Gå til innhold

Fysioterapi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er snart 13 mnd ukorr.. 11 mnd korr.. hun har nettopp lært og rulle og kryper ikke.Hun sitter, men han ikke ette seg selv opp.. Vi har nett begynt med fysioterapi på henne,,

Noen med erfaring? Hvor vanlig er dette????+

Føler det går sakte fremover, men hun er sååå stiv. Spesielt i hoftene.. TRodde ikke det kom til å blir særlig problemer, men må jo innrømme at jeg er litt bekymret.. og så er hun så frustrerert selv.Hun vil så mye uten å få det til..

Hva kan jeg forvente av utvikling nå etter at vi får hjelp??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

De sier det er veldig viktig med fysioterapeut og logoped etc fra et veldig tidlig stadium. Hvor tidlig ble hun født?

Vår jente ble født i uke 25+6. Ligger enda på sykehus, men allerede har fysio vært og sett på henne. Dette startet de med i uke 34-35, med oppfølging hver uke. Nå er hun 38 uker. De sier hun vil få fysio oppfølging i tiden framover...også etter utskrivelse.

Merkelig at du ikke har fått tilbud før? Men det er kanskje enkelte steder i landet hvor man må BE om hjelp. Andre steder er det tilrettelagt.

Men det er ganske vanlig at premature starter å krype når de er omtrent 1 år ukorr, starter å gå mellom 18-24 måneder o.l. Også dette er veldig individuelt.Men tror du kan forvente ganske "mye" ved hjelp av fysio. Kanskje også få noen tips om ting du kan gjøre selv hjemme.

Lykke til=)

Skrevet

jeg fikk ikke noen tilbud om det på hun størsta.. hun ble født 9uker før tiden.. men hun var helt fin.. var ei å så på henne på sykehuset.. og helsestasjonen var veldig fornøyd.. hun begynte å gå når hun var 1 år korrigert.. hun sista no fikk vi tilbud om det.. hun ble født 13 uker før tiden.. har ikke gått så ofte for vi har ei elendig fyso dame her.. går ikke ann å få tak i henne.. men sykehuset er veldig fornøyd.. også har jeg gått til ostopat med henne som også var veldig fornøyd..

Skrevet

Hei,

pussig dere ikke har fått tilbud om oppfølging av fysio?? slik jeg har forstått det skal helsestasjonen i kommunen komme med dette tilbudet - på bakgrunn av opplysningene fra sykehuset!!

Vi har hatt fysio hjemme HVER uke siden vi ble skrevet ut fra sykehuset i desember 06.

Vi har fått meget god oppfølging med "lekser" og øving på matte. Det krever selvsagt mye tid fra oss som foreldre for å oppnå et godt resultat

Hadde vi ikke hatte fysio på han, er jeg ganske så sikker på at han ville vært både stiv og "klønete". Han er det de kaller ekstremprematur, kom i uke 24+4. Når han var 4,5 mnd rullet han, nå 6 mnd korrigert har han faktisk begynt å komme seg framover på gulvet og er stooooor fornøyd for det han mestrer :-)

Før vi virkelig kom i gang og fysion gav resultater, var han super frustrert - nettopp fordi han ville sååå mye, men fikk ikke til noen ting.

Høres kanskje ut som vi har stresset han, men det har vi absolutt ikke. Vi har passet på å ha få men nye leker ganske ofte, nettop for å gjøre det mer spennende å komme til denne nye uppdagede "tingsten"- enten om det har vært å måtte rulle rundt, dra seg fra den ene siden til den andre eller komme seg framover. Og alt er lettere uten klær og bleie!!! Og ikke minst mye latter og lek innimellom - for han har virkelig blitt d...... innimellom!!

Fysio vil garantert hjelpe på datteren din, det er jeg overbevist om. Men selvfølgelig vil ting ta litt tid, men et sted må man jo starte :-)

Lykke lykke til, og ta det med ro - dette kommer til å gå fint!!!!!

kram

Skrevet

........å begynne med fysio så sent er en skandale etter mitt syn.

Mi dysmature/2mnd premature tøtte fikk fysio fra 1. mnd. Vi fikk fysiohjelp fra samme dag som hu kom hjem, og selv det var faktisk nesten i seneste laget, fordi da hadde hun allerede utviklet låste favorittstillinger.......

Vi fikk beskjed om alt fra hvordan bære henne riktig, til hvordan stelle henne og legge henne i spesielle stillinger for å unngå feilstillinger. Samt hvordan trene.

På det meste var vi oppe i nesten 15 timer om dagen hvor vi bar, løftet og trente, og vridde sovende hode til den og den siden på riktig måte. Og resultatet av det er ei tøtte som nå er i øverkant av utviklingsskalaen, men det har kostet massevis av tid og krefter og forsakelse av mye sosialt liv, men det spiller ingen rolle når resultatet ble ei livlig stor tøtte etter hvert.

Skrevet

pussig dere ikke har fått tilbud om oppfølging av fysio?? slik jeg har forstått det skal helsestasjonen i kommunen komme med dette tilbudet - på bakgrunn av opplysningene fra sykehuset!! minbittelillegutt

--------------

.....det varierer etter hvor du bor ;/

Bor du på feil plass får du ingenting.

Jeg bor meget sentralt i midt-norge, og jeg fikk ingen tilbud, men jeg krevde, og fikk til svar ja, selvsagt har du krav på det, men ikke automatisk.

Men, på alle sykehus skal det være både en sosionom og en spesial-kontaktsykepleier som SKAL kunne informere om rettighetene.

Hvor godt dette fungerer er helt annen deprimerende diskusjon.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, jenter!!

Det går fremover med jenta vår.. Synes likevel det er trist å lese at hun burde ha kommet i gang med slik trening for lenge siden og at vi egentlig har krav på hjelp.. På HS har de hele tiden sagt at alt er som det skal og at hun kommer til å ta igjen det tapte etter hvert.. Det var vi selv som krevde fysiotarapi..

Hun har nå lært å reise seg opp i sittende fra liggende stilling og ruller fra rygg til mage.. Dårlig andre veien men det hender hun glimter til...:-) Hun elsker å gå og kunne sikkert gjort dette hele dagen om vi hadde tillatt henne..Vi må jo holde henne i begge hender.. Hun er kjempesint om dagen.. Skikkelig sinna og sutrete pga dette.. Er det bare frustrasjon over at hun ikke mestrer det hun vil??????

Krype får hun ikke til.. Drar seg bakover.. Og noen ganger littegrann forover men da er bena helt stive.. Hvis hun står og faller, faller hun ikke på rompa men stiv rett i gulvet.. Vil dette bli bedre??? Jeg vet at hun har stive hofter men dette må da kunne fikses??

Håper for hennes skyld at hun lærer fort nå, for det er frustrerende dager her hjemme nå.. Heldigvis har vi ferie, og kan trene mye!!

Takker igjen for alle som gidder å svare!! :-)

Skrevet

Krype får hun ikke til.. Drar seg bakover.. Og noen ganger littegrann forover men da er bena helt stive.. Hvis hun står og faller, faller hun ikke på rompa men stiv rett i gulvet.. Vil dette bli bedre???

Hun elsker å gå og kunne sikkert gjort dette hele dagen om vi hadde tillatt henne..Vi må jo holde henne i begge hender..

-----------

Hei.

I disse dager skyldes grinete unge, som oftest, enten at hun ikke får til det hun vil, eller at det er for varmt for henne.

Ellers så har jeg massevis av gode tjyvtriks på lager:)

Hvor mange vil du ha?

Det du trenger er 1 furu sofabord, gjerne kjøpt på loppis, ei jysk reiseseng med åpning i siden, 1 ikeamadrass, 1 treningsmatte f eks fra OBS og hørselsvern ;)

Ta ei treningsmatte som er nesten metern bred, og opp mot tre meter lang. Legg matta på gulvet med den ruglete siden opp. Legg yndlingsleker spredt med passe avstand utover. Legg ungen i begynnelsen av matta akkurat utenfor rekkevidde for lekene. Første leke skal kunne nåes ved å strekke seg skikkelig langt. La ungen få god tid til selv å vurdere å strekke seg ut eller åle eller kravle seg mot neste leke. Først når ungen begynner å bli skikkelig grinete viser du henne hvordan hun kan krype eller åle seg bortover.

Snu treningsmatta. Legg biter av yndlingsmaten spredt utover på samme måte. Samme prosedyre, men la henne slite skikkelig.

Ta et gammelt furubord. Slip av mest mulig lakk, og kapp eventuelt av beinene slik at det blir perfekt høyde til ungen. Lag deg mat, f eks brødskive med yndlingspålegget hennes. Sett deg midt i sofaen med brødskivene foran deg. Sett ungen mellom beina med en yndlingsleke foran seg på bordet. Spis maten din. Ungen vil være nysjerrig på din mat. Overse henne, spis videre. Etter neste protest legg en bit foran henne. Når denne er spist, og neste protest kommer, legg neste bit et lite stykke til høyre, sånn at hun må strekke seg. Neste bit igjen et godt stykke til venstre. Øk avstanden etterhvert som hun trekker seg langs bordet, og etterhvert går rundt bordet. Øv på dette flere ganger om dagen, og etterhvert så legger du ut flere og flere biter langs hele bordkanten, og til slutt har du en gående storspiser ;) Dette kan du gjøre med nesten all slags mat. Til og med grøntfor som ikke er yndlingsmat vil etterhvert bli favoritter ;) Årsaken til at dette funker er at mating i stol kan sees på tvang fra barnets side, men nysjerrigheten tar overhånd når utforsktrangen sier smak på, selv om dette er brokkoli ;)

Ta ei f eks jysk sin reiseseng med dør i siden, og sett den på stua, og åpne døra. Kjøp så ikea sin høye barnemadrass som er litt smalere og kortere enn jysk sin, og kjør så ikea-madrassen under jysk senga. Da får du en passe høy arbeidsplattform ;) Kjøp inn noen nye småleker. Plasser ungen med overkroppen over ikeamadrassen, og bøy knærne til ungen slik at stompen stikker godt opp i været. Du leker med henne foran, og så får du pappa eller noen andre til å bøye knær, og lage krabbebevegelse bak. Trenger en liten innkjøring......;)

Når ungen vil sove, så legges ungen i jysk-senga med døra åpen. Hodet legges mot døråpninga. Når ungen våkner så legger du overkroppen din på ikeamadrassen med stompen din høyt i været og leker litt med lekene hennes. Få pappa til å hjelpe henne med å strekke seg ut mot åpningen. Vis hvordan hun kan kravle seg ut av senga.

Når det er kosestund. Legg deg selv godt til rette i sofaen og ta ungen på magen din, og beveg beina til ungen din i alle retninger. Strekke tøg og bøy på ungen mens du gjøgler ler og synger......

Stiv i fallet? Kjøp henne en bitteliten oppblåsbar hoppeborg, og "tving" henne til å sette seg på huk. Lek falle ned på huk til hun skjønner poenget.......

For stiv i hofter? Har dere fått sjekket hoftene på sykehuset slik at dere vet at det ikke feiler henne noe?

Og har dere fått en fysioterapaut med peiling på småttiser???

Er nemlig ikke alle som har det desverre ;/

Noe annet du vil ha tjyvtriks til, så er det bare å si fra.........;)

Snart to års beinhard trening har gjort både meg og fysiodama til tøtta mi svært så kreative...........;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...