Gå til innhold

Skal dere døpe barnet/barna?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor/hvorfor ikke..

 

Jeg sliter med å bestemme meg om jeg skal døpe barna mine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skal døpe enkelt og greit pga tradisjon.. =)

Skrevet

skal døpe pga religion..

Skrevet

vi døper også barna våre, tradisjon for vår del. Om barna er uenige i å være medlemmer av kirken så skal de få lov å skrive seg ut så snart de er gamle nok til å forstå og har sine egne klare meninger om det.

Skrevet

Nei.

 

Døpte ikke storesøster, og skal ikke døpe mini heller.

 

De skal få velge trossamfunn selv.

Skrevet

Hei:)

 

Vi skal døpe barnet vårt. Det skyldes både tradisjon og tro, men også de erfaringer jeg har gjort meg som ungdomsarbeider. Jeg har sett at noen unge som ikke er døpt, opplever dette som vanskelig når de kommer i konfirmasjonsalder. Dersom de velger å konfirmeres skal de da døpes først, noe mange av dem synes er pinlig eller på en eller annen måte belastende. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men en del. Jeg velger derfor å døpe barnet, noe som er i tråd med min familietradisjon, og så kan de fritt velge om de vil konfirmere seg, og altså bekrefte dåpen når de er 14-15.

 

 

Skrevet

Jeg døpte meg uka før konfirmasjonen, sammen med mine to yngre søstre. var en kjempefin sermoni og for min del var det ikke noe problem,men kan skjønne de som synes det blir litt flaut eller ekkelt i den alderen.

 

Skrevet

Nei,vi skal ikke døpe barna. Vi er ikke troende og går kun i kirken hvis vi skal i bryllup, begravelse eller dåp... Meldte meg ut av statskirken rett før jeg ble gravid, faktisk.

 

Men vi lurer litt på om vi skal invitere familie og venner på en liten "Velkommen til verden"-fest for gutten vår.

Skrevet

Skal ikke døpe barnet mitt da vi ikke er spesielt kristne (selv om vi er døpt selv). Man skal jo i bunn og grunn døpe barna for å innvie de inn i den kristne tro. Synes han skal få bestemme selv når han er gammel nok.

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Vi skal ikke døpe datteren vår.

 

Grunn: når man døper barnet er det en treenighet i den kristne kirke vi ikke tror på. Ved å døpe barna sine gir man et løfte til kirken om å oppdra barnet i kristen tro, samt et løfte til gud. I og med at vi ikke er kristne, ikke skal oppdra innen den kristne tro velger vi å ikke gjøre dette. Det verste som fins er tradisjondøping. Utover det skal hun få velge selv når hun blir eldre om hun vil være religiøs eller ikke. Vi velger ikke for barna våre.

Skrevet

Nå vil vel akkurat det stille seg annerledes når barn født i 2007 en dag når konfirmasjonsalder.

 

Færre barn enn før døpes, så det kan vel ikke helt sammenliknes med sånn det er i dag. :)

 

Uansett kan man velge borgerlig konfirmasjon om man ønsker seremonien.

Skrevet

Vi skal ikke døpe barnet vårt.

 

Av religiøse grunner. Har studert religion, og når man ser dette med tro og tradisjon fra den vinkelen jeg har gjort (uten å være religiøs selv) har jeg funnet ut at det blir helt feil. Folk må velge selv, selvfølgelig, men jeg kunne aldri stått ved døpefonten og lovet av jeg skulle oppdra barnet mitt i kristen tro. Dette synes jeg egentlig er litt respektløst ovenfor de som virkelig mener noe med det.

 

Men så kommer det selvfølgelig til dette med tradisjon da, og det er jo veldig viktig for mange. Dette med barnedåp er jo veldig norsk.

 

Var ikke ment som et angrep dette her altså... Så jeg håper ikke noen blir sinte, men det er i alle fall grunnen til at jeg velger å ikke døpe barnet mitt. Av samme årsak valgte jeg å ikke gifte meg i kirken.

Skrevet

Nei vi skal ikke døpe, ingen av oss er kristne og vi er begge utmeldt av statskirken. Blir helt feil for oss å døpe barna pga tradisjon - særlig hvis man ikke er kristen selv.

Men vi er human etikere, så det blir kanskje en navnefest der. Ellers så synes jeg en "velkommen til verden fest" var et kjempefint forslag :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...