nicknavn Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Har en svigerfar som i utgagnspunktet er snill og gavmild, men han er så utrolig sær og blir fort irritert og tar liten og ingen hensyn. Vi har et barn med kronisk lungesykdom og svigerfar røyker enormt mye. Selvsagt har vi ikke noe med det å gjøre, men han kan finne på å tenne opp røyken når vi sitter ute på terassen med mat etc. Selv om gutten vår sitter ved siden av han tar han ikke hensyn til det. Når vi sier i fra så blir han skikkelig sur. Selvsagt er det røykeforbud inne hos oss, men svigerfar kan finne på å stille seg i verandadøren på øverste trinn og døren åpen. all røyk kommer inn. Når min mann sier at han må gå ut, så gjør han det, men uten å lukke døren. Vi lukker døren og svigerfar blir atter en gang skikklig sur, irritert og nesten sint. På hytten er det blitt røykt inne i minst 15 år og hytta er innrøkt og lukter pyton. Selvsagt røyker ikke han inne når gutten vår er våken,men med en gang han har lagt seg tenner han røyken. Det er kun skyvedør fra stue til soverommet, så det hjelper ikke det hele tatt. Dette har resultert i avbrutt hyttetur og nå kan vi ikke være der i det hele tatt. Vi har prøvd å snakke med han om hvor alvorlig det er for gutten vår, men han vil ikke høre. Han blir sur og sier "barna tålte røyk før i tiden". Sier selvsagt at vårt barn blir alvorlig syk av det, men vill fortsat ikke høre etter. Så nå vet jeg ikke hva vi skal si til han eller hvordan vi skal gjøre det. Det er så synd at vi ikke kan besøke han hjemme eller bruke hytten mer. Noen forslag?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Bare la ham bli sur...det hadde ikke jeg brydd meg om. Enkelte som røyker får det aldri inn i hue at der er farlig, og barn og syke skal ikke være i nærheten av passiv røyking. Du kan ikke annet en å forklare gang på gang..... Han høres veldig lik ut en slektning av meg, da jeg fikk min sønn skulle han til å tenne opp en røyk i samme stua vi satt i. Han var bare en uke gammel. Søsteren min ba ham gå på kjøkkenet å røyke i det han skulle tenne den, han ble helt stiv av skrekk og veldig fornærmet og gikk ut.. Siden det har han ikke snakket med oss og sitter ute og røyker hele tiden mens vi er i samme selskap. Og gidder ikke å hilse en gang... Han har samme holdningene som din svigerfar og sier barn tålte røyk før.. Nå er han veldig syk pågrunn av storrøyking......
Sinah Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Uff, det høres ut som om dere må leve med at han blir sur, hvis det ikke er flere medisinske fakta dere kan komme med. Merkelig holdning, det minner meg litt om min egen svigerfar (som for øvrig er en intelligent og trivelig mann). Han nekter å ta inn over seg at min mann (hans sønn) er allergisk mot pollen etc. Selv om han sitter og nyser og øynene renner, og jeg forklarer om hvordan han hiver etter pusten når det blir virkelig ille, oppfører han seg som om sønnen hans er litt hypokonder. Eller egentlig tror jeg ikke han tror det om han, heller, men han bare stenger fakta ute (for det var jo ikke så mye allergi før...), til tross for at han altså er en svært oppegående mann. Svigermor tar gang på gang og fyller stua med masse blomster før vi kommer, og ymter noen av oss frampå om at det ikke er så ok, fjerner hun dem, mens hun kommer med de samme frasene om at hun ikke skjønner hvorfor han er allergisk. En gang ble mannen min skikkelig forbanna på faren sin, men det førte vel bare til at det ble et ikke-tema.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Noen besteforeldre synes nok at nåtidens foreldre overdriver når det gjelder barna og noen skjønner ikke at det var ikke sånne plager og sykdommer barn hadde i deres tid (tar utgangspunkt i info fra media). Hvordan er det med svigermor? Kan ikke hun få han til å innse hvor farlig det er? Røyk er jo ikke bra for hvilke som helst barn og det er rart at han ikke skjønner det. Jeg vet ikke om jeg har noen forslag til hvordan man kan få et sta menneske til å innse situasjonen men dere kan jo prøve ved å legeerklaring eller informasjonshefta om plagene fra legekontor eller helsestasjon?!
