Gjest Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 ikke for å være vanskelig eller noe.. men jeg skjønner ikke bakteriehysteriet nå til dags. opprinnelig ville man bekjempe bakterier fordi de gjorde folk syke og ga økt dødelighet på sykehusene. men nå virker det som om folk ikke redde for bakterier fordi de gir sykdom, nå er man bare redd for bakterier for bakterienes egen skyld. hva er det som er så farlig med bakterier? de aller fleste bakterier gjør oss ikke syke engang. og man får et mye sterkere immunforsvar av å utsette seg for bakterier. mangel på bakterier kan gjøre at immunsystemet angriper seg selv, og gi sykdommer som astma, allergi, epilepsi og MS. som nevnt i en annen tråd nekter jeg og typen å være en del av bakteriehysteriet som herjer i samfunnet for tiden, og vi er ikke syke noe oftere enn andre. dermed man man konkludere med at de fleste bakterier folk prøver å vaske av seg er helt ufarlige. jeg skjønner jo at babyer og gamle og svekkede må være forsiktige, men jeg skjønner ikke hvorfor voksne friske mennesker ikke tåler litt bakterier. er vi så skrøpelige da?
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Helt enig! Normal renslighet holder i massevis! Og unger har heller ikke vondt av å få i seg litt "dritt" (les. sand/snørr/en smokk som har falt i gulvet hjemme...). Det er bare bra for immunsystemet å få testet seg litt av og til. (Ps. vi er heller ikke syke noe oftere enn andre ... vi er gjerne forkjøla en gang i året, men det er som oftest det hele). Det skal sies at min svigermor var overmåtelig renslig da min mann og svoger var små, og de er begge plaget med allergi. Hun mener det kan komme av at hun var "hysterisk" med å beskytte dem mot støv og skitt.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 normal renslighet holder i lange baner for meg..
smuffe og fruen Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Du har helt rett - før snakket man om og man bekjempet bakterier på sykhuset, mer eller mindre alene - men det var fordi den vanlige mann i gata ikke visste noe om bakterier den gangen. Før det igjen bekjempet man ikke bakterier i det hele tatt, fordi INGEN visste noe om bakterier. I dag vet folk flest mye om bakterier, og kan med det gjøre sitt for om ikke først og fremst å bekjempe, så å unngå bakterier. Jeg syns det er bra vi vet mer om bakterier i dag enn tidligere, blant annet fordi det faktisk er noen bakterier vi bør unngå, og kan unngå på helt enkle måter. Desverre er det og blitt slik at vi kan risikere å ende opp med enda sterkere bakterier rundt oss, fordi vi er så opptatte av å "bekjempe" de bakteriene vi egentlig skulle latt være en del av normalen som du sier. Ta feks. alle de antibakterielle midlene man får kjøpt i dagligvaren i dag. Om vi bruker mye nok av disse ender vi opp med bakterier som er resistente, motstandsdyktige - og med det vil være både farligere og vanskligere å bli kvitt. Nå tror jeg og at bakteriehysteriet i samfunnet vårt ikke bare skyldes mer kunnskap. Jeg tror mer kunnskap sammen med fremmedhet, stadig fler mennesker - forskjellige mennesker (som stort sett er fremmede for hverandre), traumer (overgrep, ulykker...) og annet er med å skaper kontrollbehov - og videre der under en større personlig opplevelse av renslighet blant oss. Om vi feks. ser på storbyer kontra landsbygd, tror jeg man vil se at det hysteriet du snakker om stort sett er større i byen enn på landsbygda. Hygiene og psykologi - om du har tid å ta av kan du lese litt om det, det er kjempespennende... )
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 jeg gremmes når jeg leser om 'antibakterielle' såper. såpe vasker bort 99% av bakterier på egenhånd og da trenger man ikke noe antibakterielt middel i tillegg. og de som insisterer på å vaske undertøy på 60 eller 90 grader?? undertøyet har kun bakterier fra deres eget underliv, bakterier som alltid finnes der uansett hvor rent underlivet deres er.. hvilken skade skal det gjøre da? og hudceller på sengeklær og håndklær? deres egne! jeg skjønner det bare ikke:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå