Gå til innhold

Verdens DÅRLIGSTE argument!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, må rett og slett le av de som skriver om sine erfaringer, og avslutter med "det gikk helt fint" om valg de har tatt som de føler må forsvares.

Om det gjelder å snu bilstol tidlig, droppe tran, bruke våtservietter, sykle uten hjelm osv. "Det gikk helt fint" er jo ikke noe argumet! At et dårlig/kontroversiellt/bra/kjipt valg for èn har gått bra, så er det jo ikke noe argument for å få andre til å ta samme valg, for du har ingen garanti for at det går bra for andre som prøver....

Og iallfall i debatten om bilsikring( som vel er ganske alvorlig); man kan ikke si: "vi snudde gutten fremover når han var 10 mnd, det gikk helt fint", hadde det gått like fint om dere hadde vært innblandet i en ulykke med høyenergi? Man _kan_ faktisk velge å ikke sikre barn i bil i det hele tatt, og som oftest vil det gå greit, majoriteten av småbarn er aldri innblandet i bilulykker. Men er det verdt risikoen? Når man vet hvordan det går når det går galt? Ikke for meg.

Blæhh....hihi...en liten utblåsning bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, enig, enig...

Når folk ikke har andre tanker bak å snu setet enn at ungen blir fornærmet, blir jeg skremt.

Skrevet

Hehe, godt poeng!

Da jeg var liten(for en mannsalder siden...) satt alle vi ungene usikret i bilen - og det gikk jo bra.......men så kræsjet vi aldri heller, hedligvis.

Gjest otilie79;)er gla i dag:)
Skrevet

Er faktisk litt enig med deg om det å snu ungene før tia. Hadde de vært med i ei ulykke, eller at dere måtte bråbremse en gang, så er ikke nakken sterk nok når de er så små. Det er derfor de skal sitte bakovervendt, slik at ved en smell, så trykkes hodet bakover sammen med ryggen, ikke slenges fra kroppen som når de sitter framovervendt. Når de er så små er i tillegg hodet mye større og tyngre i forhold til resten av kroppen enn når de er større.

Så tenk dere om en gang ekstra, og prøv ALT annet før dere velger å snu ungene!

Skrevet

Ja, ikke sant?

De det IKKE gikk bra for (de som jo døde av bilulykker/krybbedød osv osv) er jo ikke her på dib og skriver om det.

Skrevet

Ja jeg er helt enig...var ei her inne som sa det ang våtservietter en gang...at de brukte det da de var små og det gikk jo fint...men det vet man jo faktisk ikke...det lagrer seg jo i huden og man KAN bli syk av det...og helt enig i det du sier...at du kan faktisk ikke si at det går fint før har vært i en kollisjon osv...

Men er vel bare et bevis på hjernekapasiteten til enkelte mener nå bare jeg...snu nå for guds skyld ungen og bruk våtservietter osv...samme for meg, men slutt bare å forsvare det så voldsomt..

Skrevet

Jeg er så glad vi har sånne som deg, som kan fortelle alle andre mødre hvor ille de er fordi de ikke går akkurat eller boka eller ikke gjør akkurat som du ville gjort.Gidder du virkelig å henge deg opp i unger som ikke får tran, som bruker våtservietter, som bruker brukte madrasser i senga, som henger teppe foran vognåpningen, som bruker tisselaken, som snakker hardt til ungene sine, som knipser på fingeren og som får sjokolade frokostblanding?! alt dette er jo ting som man ikke skal gjøre, i følge div undersøkelser- men DU gjør vel aldri noe galt?

Aldri under graviditeten, aldri mot barna dine og aldri i fremtiden?!! Ja, da skulle vi alle vært som deg!!!

Gjest otilie79;)e trøtt nu ja
Skrevet

Litt teit å sammenlikn våtservietta å sikring av unga i bil da.... D e ikke snakk om å vær nå perfekt mamma å se ned på alle andre. Har sett kor jævlig d kan gå m nån som har vært utsatt for ei ulykke... Å vil for alt i verden ikke at mine små skal sitt m sånne skada!

Vil på langt nær kall m nå supermamma, bruka pampers sensitive våtservietta i stumpen på ungen, å ikke har e gitt nån av mine tran heller, de e sunn å frisk likevæl.

Men å sikker ongan onkli i bil syns e e vikti, for ei ulykka kan skje kem såm helst, nårsomhelst, å gjerne når man minst venta d! Å d har e sjøl erfart!

Skrevet

Ja, så er det venninna mi som har vært i 5 kollisjoner med bilen de siste 3 årene... Ingen har vært dems skyld, ALLE har vært enten bak eller fra siden! den siste kræsjen ble bilen kondemnert! godt barna hennes ikke satt bakovervendt, sier nå jeg!

Skrevet

Florry, her mener nå ikke HI å ta opp noe av dette til diskusjon. Kun å få frem et poeng om at "det gikk bra med oss" ikke er noe godt argument i seg selv.

Gjest otilie79;)e trøtt nu ja
Skrevet

Ikke sant! Du kan sjøl kjør så forsvarlig å forsiktig som bærre mulig, men man har INGEN garanti for kordan medtraffikantan kjør! Man kan ikke vite at den som kjør bak på glatt føre klar å brems i tide når du må stopp litt brått osv.

Skrevet

Det er HI som tar opp dette i sitt innlegg- må også si det er to HELT forskjellige ting ja

Skrevet

Og ting går dårlig noen ganger etter å ha gjort ting riktig. Opp og ned , hit og dit, noen er kanskje faktisk glad for at ting gikk fint i ettertid!!

Skrevet

Vi har rett og slett ikke plass i bilen til å snu setet bakover vi. Eller det går såvidt hvis den som sitter i passasjersetet foran sitter med bena sammenkrøkt helt klistra til dersbordet med ryggen rett opp i 90 grader.

Er vi dårlige foreldre fordi vi ikke kjøper ny bil?

Eller fordi den som må sitte i passasjersetet ikke offrer rygg og helse for det helvetes ubehaget det bakovervendte setet medfører?

Skrevet

Hva med de stakkars menneskene som krasjer og som mister ungene i ulykken til tross for at de satt fremovervendt? Hva skal man si til det? eller de som mister i krybbedød til tross for at de gjør alt riktig, eller de barna som utvikkler hudkreft til tross for at de aldrig vært i nærheten av en våtserivett.

ALLE foreldre legger sin vei utifra hva som passer best i deres familie og hva som fungerer. Så lenge man ikke overskrider noen lover synes jeg ikke andre har noe med å si hva som er rett.

Jeg personlig synes det er fælt å gå ifra ungene i bilen, Dømmer jeg andre som gjør det. Nei ikke så lenge barnet ikke lider noen nød av det.

jeg synes det er fælt å se tunge tepper over åpningen på barnevognen. Har jeg rett å dømme de som gjør det? nei !

Har jeg rett å si min mening om det Ja selvfølgelig, Men jeg sier aldrig at noen er mindre intelligent , mindre opplyst dummere eller dårligere foreldre fordi det gjør annerledes en meg!!

Skrevet

Jeg har ikke sammenlignet det og jeg har aldri sagt at alle skal følge boka...ikke gjør jeg det selv heller... Enten er innlegget mitt skrevet kronglete eller så leser dere ikke godt nok...men uansett er poenget at noen ting VET vi at ikke er bra...og man kan gjerne gjøre dem, den døra må man feie for selv, men jeg kan virkelig ikke begripe hvorfor det er den samme dumme argumentasjonen hver gang....forskning, statistikk osv er det man skal se på, ikke om EN bil har blitt kræsjet på en sånn måte at f.eks ungen burde ha sittet forovervendt f.eks...det blir for dumt! Det er aldri noen som har sagt at det er en garanti for at barn overlever osv i bakovervendte seter, dem bare sier at de er tryggere i dem enn i forovervendte, før de er 4 år.

Jeg er enig i at folk skal få bestemme dette selv og jeg...men når de bringer opp diskusjonen her inne sier folk det de mener. Om man ikke vil diskutere/høre det så snur man det i stillhet mener nå jeg:) Har flere venner som har forovervendt og sier ingenting på det...men spør de meg sier jeg selvfølgelig at jeg mener at bakovervendt er tryggest.

Alle eksperter er enige på området at det er tryggest...jeg anser ikke en som har tatt et par kurs i dette her som helt kvalifisert til å svare heller...ser flere hentyder til folk i butikkene som selger dette. Det har jo f.eks vært undersøkelser der over halvparten f.eks monterer setene feil...de folka i butikkene har jo ikke ingenørutdannelse eller jobber med utvikling av setene, jobber med tiltak som kan drepe færre i trafikken osv...de selger SETER!

Ang sammenligningen av våtservietter vs snuing av sete...det er ikke noe som er sammenlignet av det...jeg sammenlignet hva jeg vil kalle selektiv argumentasjon...at folk overlever både det ene og det andre, behøver ikke bety at det er det tryggeste å velge for det...ja mange overlevde å sove på magen, men siden de ble snudd på ryggen er det mange flere som overlever de første årene..

