Gå til innhold

hva blir man testet for hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes det er rart at legen min ikke testet meg for de vanligeste kjønnsykdommene ved gynokologisk legetime for noen mnd siden..han testet meg bare for sopp...ringte han i dag ( har funnet det ut nå) å spurte hvorfor, han sa da at dei ikke tester slike ting uten at vi ber de gjøre det..? ok, slik jeg har lest det, så kan man gå rundt med clamydia o.l uten å merke det... skal inn på en skikkelig undersøkelse nå, men rart at det er slik...trodde det var vanlig å bli testet for sånne ting ved svangerskap jeg:(

tester meg for å være sikker på at jeg ikke går rundt med slike "skjulte" sykdommer, er vel litt over hysterisk....men men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei d er ingen rutine lenger å gjøre disse undersøkelsene, men de gjør d somregel hvis d er mer enn 1 år siden sist du var på GU.

Jeg hadde vært for 2 år siden så legen tok chlamydiaprøve av meg.

Skrevet

De tar gjerne celleprøve dersom det er mer enn to år siden sist, og de tar HIV-test dersom du ikke nekter. i tillegg kan de ta klamydiatest, men tror legen ser mer på om du er i en risikogruppe, så de ikke tar unødvendige tester. Jeg trengte ikke å ta klamydiatest, siden jeg har vært gift med samme mann i snart 6 år :-)

I tillegg finner de blodtype (de stoler aldri på deg selv om du vet det fra før) og sjekker om du er vaksinert mot eller har gjennomgått røde hunder, siden dette kan medføre skade på fosteret.

Skrevet

I USA tester de deg for alt mulig, uansett om man er i risikogruppen eller ikke. Diverse kjønnssykdommer, inkludert HIV, røde hunder, blodtype, jernlager blir testet ved blodprøve. Og gynekologisk test for å ta celleprøve og teste andre kjønnssykdommer slik som clamydia. Praksisen varierer visst fra land til land.. A propos, i Norge blir man anbefalt å ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år, i Italia, Belgia, Mexico og USA oppfordrer de alle kvinner til å ta testen hvert år! Så jeg tror det er lurt av og til å tenke selv, å be om ekstra tester slik som du gjorde for eksempel. Det er mye politikk i det offentlige helsevesenet også! Og det er ikke alltid at hva som blir anbefalt som er det aller beste da ikke bare kvinners helse men også kostnader ved tiltak alltid blir vurdert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...