~La luna~ Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Noen har født såpass for tidlig første gang, og født fler ? Eller venter nr 2? Er så usikker på når jeg skal begynne å ordne i stand alt fra sykehusbag til babyklær, osv.. Min første kom på 45 min, 5 uker før termin, helt uten videre.. Venter min andre nå. Har ul termin 24.8..(menstermin er 19.8.) Og så lenge man er forberedt på at man kan føde for tidlig, er d ikke typisk at man går over tiden ? Vil ikke begynne for tidlig heller, så da blir sommeren veeeldig lang.. Skal på ekstra ul på mandag til uka, men har skjønt det sånn på mange her, at de er vanskelig å si noe om man vil føde før eller ikke. De som har fått beskjed om at det kanskje vil føde for tidlig, har gått over tiden og omvendt.. SÅ jeg må vel bare vente å se. Men, fint å høre om noen andre som har erfaring m dette uansett... ?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Jeg ble satt igang 5 uker før tiden sist pga SF. Så jeg har hele tiden gått å forbredt meg på å kanskje få så tidlig denne gang også.. Litt for den psykiske delen. Det sjedde så alt for tidlig sist.. Men siden jeg har gått å tenkt på lengden på svangerskapet så kommer dette til å bli lange uker fremover.. Bikker uke 35 om noen dager... Har vel snart det meste klart.. Sist hadde jeg vel kjøpt det meste, men ikke vasket og gjordt klart ting.
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Hei! Jeg har fått tidligere og tidligere. Men jeg fikk første i uke 38, neste i uke 37, neste i uke 35 og har fått beskjed om å være forberedt på for tidlig fødsel denne gangen også. Men jeg har en venninne som fikk første barnet i uke 35 og alle de andre 3 på overtid. Det er nok mange historier og erfaringer. Var vel ikke noe å bli klok av dette, beklager.....
marwi Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Ble satt igang 5 uker før sist, endte m ks. Nå har jeg vært veeldig innstillt på å ha et normalt svskap m normal fødsel og ingen uforutsette hendelser. Jeg tenkte mye på alt som kunne skje galt helt fram til uke 35, nå er jeg i uke 37 og nyter nesten å være normal:-) Har såvidt begynt m bagen, men har ikke ordna istand alt enda. Ellers så håper jeg ikke å gå over termin- tror det kan bli litt slitsomt- pluss at jeg plutselig har blitt litt nervøs for at d blir en diger baby som kommer ut...
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Malla: Kunne de si noe om hvorfor fødselen startet så tidlig som 5 uker før? Jeg er i uke 33 nå, førstegangs...
~La luna~ Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2007 Hm, nei ikke lett å forutse hva som kan skje akkurat. Men synes det er litt vanskelig å forholde seg til.. Vet vel ikke hva som skjedde sist egentlig.. De sa kanskje det var svangerskapsforgiftning, men fant jo ikke noe som tydet helt sikkert på det. Uka jeg fødte var jeg sliten av varmen, noe vann i kroppen, og hadde diare. Slimproppen gikk vel midt i uka, og søndag kveld gikk plutselig vannet, og 45 min senere var gutten født.. Hadde litt høyt blodtrykk etter fødsel, men det kunne også være pga rask fødsel. (Hadde noen rier i forkant av at vannet gikk,men ikke så vonde, så jeg trodde det var kynnere. Ringte føden, og de sa j skulle ta et varmt bad og slappe av. Kunne evt ringe igjen senere på kvelden hvis det ikke roet seg. Akkurat da jeg skulle legge på gikk vannet, kl 19.50, så da sendte de sykebil m en gang. De kom på 15 min. Tok vel også 15 min før jeg kjente noe som helst etter vannet gikk. Men vips ble det pluselig pressrier , og jeg hadde 8cm åpning da jeg ble sjekket i ambulansen 20.30. (Han ble født 20.49, og var 2640gr) Så, jeg aner ikke hvorfor den startet så tidlig.. Jobbet jo ikke heller noe de 2 siste mnd..
~La luna~ Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2007 Dvs, det gikk vel akk en time fra vannet gikk da og 45 min fra riene begynte..
Wisi og Mia Christine :-) Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Hei Malla :-) Jeg fikk førstemann 5 uker før termn ( for tidlig vannavgang). Hadde kjemperask fødsel, 2-3 timer ca et døgn etter at vannet gikk. (Tror vannet gikk tidlig grunnet mye stress på jobb, høyt Blodtrykk og et kraftig fall...) Nestemann kom nøyaktig 14 dager før termin. Var sykemeldt en mnd før permisjon og hadde høyt blodtrykk den gangen også. Fødsel tok 5-6 timer. Denne gangen har jeg nøyaktig 7 dager igjen til termin, begynner å merke mye murringer, trykk, stikkinger og press, men virker ikke som om babyen har tenkt å komme riktig enda. Blodtrykket har vært fint hele veien - så jeg har vært litt forberedt på at jeg ikke kom til å føde tidlig denne gangen, selv om jeg har ventet veldig hele siste uka :-)
~La luna~ Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2007 Takk for svar Blir spennende å høre hva de sier på mandag. Skal på ekstra ul m jordmor og samtale m lege etterpå visstnok.
Raych Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Jeg gikk i fødsel 5 uker før tiden forrige gang, men det stoppet av seg selv igjen så det ble planlagt KS 3 uker før termin:) Jeg spurte legen om dette denne gangen og han sa at det ikke er påvist noen som helst sammenheng i at man føder tidlig ved senere fødsler hvis man gjorde det første gang. Hvert svangerskap er en helt ny prosess som utvikler seg på helt ulike måter. Men at det kan skje det er jo sikkert:) Tror jeg uansett ville vært litt forberedt på at det kan skje når som helst den siste halvannen mnd. Greit å ha ting mest mulig ferdig hjemme i alle fall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå