Gå til innhold

MTB sko- er det virkelig mulig??- samme som BL debatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

La inn dette på bekkenløsning debatten for en stund siden, men er ikke stortrafikk der og er så utålmodig på svar!!!

Med forrige mann fikk jeg tidlig bekkenløsning, og hadde i perioder konstant verk i bekkenet enten jeg satt, lå, gikk... Var sikker på at jeg skulle få det denne gangen også, for prognosene sier jo at det blir værre for hvert barn, men nå har jeg klart meg lenge, har bare kjent det så vidt når jeg har overanstrengt meg....helt til forrige uke, da satte det inn... I helgen hadde jeg dr*t vondt på kveld, natt og morgen. I går fikk jeg låne et par MTB sko og har gått med dem stort sett hele tideni går og i dag(for å finne ut om jeg skal kjøpe sånne), og jeg har IKKE vondt nå! Er det tilfeldig eller kan de virkelig være så effektive? Klarer liksom ikke tro det heller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ha en fin dag :o)

Du opplever det samme som meg,selv om jeg ikke har bl,men en helt annen kronisk lidelse.Jeg er blitt avhengig av MTB,de er verdt hver en krone...selv om jeg gjerne hadde sett de var billigere da...:o)

Skrevet

Ifølge kiropraktoren min som driver en klinikk som heter Bekken og barn, er disse skoene helt geniale, ja!! Hun loffer ihvertfall rundt på dem dag og ut dag inn, og nekter å gå over til noen andre.. Har vel ikke konstant bekkenløsning hun akkurat, men har en kollega som sier det samme som deg!

Skrevet

Hva er MTB-sko? Plages veldig med bekkenløsning, og skulle gjerne visst hva for noe sko dette er som har slik lindrende virkning. Hvor får man kjøpt de og hvor mye koster de?

Skrevet

MBT-sko er en sko med spesielle såler. De er liksom runde såler, slik at du automatisk ruller med foten når du går.

De finnes som sandaler, joggesko, og mer gå-sko-lignende. De krever litt tilvenning, ble selv litt sjøsyk første gang jeg prøvde dem. Koster ca 16-1800 kroner, og fåes kjøpt på noen sportsbutikker.

Veldig gode også hvis du har vondt i ryggen, særlig korsryggen.

Superfornøyd med mine.

Men pass på at du får helt riktig størrelse.

Skrevet

hehehe, heter visst MBT- ikke MTB, søkte på MTP og det var visst sykkelsko:) Ups...

Vet ikke så mye om skoene selv ennå, bare moren min som sverger til dem, men de er RÅDYRE, derfor jeg spør litt her før jeg ev kjøper...

Skrevet

ja da er muligt... eg har og lurt litt på om det er berre det som gjere att eg er veldi go i bekkenet nå...

som deg var eg kjempe dårlig i bekkenet sist svanger...

fekk nå og bekkenløsning tili 4 mnd ette å tatt ein kjapp ut og inn av bilen:( har gått te fyseterapi denna gongen å trent i slynga.. men det var ikkje før eg kjøpte MBT sko no atte eg kan gå mange timar uten å få knall vondt!!! etter fyste veka er du vande me å gå i dei...nåke blir sjøsjuk hehe PGA rullinga.

så eg skryter te alle med vonde rygg\bekken må berre kjøpa!!!

kostar litt masse men er verdt kvar krona!!

ps det er som å gå i ulent terreng heila tida... å det er jo kjempe for ryggen...men atte det virkar SÅ sinnsjukt bra er heilt fantastisk!!

Skrevet

Heia!

Jeg har også en kronisk lidelse som gjør at jeg må forsikre meg om at jeg har gode sko i alle fall.

Spurte spesialist (ortoped) om hva de synes om disse MBT skoene. Han ville absolutt ikke anbefale dem da gir feilstilling i føttene. Det var ikke naturlig å rulle foten på den måten når man går. I tillegg mente han at man kan få skjevstilling både i føtter og rygg som følge av at man må balansere hele tiden. Dessuten; hvem har hørt om at Masaifolket bruker sko i utgangspunktet? (Skoene er jo oppkalt etter dem). De springer jo bærføtt i kupert terreng jo (urbefolkningen i alle fall).

Fotterapeuter jeg har snakket med har også sagt det samme. Foten skal visst ikke rulle så mye som den skoen gjør. Det kan føre til feilstillinger i fotbuen og tærne.

Jeg har ikke prøvd disse skoene selv, så jeg snakker ikke ut av erfaring. Jeg kommer heller ikke til å prøve dem ettersom jeg har fått slike negative kommentarer fra de som faktisk er spesialister på rygg og føtter.

Skrevet

Masaiene går mye barføtt - ja! Masai BAREFOOT technology... MBT.

Å gå barfot gjør at kroppen må jobbe hardere for å holde seg i balanse. Tenk på hvordan du går i terreng eller f.eks på svaberg når du er barfot. Fotbladet jobber, og du balanserer merkbart, fordi du ikke kan stole på stødige sko.

Jeg synes dette virker naturlig.

Har vært plaget mye med rygg, og har nå bekkenløsning. Mine fysioterapeuter har anbefalt denne skoen. Har ikke kjøpt den enda, fordi bekkenløsningsfysioen mente jeg burde vente til etter svangerskap??? Snakket om å utsette seg for forandringer i svangerskap... Vel, jeg vet ikke. Men er fristet til å sviav de kronene NÅ om det vil avhjelpe BL!

Skrevet

For meg er valget enkelt...

Enten bruker jeg mine MBT sko,og holder meg arbeidsfør,eller så kan jeg glemme å fungere enkelte dager...

Litt småskarp uttalelse av deg Raych,siden du er uten erfaring på området... Jeg er MBT bruker i samråd med ortoped,lege og fysio.

Men man hører så mangt,så kanskje er det av og til best å kjenne på egen erfaring?

Lykke til med valget av sko,kjenn på hva som er riktig for deg du !

Skrevet

Jeg skrev jo at jeg ikke hadde erfaring selv med disse skoene:)

Skrev bare hva jeg har fått høre fra flre ortopeder og fotterapeuter:)

Har mange venenr som faktisk bruker disse skoene og synes de er kjempebra, men jeg selv vil nok ikke prøve dem da de virker veldig unaturlig for foten. Man ruller jo ikke så mye selv om man går barfot:)

Men man finner jo sko som passer best for sine føtter og det er jo det som er viktig i denne sammenhengen.

Beklager om noen oppfattet det som skarp kritikk av MBT skoene, det jeg skrev over her. Det var ikke meningen, bare skrev det jeg har hørt:)

Skrevet

Jeg tror helt seriøst at mine MBT sko har hjulpet med gjennom dette svangerskapet. Har vært en del plaget med rygg før jeg kjøpte disse, men i svangerskapet har ryggen vært fin fin:) For meg er de verd hver ei krone! Har sandaler som jeg har brukt på jobb, tror jeg skal kjøpe sko når trillesesongen starter:)

Skrevet

tenkte berre å dytte litt... har invistert i eit par heile MBT sko så eg er klar til trillesesongen hehe

har dåke merka atte gå holdningen blir øveført til andre sko og??

Skrevet

Eg har spurd fysioterapueten min om desse skoene er bra for meg som har noko bekkenplager, men ho meinte at eit ustabilt bekken trengte så stabilt "underlag" som mulig. Altså; vanlege sko med god demping.

Hadde kanskje prøvd desse skoene likevel om eg hadde blitt meir plaga med bekkenet (så eg var blitt passe desperat...), men av ein eller annan merkeleg grunn har bekkenet berre blitt bedre og bedre utover i svangerskapet :o)

Skrevet

Er jo rart at de selges via ortopediske institutter dersom ortopeder ikke anbefaler disse?? Tror nok spesialister kan være uenige ( d gjelder jo som oftest alle ting...), men alle jeg har hørt fra anbefaler disse skoene, både kiropraktorer, fysioterapeuter og ortopeder...og alle disse er jo spesialister på muskler, skjelett og bevegelighet...

Disse skoene er helt geniale, absolutt å anbefale...Feilstilling i foten?? Ikke søren...den kjøper ikke jeg i allefall..de er jo konstruert for at bevegeligheten m sko på skal bli mest mulig lik bevegelighet barfot...Jeg kjøpte disse for å bruke de i jobben, er sykepleier og går vanvittig mye i løpet av en arbeidsdag...Etter at jeg kjøpte skoene hadde jeg ikke smerter i rygg, knær, føtter og bekken når arbeidsdagen var over...Synes også de lindrer godt for bekkenløsningen...Anbefaler de absolutt jah :)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd :-)

Er ikke gravid (enda), men har slitt med ryggen i mange år. Kjøpte MBT sandaler da jeg merker at vanlig sandaler ikke gir mye støtte og gir smerter i ben og rygg. Snakket med naprapaten min om det. Han sa det så enkelt som "om det passer for deg er det bare en måte å finne ut av!" Han anbefalte meg å prøve, men ba meg huske på å ikke bare bruke slike sko da musklaturen i ankelen blir litt stiv og svak pga for lite bevegelse i fht til normalt. Smertene i bena forsvant etter få dager, ryggen er jo ennå litt kranglete, men annet er ikke å forvente når jeg akuratt har hatt en låsning.

Skrevet

på denne siden ståååår det at de kan hjelpe mot blandt annet rygg, bekken, hofte, kne og fotproblemer

Skrevet

Jeg syns de er helt supre, og gir dem noe av æren for at jeg fortsatt er gangfør...

Har både sandaler og sko nå, selv om de er svindyre- ser på det som en investering i helsa... Mulig det ikke er bra å begynne med slike sko når du allerede er mye plaga med bekkenet, de krever jo litt tilvenning (synser bare her), men jeg begynt i god til før jeg ble gravid, og greier meg ikke uten. Få¨r store smerter om jeg feks går med vanlige joggesko en dag.

Fysio anbefaler meg å gå på mykt underlag, men det er jo ikke så lett i praksis, men med disse skoene blir det jo nesten slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...