liker jeg ikke hver gang han satte seg ved middagsbordet. Men han spiste det da likevel. Nå er han inne i en periode hvor han spør om han liker det, om han har spist det før. OG da er jeg seff svaret alltid ja. Dere gjør henne jo egentlig bare en bjørnetjeneste dersom hun skal få lov å ikke like hele livet. I hvertfall dersom hun ikke smaker en gang.
Mamma jei Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Unger har ikke noe vondt av å smake nye ting! Si at før hun får det hun liker, må hun prøve noe nytt først.
Storebror & Lillesøster Skrevet 19. juni 2007 #11 Skrevet 19. juni 2007 Har det akkurat på samme måte her,har ei stedatter på 8,og jeg liker ikke matvanene hennes og vil ikke at mine barn skal få slike matvaner,hun spiser nesten ikke brød da vil hun at en av de utallig mange sjokoladefrokostblandingene,jeg mener at det ikke er mat. He laget vi også det hun likte nå hun var her,men det begrenser seg vel hvor lenge man orker og bare spise pølse og tomatsuppe....hun liker ingenting,ikke engang spagetthi,kylling eller andre ting som de flestebarn liker,så jeg begynte og lage mat som hun bare måtte smake på men hver gang så liker hun ikke ditt og datt,men hun må smake,som regel spiser hun bare poteter UTEN saus d liker hun heller ikke,men når hun bare smaker så likerhun det gjerne alikevel,men fisk nekter hun og smake på om det er fersk fisk,fiske pinner/grateng,eller fiskebollerføler ikke jeg kan tvinge henne siden det ikke er min unge,mener ikke man skal tvinge dem,men de skal smake før de sier at de ikke liker de. tidligere laget vi 2 middager pga henne,men slik kan vi ikke ha det når vi kar flere barn,så hun får det hun får til middag og spiser det hun liker. hun liker ikke noe kjøtt,men på nyttårsaften var vi på hytta med svigers og der smakte hun på indrefilet,da spiste hun bare indrefilet og ikke noe annet,da var det visst godt likevell,nestegang vi laget det liker hun det ikke....rar unge! jeg mener at di skal ikke like alt men de skal smake fær de sier at di ikke like noe,og de spiser det di liker ellers er det ei brødskive. en gang hun skulle ligge hus oss da hun skulle på skolen begynte hun nesten og grine for hun pleide og ha nugatti på matpakken,mannen min er enig med meg og mener hun ikke bare kan spise usunn mat hun veier 40 kg og er 8 år,men moren gidder ikke bry seg selv om hun blir mobbet,der går det i gatekjøkkenmat,så slipper hun lage middag... bryr meg ikke om hvordan morengjør det men her i hus skal vi ikke bare spise usunn mat,og da får hun respektere at det er slik hos oss,jeg kan ikke la henne spise sjokoladefrokostblanding,og nugatti til alle måltid og ikke mine barn...
ana baroma Skrevet 19. juni 2007 #12 Skrevet 19. juni 2007 Hadde dette vært mitt barn hadde jeg reagert kraftig på at min datter hadde blitt overfora på junkfood... Det er jo mishandling å venne en unge på sånne saker!!
Honningmelon Skrevet 19. juni 2007 #13 Skrevet 19. juni 2007 Det går jo ikke ann å spise sånn mat hver dag. Må jo varierer med andre ting. Jeg hadde laget noe av det jeg visste hun liker også, men også variert med andre ting. Så får hun spise det hun liker, og liker hun det ikke, får hun ta en brødskive.
SOMMER :) Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2007 De matrettene jeg nevnte i hovedinnlegget er de matrettene hun spiser hjemme hos sin mor (har mor fortalt). Dvs hun spiser ikke kylling med ris og brokkoli der, bare hos oss.
Honningmelon Skrevet 19. juni 2007 #15 Skrevet 19. juni 2007 Kan jo også hende at hun kommer til å like andre ting også, som hun ikke har spist før, batre hun får det servert. Er jo mulig mammaen hennes serverer henne det hun liker for å slippe bråk, men jeg er sikker på hun kan like MYE mer. Prøv deg frem med andre retter, så kan det hende hun ikke er kresen lenger når ferien er over :-)
SOMMER :) Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 19. juni 2007 Ja det er jo derfor vi serverer det vi vet hun liker, for å slippe bråk og sure miner. Men vi har henne jo vanigvis veldig sjeldent også. De søndagene hun er her har vi alltid kylling, ris, brokkoli og saus. Vi har prøvd andre ting også, men skal innrømme at det er en liten stund siden nå. Hadde en nedtur på nyttårsaften da vi hadde laget kalkun men stekte poteter, grønnsaker og god saus. Da spiste hun bare brokkoli. Vi får prøve oss på litt forskjellig nå, men passe på å alltid dampe litt brokkoli ved siden av... :-) Syns det er trist at hun spiser så lite forskjellig. Hun spiser vanlig brødmat så det er heldigvis bra. Men hun vil ikke ha frukt, fisk, eller gønnsaker (bortsett fra brokkoli.. :-).
Storebror & Lillesøster Skrevet 19. juni 2007 #17 Skrevet 19. juni 2007 helt enig men denne mora er ikke til og snakke med,jeg skal ikke bry meg om hva hun gjør med hennes barn og det er ok for meg. Men min mann liker det heller ikke,så hos oss må hun spise eller i allefall smake det hun får,men er jo vondt spesielt for mannen min han vil jo at hun skal ha det greit hos oss,men virker til tider som hun misstrives pga maten,at her er det slik at vi spiser det vi får,og slik er jo barn,men man kan ikke gjøre det godt på det måten at de får spise det de ønsker. Og ikke minst skal ikke min gutt vokse opp med slike matvaner. Hun går hjem til moren og sier vi ikke gir henne mat fordi vi syntes hun er feit,ble rasende da dette bare var tull og moren skjønte heldigvis dette og vet at hun er ekstremt kresen i matveien... Tok dette opp med jenta og hun ble gaske spak,svarte med at hun ikke alltid fikk kveldsmat,moren ble irritert over at hun ikke hadde spist kvelds da hun gikk herfra,men,jeg sa hun hadde det og de gangene hun ikke hadde så var det vel ikke noe som passet henne i kjøleskapet,så da var hun visst mett (ventet vel til hun kunne spise nugatti når hun kom hjem), Her spiser vi kvelds i 6-7 tiden og når ikke mora er hjemme før 8-9 så er hun vel sulten jgjen da,syntes det er forseint og levere henne nårhun er 8 år og skal på skole neste dag,da hun kom og skulle ligg hos oss en gang midt i uka og vi skulle levere henne på skolen,da jom moren med henne halv ti på kvellen,det regnet ungen hadde ikke regntøy,ikke jakke engang,hun hadde sandaler (med den streken mellom tåa) slik at man ikke får sokker på i de,skulle vi liksom sende henne på skolen slik,blir helt paff jeg,mennen min måtte kjøre opp og hente klær og støvler til henne. Men ikke hadd hun gjort leksene heller så di begynte hun med kvart på ti,jeg ble rasende,skulle ikke vi få en halv time til og slappe av sammen før vi selv skulle legge oss,det var jo bare kaos,så det er jammen ikke alltid like lett med stebarn.... Av og til har hun ikke med seg klær eller går i brorens klær,hentet henne på sfo en gan i høyvannsbukser en stygg genser som ikke passet til brorens sko som var to meter for store og PELSKÅPE hallo for en klesstil.. hun kom fra sfo her om dagen i en tyyynn stroppekjole uten noe jakke med og der var jo kaldt ute jeg hadde på meg genser og jakke.... Forbanna møkkakjerring!
Honningmelon Skrevet 19. juni 2007 #18 Skrevet 19. juni 2007 Når hun er hos dere i helgene er det jo greit at hun får noe hun liker, men når hun skal være hos dere så lenge, så må dere jo servere andre ting også. Jeg er SIKKER på hun liker mer enn disse tingene :-) Men, er jo en god ide som du sier, og lage andre ting, også dampe litt brokkoli til alt :-) Men, jeg hadde vært ganske streng på å ikke lage egen middag til henne, og bare sagt at vi ikke kan spise det samme hver dag.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #19 Skrevet 19. juni 2007 Jeg var sånn som lita. Ville nesten ikke spise noe som helst....bortsett fra når jeg var på besøk hos noen, da spiste jeg for å være høffelig. Hjemme styrte jeg som en tyrann. Det varte til jeg flyttet til moren min. Det gikk 4 harde uker, så innså jeg at slaget var tapt
Salsa Skrevet 19. juni 2007 #20 Skrevet 19. juni 2007 Forklar henne at dere ikke kan lage spesiell mat til henne hver dag, fordi det er tidkrevende og fordi de andre barna dine må spise det de får. Hvis hun ikke vil ha, så be henne smøre seg en brødskive. Etter hvert blir hun sikkert nysgjerrig og vil smake på det dere andre spiser. Skryt fælt av maten, si at den er god osv.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #21 Skrevet 19. juni 2007 Har det samme problmet med sónnen til samboeren min. Men her blir det ikke laget noe ekstra til ham. Liker han ikke maten og vil ikke spise/próve sá fár han gá uten mat. Og han blir oxo nektet á snoke i skapene etter av vi har spist og nár han har nektet, for á finne noe "annet" og spise. Han holder ut et par dager fór han kommer tuslende..... Skulle bare mangle, at vi lager 6 forskjellige retter nár barn og stebarn er samlet.......
SOMMER :) Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #22 Skrevet 19. juni 2007 Ja det er uaktuelt å lage egen middag til bare henne. Og hun forventer nok heller ikke det. Vi lager jo aldri mat som ikke egner seg for barn, da spiser vi iallefall ikke det før senere på kvelden etter barna har lagt seg... :-) Skal bli spennende å se om vi kan få henne til å spise noe nytt. Må vel bare prøve å ikke fokuserer for mye på det... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå