Nicoline3 Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Var på siste ultralyd uke 32 forrige uke, og gynekologen sa han allerede var 2650 g og 44 cm lang. (termin 4 august) men at han bare ville legge på seg ca 1 kilo til. Jordmor mente to uker tidligere at han ville bli på over 4 kilo da jeg hele tiden har ligget over på symfyse målene mine. Blir jo helt forvirret av dette her. Som om ikke det var nok, har jeg gått ned 1,5 kg den siste uken og har nå en samlet vektøkning på 10,5 kg. Prøver å si til meg selv at det kun er vann som er ute etter varmen(hovnet voldsomt opp i beina da det var så varmt) men har da stått helt stille siden 31 mai. Er det andre her inne som har opplevd det samme eller som har noen ideer om hva dette kan være? Har vært hos naboen min og målt blodsukker (hun har diabetes) og det var innenfor normalen med 6,5, så da kan det heller ikke være svangerskaps diabetes. Glad for alle slags tilbakemeldinger ;-)
Kummin&Lillesel Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Nå skal jeg innrømme, at folk til tider oppviser litt "slankehysteri" på vegne av sine kommende avkom. Det er ikke ment som en frekk kommentar til deg.. Jeg er ganske overbevist om, at det er "miljøet" som har gjort at du er redd for et stort barn - på over 4kg. Nå er det en gang sånn.. At alle barn er forskjellige, og vokser og legger på seg ulikt. Og gjennomsnittet - med at alle er 50cm lange og 3.5kg .. Det er jo fint nok - men det er bare et snitt! Mitt sykehus, understreker veldig ofte, og veldig sterkt, at et barns normalvekt ved fødsel - ligger mellom 2700 og 4500 gram. Det er først når de er mindre eller større at de er "små" og "store". Det er heller ikke sånn, at kvinner med store barn kan rapportere om en hardere eller vanskeligere fødsel enn kvinner med mindre barn. Jeg tror du bare kan slappe av, puste ut, og kose deg med graviditeten. Du har ikke gått opp spesielt mye. Fosterskjønnet er ikke en presis vitenskap, og ingenting tyder på at du kommer til å få elefantbaby, så vidt jeg kan se. Hjalp det? Eller virka jeg bare sur? For jeg er det ikke, altså.. Det er bare det at jeg blirr litt oppgitt over "stort barn"-frykten. Den er litt ubegrunnet hos de fleste.
MissiCippi Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Jeg har en stor fanesak: Ingen vet hvor stor babyen er før han faktisk kommer ut!! Jeg fløy opp og ned på ul med min forrige, var skikkelig skremt for de mente at han var altfor liten!! Gynekologen mente at han ville være under 2 kg ved termin. Jeg fikk ikke lov til å føde på d sykehuset jeg ville i tilfelle babyen måtte rett til behandling.. Skikkelig ekkelt! Og et fryktelig slitsomt svangerskap! Da han endelig kom, 5 dager før termin, var han 2666 gram! SÅ: Ingen vet hvor stor babyen er før han faktisk kommer ut:-)
Nicoline3 Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2007 Takk for raskt svar, glemte helt å skrive at dette er barn nr to og at den forrige var 3810, men med stort hode (38,5 cm) og at jeg derfor hadde en sinnsykt smertefull fødsel. Brakk halebeinet , ble klippet og revnet (sydde 14 sting) Derfor er jeg litt redd hvis han her er over 4 kilo denne gangen. Roer meg selv ned med tanken på at jeg denne gangen vil be om epidural, og at det sikkert kommer til å ta de aller værste smertene. Og nei du virket ikke sur, bare opplysende, så takk igjen ;-)
Kummin&Lillesel Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Haha, der satte du fingeren på min bekymring. Selv hadde jeg 38cm rundt hodet da jeg ble født.. Og min mor har ikke uttrykt at det var noen drømmefødsel. Jeg håper hodeomkrets ikke er noe barnet arver fra meg Og, selv om første fødsel høres slem ut.. Så kan det jo være det går strålende. Folk sier jo at man føder lettere 2. gang. Mer tøyelig og alt det der Går sikkert fint!
Nicoline3 Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2007 Ja flere av mine venner sier det samme, så jeg klynger meg til håpet ;-) Takk for oppmuntrende ord, og masse lykke til når du kommer i gang selv. Må huske å legge ut historien her inne da så vi får fulgt med!
preggymama_fødeklar Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Det er helt sant, jeg ble forespeilet et barn på minst 4 kg men hun veide "bare" 3096...
jentebabymom Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 jeg har ikke gått opp den siste mnd her.jeg orker ikke tenke noe over det eller fram og tilbake.forhåpentligvis kommer babyen ut samme hva den veier.jeg blir så frustret det er sååååååååååååå mange , ja daglig som kommenterer at jeg har dennnnn store magen og om et ikke blir to stk.er i uke 36 og ligger på sf.mål32,synes ikke det er så galt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 Mamma har fått to relativt store barn. Jeg veide knapt 5 kilo broren min 5 tror jeg. Dette var MYE den gangen for over 30 år siden. Hun hadde to lette fødsler... så størrelsen på ungen avgjør ikke hvor hard fødselen er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå