Gå til innhold

Savner den St.Hans feiringen jeg hadde som barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var liten samlet de aller fleste i bygda seg i fjæra hvor vi brandt et diiiigert bål. Rundt dette bålet hadde vi småbål hvor vi grillet pølser på trepinner, drakk brus, spiste knask og koste oss.

Eldste sønnen min fikk oppleve denne St.Hans feiringen en gang når han var i 4-5 årsalderen. Han storkoste seg. Folket i hjembygda mi trodde jeg var gal og mente vel nesten jeg hadde drevet med barnemishandling som ikke hadde feiret denne dagen på denne måten med sønnen min før.

Men hvor i heiteste gjør man det i Oslo da?

Kan jo ikke bare brenne bål i hytt og pine her. Det er noe helt annet der hvor jeg kommer fra for dere er vi jo ved sjøen og ingen bryr seg om man har bål der. Her er det jo knapt nok lov til å brenne bål, eller er det det i det hele tatt mon tro? I så fall skal det være på tilrettelagte steder.

Nesten så jeg tar med meg mann og barn og stikker nordover for helgen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er sånn en skikkelig St.Hans feiring skal være. Er lenge siden vi har feiret det sånn:o( Da jeg var liten var det stort bål på fotballbanen, vi hadde underholdning, pølsebål, griller og leker for barna. Ser ut som om de har noe lignende her i feltet, men vi er alltid opptatt denne dagen....svigerfar har bursdag, så da er vi alltid på middag der...:o/

Skrevet

Vi hadde også sånn feiring hjemme... SÅ ble det til at slekta samlet seg ved sjøen, og det var masse kos, bading (brrrrrr, max 14 grader), og hyggelig samvær. Her nede på sørlandet må man jo ha båt for å bli med i gjengen... Så neste år reiser vi nordover med ungene på ferie når det er st hans. Det er iallefall planen:)

Skrevet

akkura sånn vokste jeg også opp....størsta har kun opplevd det da hun var to...og det husker hun ikke.....

i år skal jeg la barna mine erfare orntlig sangthans....for vi bor hos mamman min for en periode....men hun prioriterer fest da......men jeg og største lillesøstra mi skal nå kose oss med ungene mine:-D gleeeder meg:-D

Skrevet

Her vi bor har dem denne tradisjonen. Men skattejakt for ungene, musikk og grilling.På store griller, ikke på bålet.

Du får komme hit, er ikke altfor langt fra oslo. ; )

Skrevet

Sånn hadde jeg det også som barn/ ungdom. Var koselig =)

Skrevet

ja *drømme* husker vi hadde trehjulsykkelløp, sekkeløp, potetløp og barnekor som sang barnesanger. Vi fisket godteposer fra egen hytte, hadde pilkast, hesteskokast og skytterkonkurranse der de kåret prinsesse, prins og konge og når bålet skulle tennes var det noen damer i bygda som hadde laget en skikkelig fin heks som kom susende ned fjellet på sopelimen sin og tente bålet. Dessuten var det også voksenkamp i fotball, damer mot menner der alle hadde kledd seg ut som motsatt kjønn (hysterisk morsomt) Man har ikke så gøy i dag nei......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...