Gå til innhold

Ultralydterminen min kan da ikke stemme???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde siste mens 28/11... fikk menstermin 6/9... Testet positivt 28 dager etter siste mens. dersom befruktningen hadde vært "normal" ville jeg vel blitt befruktet 14 dager etter 28/11, men UL-terminen ble flyttet til 13/9, altså en uke. Dvs at befruktningen har funnet sted en uke senere, altså 7 dager før jeg testet positivt. Er dette mulig? er egget i det hele tatt festet etter 7 dager??Hm, lurer på om jeg skal stole mer på mensterminen enn UL-terminen jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme hos meg, jeg ble flyttet 5 dager tilbake, og jeg er som deg helt sikker på både siste mens og EL, så kan heller ikke fatte at det stemmer. Men terminen ble jo flyttet på bakgrunn av de størrelses mål de gjør og siden de vokser litt i rykk og napp satser jeg heller på min egen termin :o) Uansett datoen er jo bare veiledene, den kommer vel når den kommer. Men, kjipt allikevel.....

Skrevet

Ja, er litt nervøs for å gå overtid, for ifølge mine beregninger er jo anniken 3 uker over tiden når jeg blir satt i gang da , hvis hun ikke kommer av seg selv =( jeg har høyt SF-mål og ligger foran på mange andre ting. da vi var på 3D-ul lå hun f.eks over snittet på str og hadde åpne øyne. Legen sa dette ikke var vanlig før ihvertfall en uke eller to senere. så jeg tror befruktningen har skjedd før!

Skrevet

Hei!

husk på en ting. De sier at man føder innenfor termin hvis man føder inntil 21 dager før ul dato eller 14 dager etter ul dato. Ul blir gjennomført en en spesiel uke i svangerskapet helst 18+3, da ungene er mest like i utviklingen i forhold til størrelse etc.

Ut i fra dette setter de en dato, som er veiledene for svangerskapet, men de sier du fødte til termin hvis du føder innen de fem ukene. det er helt normalt.

Lykke til videre i svangerskapet:)

Skrevet

Ok! ifølge dem var jeg bare 16+6 på ultralyden da, 17+6 iflg menstermin. men jaja, det går nok bra =) takk for svar!

Skrevet

Jeg testet positivt 3. februar, i følge UL termin skjedde befruktelsen 11 dager før... Synes selv det høres VELDIG tidlig ut, men kan ikke annet enn å stole på lege/jm da ;)

men som andre her også sier er jo termin kun veiledende..

Skrevet

Syv dager etter befruktning sa samboeren min at hun kjente en slags napping, og er sikker på at det var egget som festet seg...

... jeg tror det stemmer jeg, man er jo forskjellig - og om det er vanlig at egget fester seg dag åtte kan det vel være noen er en dag før??

Skrevet

Det er visst mulig ja.

I følge min UL termin har befruktningen skjedd 2 dager ETTER at jeg testet positivt:) Skjønn det den som kan.

Legen skjønner for såvidt at vi er uenige i UL termin og hvorfor, men de vil ikke endre den uansett.

Skrevet

I følge min ULtermin så festet egget seg to dager før jeg testet positivt. Svak positiv riktignok, men likevel to streker.

Jeg er sikker på at min termin stemmer, og at han kommer nå på lørdag, det er midt mellom begge terminene.

Skrevet

må huske at e egg kan ligge lenge og lure og...

Skrevet

sist jeg ble gravid hadde jeg første dag i siste mens 1januar. min termin ble satt til 8 oktober ut i fra mens termin.

denne gangen hadde jeg også siste mens første dag 1 januar og ut i fra menstermin termin 9 oktober.

sist gang ble jeg likevel flyttet 20 dager og terminen ble satt til 28 oktber, pga sen befruktning i syklusen. gutten min kom 5 november så skulle jeg hørt på mensterminen da hadde jeg vært 1 mnd på overtid.

denne gangen har jeg blitt befruktet rundt normalen, midten av mnd, og derfor er ul terminen min lik som mensterminen.

må huske at egg og sæd lever inni kroppen noen dager og trenger derfor ikke bli befruktet samme dagen som el/ sex =)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Nå har det jo seg slik at UL ikke har noen "tilbakevirkende kraft"...altså selv om UL fastslår at du f.eks. er 17+5 når du er der, så betyr det ikke at fosteret blei til for 15 uker (altså minus 2 uker fra moren) og 5 dager siden. For et befrukta egg kan ligge i dvale i to uker...kanskje ditt egg har gjort det i éi uke, og derfor har du fått den UL-terminen du har fått.

Men greit å være obs på sånne ting når man går over tida eller f.eks. skal ta ks før tida.

Skrevet

Ok=) takk for alle svar! kanskje den stemmer uansett da... men jeg har betemt hun skalkomme i slutten av august... hehe =)

Skrevet

Det kan være litt greit å være litt obs på det der, det er ikke bra å gå for lenge over terminen.

Legen min sender meg på overtidskontroll før jeg egentlig er på overtid i følge ordinær UL.

Om du er usikker, insister på ekstra kontroll når du evt.går mer enn to uker over mensterminen din.

Terminen min ble flyttet 10 dager, og jeg er helt sikker på når jeg ble gravid. Den terminen stemmer med mens-termin og senere ultralyd også.

Men som en over her sier, så har ikke ordinær UL tilbakevirkende kraft.

Skrevet

jepp, tror jeg skal følge godt med. ikke bra for de små å være der for lenge heller! håper jeg føder 3 uker før ul-terminen jeg da... =P

Skrevet

Hei!

Jeg hadde siste mens 27/11 og naturlig nok ble menstermin 5/9. Etter UL ble min termin flyttet til 30/8!!!! Har også hatt litt tanker rundt dette, og mistenker at jeg kommer til å gå og vente ganske spent rundt månedsskifte aug/sept.

Skrevet

Min termin ble flyttet med hele 3 uker. Det virket ikke logisk for meg, da betyr det at jeg fikk positiv test noen få dager etter befruktning.

För hadde jeg en jordmor som ikke mente dette var problem men sååå stor forskjell så er det et STORT problem iforhold til dette å gå over tiden...

Sist uke fikk jeg en ny jordmor som tok mine bekymringer på alvor, og sa hun skulle fölge meg opp resten av tiden, og ville ikke la meg gå mer enn 2 uker over mensterminen.

För vi fikk snakket om dette, da holdt hun på å sjekke hvordan babyen lå i magen og mente at han allerede er på vei til å feste seg og var veeeldig lang nede i bekkenet, hun sa at det var også et mulig tegn på at mensterminen stemmer bedre...

Godt å bli tatt på alvor iallefall...SÅ får vi se når han kommer ut...

Skrevet

Sist hadde jeg mens 5 okt, termin hos JM ble da 13 juli. UL sa 25, jenta kom 20´e. Så hun kom 7 dager etter JM termin, og 5 dager før UL...

Er som sagt bare veiledende, men er det stort sprik, så hadde jeg også fulgt med med tanke på at det ikke er bra å ligge altfor lenge over tia også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...