Gå til innhold

Om yrkesrettet attføring og permisjon.... trenger litt råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første, hvor finner jeg info om dette ? Er det trygdekontoret, eller nav arbeid som sitter med den rette infoen ?

Jeg fikk beskjed fra min saksbehandler, at jeg måtte ut av perm før det var gått 52 uker, ellers måtte jeg søke på nytt gjennom nav arbeid. Husker ikke om hun sa hva som var mest lønnsomt...

1. Hvor mye perm skal pappa ha ??

2. Får vi velge selv når han skal ta ut sin del ?

3. Blir det hans permisjon + min permisjon 52 uker tilsammen ? Da blir det jo kuttet av på min perm...?

4. Jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig, da jeg vil være mest mulig sammen med barnet mitt.

Med vår første valgte jeg å være hjemme i to år, før jenta fikk i bhg. Men mulig det blir noe annet når man slutter i fast jobb midt i sv..skapspermen, og venter med nytt arbeid til etterpå.

5. Noen som vet hva som er mest lønnsomt ?

Mannen min har fast jobb. jeg har noe praksistid igjen, før jeg kan ta fagbrev. Muligens et år etter perm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Skal prøve å svare!

1) Far skal ha 6uker, men kan ta mer om dere ønsker det

2) han kan selv velge når han skal ta ut sin del

3) det er riktig. Det er totalt 52 uker. De ukene han har permisjon "mister" du. Du har heller ikke permisjonspenger i disse ukene.

4) Var vel ikke noe spørsmål?

5) Er nok noe annet å jobbe enn å gå hjemme når den originale permisjonen er over.... Du tjener jo mer på å være i arbeid enn på kontantstøtte osv. Men er du på attføring er det nok en del regler å forholde seg til. Jeg ville ringt NAV-arbeid og spurt.

Skrevet

Saksbehandleren din på nav skal kunne gi deg svar på alt du spør om, det er i hvert fall teorien bak sammenslåinga av trygdekontoret og aetat til NAV.

Attføringspenger gir ikke opptjening til foreldrepenger/fødselspenger. Da har heller ikke far rett til sine seks uker med lønn da de er avhengig av om mor har krav på spenn. Hvis du har vært på attføring og kunn har fått attføringsstønad de siste 6 av 10 månedene får du kun engangsstønaden, og hvis du tar perm fra attføringa får dere ingen perm penger. Mannen din kan ta permisjon med penger basert på sin inntekt hvis du er i aktivitet, dvs på tiltak.

Mest lønnsomt er det om du går tilbake på attføringstiltak og mannen din tar perm med "sin" lønn.

Hvis dere klarer dere med din manns inntekt kan du være hjemme hele perm perioden, men må nok søke på nytt etter 52 uker, da til NAV regner jeg med siden de er din "arbeidsgiver" Om perm tiden blir trukket fra tidsperioden du har fått attføring for aner jeg ikke.

Skrevet

Det er forresten mye om dette på fødselspenger forumet.

Skrevet

Ville bare rette litt her, det er faktisk slik nå at man får 54 uker med 80 % lønn , og i disse ukene er inkludert 6 uker til pappapermisjon ( men far kan få mer om dere ønsker det ). Når man husker at permisjon begynner faktisk 3 uker før termin, så har eksemplevis du som mamma 3 uker før termin pluss 45 uker etter termin ( = 48 uker til sammen ), og så får faren sine 6 uker. Dere kan ikke ha disse ukene samtidig , men du kan f.eks . ta ferie rette etter permisjon og være hjemmet med de da.

Jeg er 100 % sikker på det, søkte om permisjon i dag, fikk de som driver med det og kan reglene til å gå gjenneom søknaden så den var nok riktig regnet ut og skrevet.

Skrevet

Du har ikke opparbeidet deg rett til foreldrepenger når du er under attføring. Velger du å ta permisjon får du kun engangsstønaden.

Om far tar permisjon, får du fortsatt engangsstønaden men må tilbake til attføring 6 uker etter fødsel.

Far har da rett på 29 eller 39 ukers permisjon.

(http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0)

Man får kun maks 6G i foreldrepenger. Dvs at om man tjener mer enn 400872kr, så får man ikke mere enn dette i foreldrepenger.

Skrevet

Dette stemmer desverre. Og hvis det ikke har skjedd endringer i det siste, så vil utbetalingen av attføringspenger stoppe når du har vært hjemme i 4 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...