Gå til innhold

Nyrebekkenbetennelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har hatt det..? (Ingen symptomer på blærekatarr først..) Har hatt det to ganger i 2. trimester. Trodde jeg fikk det igjen nå på fredag, hadde bankesmerter over høyre nyre. Ingen feber. Dro kjapt til legen. Urinprøven var fin, men legen valgte å sette meg på ny antibiotikakur, ettersom symptomene liknet startfasen på de andre betennelsene. Symptomene ble borte etter to tabletter. Heldigvis!! Har fortsatt kuren. Den første gangen var jeg superdårlig. Ble satt på Selexid. Ble frisk etter 5-6 dager, men fikk det altså på nytt etter 14 dager. Ble satt på Selexid da også, syntes ikke jeg ble noe bedre, og legen min kunne fortelle at det ikke var særlig rart da bakteriene som forårsaket nyrebekkenbetennelsen var resistente for den typen antibiotika. Måtte gå over til Trimetoprim. Det virket. Er på samme kur nå igjen... Begynner å bli skikkelig lei. Har angst for å få det igjen. Dette gjør at jeg ikke helt klarer å glede meg over svangerskapet, men går rundt med konstant frykt.. Nyrebekkenbetennelse kan sette i gang for tidlig fødsel, og det er ikke særlig kult.. Skal sendes på utredning på sykehuset. Ultralyd av urinveiene. Kan det være at det ligger steiner og irriterer..? Noen andre som har vært på slik undersøkelse? Jeg er 25+6 på vei. Må sies at jeg har tatt alle forhåndsregler for å unngå uvi. Har hatt det før, men det er flere år siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei lenis&bebis!

Jeg har vært gjennom ultralydundersøkelse av nyrene. Ikke i forbindelse med verken nyrebekkenbetennelse (som jeg forøvrig også har hatt!) eller graviditet, men pga spor av blod i urinen.

Det var en helt grei undersøkelse. Jeg fikk henvisning av legen, og mener jeg selv måtte bestille time hos en klinikk som utførte denne typen UL. Jeg måtte møte opp med full blære, noe som var relativt ubehagelig, men ellers var det en helt grei undersøkelse. Selve UL-en tok bare noen få minutter, så det er ingenting å bekymre seg for. (Og så var det UTROLIG deilig å få gå på do etter undersøkelsen!)

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde nyrebekkenbetennelse seks ganger i mitt første svangerskap, den siste måneden gikk jeg på medisin hele tiden, men med lavere dose. Jeg fikk ikke informasjon om at det kunne starte for tidlig fødsel. Men jeg vet jo at nyrer er en rensegreie for kroppen, og jeg tenker at man kan bli forgiftet. Jeg har en feil med en lukkeklaff som hindrer urinen å gå fra blæra til nyrene.

Jeg ble undersøkt og fikk anslått nyrfunksjonen til ca tretti prosent rett etter at jeg hadde født. Jeg ble undersøkt med ultralyd og en annen undersøkelse som var ganske ubehagelig (er så lenge siden at jeg ikke husker helt hvordan dette ble gjort). Jeg fikk konstatert at jeg hadde masse arrvev i nyrene etter alle betennelsene, men de anbefalte meg å vente og se før jeg evt gjorde noe med det.

Min datter ble født helt uten lyter som kunne relateres til medisinene, men hun var mye syk i starten. Men det tror jeg var andre årsaker til.

Ellers har jeg vært stort sett frisk etterpå, har alltid litt stikking i nyrene. men jeg passer på å drikke mye vann, da får ikke bakteriene bevege seg opp fra urinblæra til nyrene. Da jeg ble gravid igjen, var jeg veldig påpasselig med nyrene og drakk tre liter vann hver dag, og tok vitaminer og mineraler, pluss tranebær. Jeg tok ekstra c-vitamin. Svangerskapet gikk helt fint.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Vet akkurat hvordan du har det.

Jeg har gått på 5 kurer, siste gang ble jeg innlagt på sykehuset med høy feber. der var det ultralyd av nyrene og jeg fikk smugtittet på bebisen i tilegg:)

lå der noen dager med antibiotika rett i blodet for å få bukt på den, og det hjalp! har vært symptomfri i ettertid og leverer urinprøve regelmessig for å sjekke. er vel 1 mnd siden sist nå snart, og er enda redd for å få det tilbake, er ikke gøy å gå på slike medisiner når du er gravid. i tilegg kan de ikke gi deg de sterkeste kurene,som garantert hadde tatt knekken på det en gang for alle.

lykke til-håper virkelig du slipper unna!:)

er forresten 19+2 i dag

Skrevet

Takk for mange fine svar! Det er godt å vite at det er flere som som er i samme båt. Føler meg ofte alene om å ha dette problemet.., kjenner ingen som har hatt nyrebekkenbetennelse/r i svangerskapet. Ønsker dere lykke til, og at ingen merker mer til disse slitsomme problemene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...