Gå til innhold

Heisann

jente08&jente2010<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere damer som vet noe om regelverket til 50\50 ordningen?

jeg skal forklare situasjonen litt, har en stesønn, som bor i samme kommune som meg og barnefaren med sin mor, han begynner på skolen til høsten (1.klasse). vi bor innenfor samme skolekrets som biomor, altså han kan gå på samme skolen mens han er hos oss.

vi har hatt en annenhver helg ordning, med en dag i uken, men jeg skjønner at sambo savner sønnen sin mye...og han vil gjerne ha denne ordningen. vi venter vårt første felles barn i tidelig i januar, dette er barnet informert om, og gleder seg veldig, ettersom han ikke har andre søsken fra før:) hvordan skal man gå frem for å få 50\50? og hva slags krav stilles? noen som kan si noe utfra det jeg beskriver her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke en kan kreve 50-50, men at en må bli enige. Blir det strid kan en vel kreve megling. Har samboeren tenkt grundig igjennom dette, bortsett fra at han selv øsnker denne ordningen. Mener han virkelig at det er bedre for ungen å ha to hjem, i stedet for et? Mener han at det er så mye for barnet å vinne på en slik ordning, at han vil endre på det som er det som er kjent? Tror ikke han vinner fem hos noen, verken mor eller meglingsmann om han vil bytte samværsordning utfra sine egne behov.

Skrevet

dette er mest for sønnen sin del, ettersom han gjerne vil være her mer:)

så mener vi at det er en bra ordning.

han hadde jo vært veldig egoistisk hvis han hadde kun gjort det for sin egen del...

Skrevet

Det er et vanskelig spørsmål du stiller, som ikke nødvendigvis har noe klart svar. Din mann kan faktisk ikke kreve 50/50. Det er noe han må bli enig med sin eks om.

Det er enklere å få det dersom de bor i rimelig nærhet til hverandre. Og at han kan gå på samme skole. Det er en fordel om samarbeidet mellom foreldrene er godt, og de "dømmende" instanser setter det faktisk som et krav for at 50/50 skal kunne gjennomføres. Ingen rett dømmer noen til delt bosted, eller delt omsorg. Men han kan gå rettens vei og få dom på 60/40 fordeling. Derfor er det en fordel å prøve å få det til gjennom samtaler. Gjerne på et familievernkontor. Jeg har vekslende erfaringer med famvernkontorene, men det kan være at dere er heldigere enn meg.

En annen ting er at du må være veldig innstilt på dette. Det er stor forskjell på å ha hans barn hos deg ei hel uke i forhold til ei helg. Så dette er noe dere må snakke om og være helt sikre på.

Jeg har hatt tilnærmet 50/50 med både egne barn og min kjæres barn. Det fungere kjempegreit så lenge begge foreldrene er veldig innstilt på å få det til å fungere. Barna må oppmuntres til å føle seg hjemme i begge hjem, og uansett så er det slik at et barn som har skilte foreldre HAR to hjem, uansett hvor mye eller hvor lite de er i dem. Hos oss har vi hatt klær på begge steder, og alt av utstyr som sykler og ski, har vi hatt dobbelt opp. Det er slik det fungerer best, har vi funnet ut. Nå har vi av mange grunner ikke delt bosted for barna, og vi ser at det er ei ordning som barna synes er vanskelig. De kommer i ei lei klemme mellom foreldre, besteforeldre osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...