Om det å følge boka...så er det faktisk ingen som gjør det, for bøker er skrevet av mennesker og mennesker har ulike oppfatninger av hva som er best...Alle mødre må velge noen ting de bryr seg mye om og andre ting de bryr seg mindre om...tilfeldigvis bryr jeg meg mye om å skåne huden til barnet mitt for potensielt farlige stoffer, bakovervendt sikring i bil og et godt kosthold..mens f.eks andre prioriterer lite sukker eller andre ting. Hvis jeg har gitt uttrykk for å være verdensmester var det aldri med intesjon..=)

Skrevet

Jeg mener ikke at folk er mindre opplyst for valgene de tar, men for den argumentasjonen de gjør...for meg blir det å si "vi overlevde da det" helt idiotisk...selv om de arbeidet uten sikring i høye bygninger før, skal vi ikke gjøre det nå? En større andel av folk døde før...av alt mulig rart og fordi vi hele tiden lærer mer blir vi stadig sikrere...for meg blir det latterliggjøring av forskere, ingenører osv, jobben de gjør...å si at "jaja men vi overlevde da før og"

Ja men sånn er jo verden cat68...folk som gjør alt "riktig" får allikevel kreft, dør allikevel av ting osv...da har man gjort alt man kan, mer kan man aldri gjøre. Jeg bryr meg ikke om at du snur barnet ditt, men synes det er fryktelig unødvendig å starte en massiv diskusjon av det når du allerede har bestemt deg...du vet jo at folk fyrer seg opp....og da er jo du den som "lager bråk"

Skrevet

Ja jeg vet at folk fyrer seg opp, og det var akkurat det som var meningen med inlegget mitt. Jeg ønsket å røske rundt litt i hønseflokken. ;o))

Skrevet

Hehe.. Da jeg var barn satt jeg på en gammel sofapute (sånn pyntepute) i bilen og jeg husker godt at naboen ikke hadde bilseler i baksetet på bilen.. og.. DET GIKK HELT FINT, hehe..

Men nå kræsjet vi ikke da.

Og så lenge jeg ikke kan forutsi om vi kommer til å kræsje eller ikke så kan jeg da ikke bruke det at det gikk fint med meg som et argument for å la være å sikre barna mine i bil.

Nei, stoler heller på de som jobber med dette og tester og undersøker hva som holder best og er sikrest dersom uhellet skulle være ute..

Skrevet

Særiøst???

Noen få av dere kan jo faktisk lese, men langt fra alle tydeligvis! Jeg var IKKE ute etter å starte noen diskusjon om forovervendt vs bakovervendt sete, _den_ diskusjonen får andre ta seg av. Mitt poeng, var, og er, at å bruke argumentet "det gikk jo bra med oss", "det gikk jo bra med våre barn" ikke holder mål!!!

Og jeg er slett ikke perfekt, vær så god hugg, men jeg snudde mitt barn når han var 2,5, jeg brukte våtservietter i nøden, jeg røyker, jeg drikker meg drita en gang i blandt, jeg setter frem snop og banan til ungen når jeg ikke gidder stå opp kl 7, jeg har aldri gitt tran osv. MEN: jeg bruker ikke argumentet "det har jo gått fint med han" når jeg unnskylder mine valg! At han ikke har antydning til astma er ikke min fortjeneste, at han ikke har knekt nakken er pga vi ikke har vært innblandet i ulykker, at han ikke har D-vitaminmangel er bare flaks osv.

Når jeg var liten røyka mamma som en skorstein hele svangerskapet og hele ammeperioden (røyker fortsatt!). Det gikk jo fint med meg, men det er ene og alene pga flaks! All statistikk og forskning viser at å røyke ikke er bra for barnet. Jeg vil derfor aldri bruke det som argument om en gravid spør meg om det er bra eller dumt å røyke.

Det samme med sikring av barn i bil: når jeg var nyfødt lå jeg i vognbagen bak, eller rett på baksetet, uten at verken jeg eller bagen var festet noe sted. Det gikk jo bra! Men dette er 30 år siden, og forskningen i dag sier at noe helt annet er forsvarlig. Jeg velger derfor å sikre mine barn, i stedet for å tenke at "det gikk jo bra med meg". For hadde vi blitt påkjørt eller fått skrens hadde nok minnet om meg vært en falmet sten på en kirkegård i dag.

Jeg gir katta i om andre sikrer sine barn, selv om jeg blir provosert når jeg hører om de som ikke gjør det. Men akkurat i dette innlegget var faktisk poenget at man gjør som man vil. Men å bruke et dødfødt argument som tufter mer på flaks enn på fakta er rett og slett idiotisk. Har man noe man føler man må forsvare; bruk fakta, forskning og ikke fri fantasi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...