Starchild Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Jeg lurer egentlig på hvor mye rettigheter far har...Vet at etter barnet er 1 år så harde vel rett på 1 dag i uken og annen vær helg.(tror jeg) Men jeg tenker på før...Jeg har nemelig en 3 mnd gammel baby, og faren kommer skjelden på besøk, så barnet kjenner ham ikke. Og nå vil han ha henne alene noen timer..Jeg mener at han bør bli kjent med barnet før han drar ut til byen alene med henne...Og det mener helse stasjonen jeg har vært i kontakt med også, men han gir seg ikke. Så jeg bare lurer litt på rettighetene som står på papiret.
så var vi 4 Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Det er anbefalt hyppig og korte samvær med så små barn. Og det er ingen regel som sier at de skal ha samvær annenhver helg og en dag i uka når de blir over ett år, det kommer veldig an på barnet og forholdet den har til den andre foreldern. Faren til babyen din har ikke krav på noe spesielt annet enn det dere kommer frem til. Og det kan være greit å ta kontakt med familievernskontoret og snakke med de, enten sammen eller alene. Er ofte lettere å høre 'sannheten' fra en tredje part som ikke er personlig involvert.
St.Sunniva Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Stemmer det virkelig at de egentlig ikke har krav på 1 dag i uken og annenhver helg f.eks?? Jeg har forstått det sånn jeg...Snuppa her er fortsatt under året, så ingen overnatting er aktuell ennå, men han maser så fælt om å ha henne hele tiden. Jeg ber om at vi skal avtale noen dager i forveien, men stadig spør han dagen før om det passer at han kommer dagen etter. Dette gjelder også bare besøk, ikke at han alltid skal ha henne med seg. Er det normalt at barnefar alltid tar med seg barnet enten hjem til moren og faren sin, eller til andre slektninger som har barn? Burde de ikke ha litt alene-tid også, uten noen andre??
så var vi 4 Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Det er en vanlige løsningen (annenhver helg og en dag i uka), men man står fritt til å avtale hva som helst både når det gjelder samvær og bidrag. De bør jo absolutt ha litt alenetid så de blir skikkelig kjent med hverandre og det er jo også greit at faren blir vant til å ha barnet alene.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 kansje dere burde lage en fast avtalle? som sier at han skal komme på besøk eller ha med seg barne på faste dager og faste tider i uken? pappaen har ikke krav på noe, barnet har krav på samvær med begge foreldre. det er opp til foreldrene og bestemme hva som er best for sine barn. det er helt normalt at pappaen tar med seg barnet til foreldrene sine eller andre som har barn. han kjenner jo ikke barnet sånn som du. så han er heller ikke trygg på sitvasjonen. derfor er det naturlig og vær i nærheten av andre som har barn. etter vært når han blir mer trygg kommer det sikkert til og endre seg litt. bare tenk på deg selv. hvor mye du mye ofrere du møter folk med barn nå en før ;-)
St.Sunniva Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Det står jo riktignok at det er opptil far og mor å avtale seg imellom hvor mye/lite samvær pappa skal ha, men det står jo under i den linken at 1 ettermiddag i uka og annenhver helg er "det vanlige".....men forstår det nesten som at det er det de har krav på allikevel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå