Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Saken er at jeg ikke tror på Gud eller Jesus.. Jeg får meg bare ikke til å tro.. Ikke sånn som jeg gjorde som barn ihvertfall.. Mamma er troende (ikke at jeg skjønner det etter hennes mareritt av en barndom) mens pappa ikke er det.. Jeg har 3 søstre, hvor to av dem er døpt mens to av oss ikke er det.. hehe, mistenker en liten uenighet der ja;-) Men så er det mine barn da. Den eldste (Sarah) er nå 6 år og ikke døpt, det var jeg helt bestemt på. Mannen min syns vel i grunn hun burde blitt døpt, men samtidig var det ikke noen big deal for han heller.. Så kom vesla i februar.. Og nå finner jeg meg i å tenke: Gjør jeg det rette? Hva om de tror da? Sikkert ikke så kult å døpe seg som voksen heller, liksom... Uansett hvordan vi vrir og vender på det så preger vi jo barna våre. Jeg tror jeg aldri har snakket med Sarah om Gud og Jesus osv... Kun når bestemoren hennes døde, men da sa jeg at hun var i himmelen hvor en stor og snill mann passet på henne.. (Hun var ikke så stor da) For å være helt ærlig så ser jeg ikke helt poenget med å bli døpt. Blir man automatisk Guds barn av å få litt vann klasket i hodet? Er man ikke Guds barn fordi man ikke får det vannet i hodet? Dømmer Gud? Ok, jeg spør kanskje dumt og vanskelig.. hehe.. La alle barn komme til meg osv.. HVIS det fantes en Gud.. blåser ikke han i om man er døpt eller ikke? Spiller det noen rolle da? Utrolig hva man tenker på ser jeg............................... Så det jeg i grunn lurer på er: Tar jeg vekk noe fra barna mine? Burde de vokse opp med å tro? Jeg kan huske at jeg ba før jeg la meg. Og det var egentlig en liten trygghet det.. Helt til jeg ble voksen og syns det var noe forbanna tull.. Men burde de få ha den troen mens de er små, så får de heller bestemme seg når de er eldre.. Eller tvinger jeg på dem noe da? Jeg har aldri tenkt på dette før! Det er bare noe som datt over meg.. Kanskje jeg har for mye tid til å tenke? Hehe..
winneboo Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Synes det er noe tull å døpe dersom man ikke er praktiserende kristen. Dessuten om barna dine blir kristne når de blir eldre så syntes de nok ikke det er flaut å døpe seg da. Er jo noen religioner som bare har voksendåp. Er jo bedre å la barna ta dette valget selv, altså om de vil stå som medlem av statskirken eller ikke.
mammmamia ** Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Det at de ikke er døpt gjør jo ikke at de vokser opp med å tro!! Det er det dere som foreldre som gir dem, så om dere ikke har noen tro, eller snakker med dem om det så gir det dem jo ingenting å være døpt..! For min del er det å døpe mye tradisjon, men også noe som bunner i barnetroen min. Jeg synes ikke dere skal døpe ungen bare for å gjøre det, det er en symbolsk handling, som dessverre alt for mange tar alt for lett på!
Hiv o'hoi Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Jeg er oppvokst i en kristen familie og selv om jeg ikke er så troende selv, så syntes jeg det er riktig å døpe.. det er enklere for barnet ditt å melde seg ut av statskirken, enn hva det medbærer å ikke bli døpt.. Har noen venner som døpte seg som "voksne" i og med at de ville komfirmeres kirkelig osv.. og det var faktisk ikke så kult for dem.. da hadde det vært enklere for dem å melde seg ut av kirka når dem fylte 18.. men det er jo bare ditt og barnefar sitt valg.. gjør det du tror er rett for dine barn
klg,2 boys now:) Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 ikke døp uten tvil.synes det er noe stort tull at alle gjøre pga tradisjon.er du ikke kristen så ikke gjør det mener jeg.vi valgte å ikke gjøre det,ønsker ikke å stå foran presten å lvo å bringe barnet opp i gudstro når det ikke er tilfele.
mammmamia ** Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Det skal jo ikke være KULT å døpe seg!! Og om man døper seg bare for å få gaver i konfirmasjon bør det faktisk være litt kjipt ja..! Hvis man virkelig VIL konfirmere seg er det ikke kjipt å døpe seg heller, mener nå jeg...
BettyBoob Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 jeg er ikke selv døpt, og døpte ikke gutten min. det er kun besteforeldre som er troende her hos oss. jeg ønsket absolutt ikke å være med på en seremoni jeg ikke har noe som helst til overs for og ikke tror på. ikke oppdra dine barn med noe du ikke selv tror på...det høres ikke ut som en lur ide spør du meg. dette kan de velge selv senere.
mumbo Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Vil bare si en ting: Det er så mange barn som ikke blir døpt nå, at dersom hun skulle ønske å konfirmere seg så blir hun ikke alene om å måtte døpes først. Angående spørsmålet ditt så mener jeg at dere bør døpe hvis dere har tenkt å oppdra henne i kristen tro, ellers ikke. Øvrig familie har ikke noe med dette å gjøre, det er dere som oppdrar deres eget barn.
2 gutter og 1 jente Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 vi har valgt aa ikke doepe. jeg er selv doept og konfirmert, mens mannen min ikke er det.ingen av oss er kristne, saa for oss var det et naturlig valg aa ikkedoepe. ei venninne av meg doepte segsom 15-aaring. ikke noedvendigvis av kristen tro, men hun ville konfirmere seg sammen med resten av klassen. hun er veldig sjenert til vanlig, men syns ikke det var noe problem aa doepe seg som voksen. man maa gjoere det som kjennes riktig. jeg vil ikke staa der aa love at jeg skal fostre opp barnet i et kristent hjem....for jeg vil nok ikke gjoere det. det blir et kjaerlig hjem, men kristent...?
@nneliten Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Vi har valgt å ikke døpe barna våre, nettopp fordi vi mener de skal få ta et aktivt og bevisst livssynsvalg selv når de er modne for det. Dersom de velger å bli kristne som ungdom/voksne, skal de ha selvtillit god nok til å tørre å la seg døpe. Tør de ikke det, er vel heller ikke troen så viktig? Jeg er selv Human-Etiker mens mannen min er (passivt) medlem av statskirken. Vi er de første både i min familie og i hans familie som ikke døper barna våre. Ettersom eldstemann bare er 2 år, har vi ikke hatt noen "diskusjoner" om tro og tvil enda. Jeg er opptatt av å lære barna mine gode humanistiske verdier, men er åpen for at de kan velge et annet livssyn enn meg når de blir eldre.
MintCondition Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Hva er vitsen med å døpe ungene om du ikke tror på Gud eller Jesus?
Mamma jei Skrevet 18. juni 2007 #13 Skrevet 18. juni 2007 Samme dilemmaet hadde jeg da jeg skulle bestemme meg for å døpe eller ikke. Jeg er ikke personlig kristen og det er ikke sambo heller. Men vi bestemte oss for å gjøre det likevel, mest pga tradisjon. Vi tok det som en feiring for det nydelige barnet vi har fått. Man kan jo ta det på humanetisk vis, men jeg snakket med noen som hadde vært i en sånn og de syntes ikke det ble like staselig (uten å fornærme noen). På denne måten slipper jenta vår å døpe seg i voksen alder hvis hun da bestemmer jeg for å leve i kristen tro. Hun kan også velge å melde seg ut av statskirken hvis hun ønsker det.
Etaner Skrevet 18. juni 2007 #14 Skrevet 18. juni 2007 Vi har valgt å ikke døpe barna våre. I min familie er det helt vanlig og ikke døpe, er selv ikke døpt. Men i min manns familie har de som tradisjon og døpe men ingen som tok seg nær av vår avgjørelse alikevel. Jeg har faktisk såpass respekt for presten og andre kristne mennesker at jeg ikke vil stå i kirken og juge dem rett opp i trynet ved å si at vi skal oppdra i kristen tro(!) Og hvis våre barn velger å bli kristne og konfirmere seg kristelig el. så tror jeg faktisk ikke det er flaut. Er de virkelig kristne da så er det bare en fin opplevelse for dem, vil jeg tro.. Sånn jeg ser det så gir jeg barna mine ett valg om de vil, eller ikke vil døpe seg....
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #15 Skrevet 18. juni 2007 Det skal ikke være noe problem å døpe seg når man blir eldre. Jeg føler at det er altfor mange som døper barna sine ut av "tradisjoner" fremfor tro. Jeg ser trossalt ikke vitsen ved å stå foran kirken og presten og si at du skal oppdra ditt barn i kristen tro om du ikke skal det. Velger du å døpe barnet ditt, skal
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #16 Skrevet 18. juni 2007 Den lagret seg visst litt fort... du faktisk oppdra barnet i den kristne tro. Har du inget ønske eller kommer til å gjøre dette, synes jeg ikke noen bør døpe barna sine. Det er nesten litt hån. Hvorfor være medlem av noe man ikke tror på, eller melde inn barna sine i noe man ikke har NOEN tro på selv? Jeg har døpt datteren min, og akter å oppdra henne etter det... Men det er fåtallet som faktisk gjør det. Dåp er jo ikke bare noe man gjør fordi det er fint, skal være en litt dyp mening bak det.
eva luna Skrevet 18. juni 2007 #17 Skrevet 18. juni 2007 Vi døper ikke barna våre da vi ikke er kristne. Synes det blir helt feil å stå i kirken og love når man faktisk ikke tror. Er alt for mange som gjør det i dag av tradisjon og for å få gaver, synes ikke noe om det. Kan legge til at jeg selv heller ikke er døpt og har aldri hatt noe skade av det, er bare glad for at jeg har kunnet bestemme selv.
kajak&Daniel Skrevet 18. juni 2007 #18 Skrevet 18. juni 2007 Jeg syns ikke dere bør døpe henne om dere ikke er kristne selv... Mange kommer med argumentet at det er lettere å melde seg ut enn å melde seg inn, men det argumentet syns jeg blir for dårlig. Ja, det er enklere å melde seg ut(skulle bare mangle), men det er mange som konfirmerer seg kristlig pga "alle" andre gjør det. De tar ikke noen standpunkt til hva de selv vil. Hvis de ikke er døpt, men finner ut at de har lyst til å være medlem i statskirka, så tar de da et bevisst valg, og da syns jeg ikke det er en så stor ting å døpes da.. Man trenger jo heller ikke invitere hele slekta til dåp som 14-åring... Så det jeg syns er at om dere ikke døper henne, så gir dere henne sjansen til å bestemme selv, siden hun da må gjøre det som hun vil, og ikke gjøre noe pga "alle" andre gjør det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå