Gå til innhold

planlagt KS.. men bare 1 uke før.. flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått planlagt ks, men får ikke det før bare 1 uke før den virkelige terminen. Er andregangsfødende, så jeg syntes i grunn dette virket noe merkelig. Men legen sa at de var sluttet å ta ks to uker før pga mange ikke var helt "ferdige" da..

Hvilken erfaringer har dere om dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle egentlig ha ks 10 dager før termin, og jeg synes oxo det var sent. Legen sa det var pgs lungemodning; Lungene skal være 100% modne når man er 37+6, men noen ganger tar det litt lenger tid. Derfor drøyer de noen dager ekstra " for å eliminere all risiko"...

Skjønn det den som kan; Må jo være ekstra rart for deg som er 2. gangs og kan føde før tiden. Men starter fødselen, så må du bare reise på sykehuset. De kan ta ks selv om fødselen er i gang ;o)

Lykke til!

Skrevet

Er rett og slett fordi babyer som tas med keisersnitt går glipp av å bli presset ut av fødselskanalen slik som barn som fødes vaginalt blir. Den pressingen gjør at mye fostervann presses ut, og barnet fødes med lite væske i lungene.

Med andre ord: Et barn som forløses med keisersnitt, har en del væske i lungene sine. Derfor er det viktig at lungene er så modne som mulig, slik at den lille ikke skal få problemer med å puste.

Skrevet

Stemmer det.

En stor norsk undersøkelse fra 2000 viste at planlagte keisersnittbarn hadde dobbelt så stor sjanse for å havne på nyfødtintensiven (9 prosent) som vaginalt fødste barn (5 prosent).

Årsaken til dette var pustevansker. Dette er ikke farlig, men som Line sier: Under en vaginal fødsel presses fostervannet ut av lungene (som å skru igjen en kran), dette skjer ikke under et keisersnitt, og hos enkelte barn kan da krana stå og "dryppe" litt i noen dager. Dette er ikke en alvorlig komplikasjon. Fører bare til at barnet puster litt raskere i noen dager, og enkelte må også få tilført litt oksygen. Så går det over.

MEN: Denne forskjellen var ikke tilstede når barnet var født med planlagt keisersnitt rundt 1 uke før termin. Da var det ingen økte komplikasjoner for ks barn sammenliknet med vaginalt føde.

Derfor har de fleste store sykehus nå endret rutiner og utfører planlagte keisersnitt rundt 1 uke før tiden, istedenfor 2 uker før slik praksis var for noen år siden.

Skrevet

Sist hadde jeg planlagt KS 3 uker før termin, denne gangen ser det ut til at det blir 13 dager før.

På St. Olavs sa de i alle fall at det vanlige var 10 - 14 dager før termin. Tror praksisen varierer veldig fra sykehus til sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...