nicknavn Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2007 Skal finne alt av infomatriell til han. Kan jo hende at det hjelper. Han har sett gutten vår når han er dårlig og sett når han får alle medisiner, sett og hørt at han blir tung i pusten pga sigarett røyk, vært på besøk på sykehuset og sett alle maskiner gutten vår blir koblet til når han var alvorlig syk, pratet med han om hvor alvorlig det er osv. Men det gåt ikke inn i hodet på han. Eller så bryr det han ikke. Jeg vet ikke hva som skal til for at han skjønner alvoret av det. Mulig vi sier det på feil måte, vi er faktisk rolig når vi sier i fra, foruten når han stod i døren, da ble mannen min sint, men sa i fra på en rolig måte. Da han stod i døren og røykte så virket det nesten som han gjorde det for å provosere. Mannen min ble sint, men det preller av på han og han blir sur og tverr. Svigermor og svigerfar har vært skilt i masse år, så der er det ikke noe hjelp å få. Det ville nok blitt katastrofe om svigermor skulle sagt noe til svigerfar. Vi sier i fra hver enda gang, han tenner røyken i nærheten av gutten vår, så han burde huske det fra gang til gang. Ikke bare gjør han det her, men hos moren sin som har langtkommet kols, så sitter han å røyker rett opp i ansiktet på henne. Det sier litt om holdningen hans og hvor egoistisk han er. Til og med hos oldermor kan vi ikke dra når han er der eller nettopp har vært der. Vi må vente noen dager så røyken får luftet seg ut.
Northernlights Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Mulig han er snill og gavmild, men superegoistisk,det er han! Dere kan ikke gjøre annet enn å si fra skikkelig. Mulig denne er best: Når du kommer på besøk hit, er det TOTALFORBUD med røyking. Ute og inne. Vil han ikke etterkomme det ønsket,så får han holde seg hjemme. Og da har han tatt et valg. Synes forresten ikke det høres særlig snilt ut, måten han oppfører seg på rundt røyken. Hva med å la han være med på et evt legebesøk med barnet deres?
Northernlights Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Sleng ei bøtte vann i ansiktet på han når han står og provoserer i døra med røyken. Makan!
nicknavn Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2007 Ja det hadde vært noe å ta han med på neste kontroll, han hadde ikke fått kommet inn til legen, siden det lukter enormt av klærne hannes. Da mener jeg STERKT, vi må lufte når han har vært her. Vi er ikke fisefine i nesen og tåler mye. Han tørker klærene sine på stua, der han røyker. Legen hadde sannsyneligvis kastet han ut med hodet først. Og hadde vi sagt hva han gjør, ja da hadde han nok fått juling av legen. Skal seriøst forslå at han blir med neste gang, men det tør han nok ikke.
KariMari Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Signerer nordlyset jeg:-) Si at hvis han ikke kan respektere dere på dette, så er han heller ikke velkommen! Makan! Kjenner for øvrig til det der problemet. Har ikke barn som blir syke av det, men de har en bestemor som blåser røyken midt i trynet på dem. Både hun og samboeren hennes. Og de vet hva vi synes om det, men tar likevel ikke hensyn. Det er mye av årsaken til at vi nesten aldri er der lenger. Så kan de sitte der og smatte så mye de bare vil:-)
nicknavn Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. juni 2007 Jeg blir bare mer og mer sinna. Neste gang det skjer og det kommer til å skje, så blir jeg å si i fra ganske klart hva konsekvensen er om han ikke respekterer oss. Det blir røykeforbud ute, når gutten min er ute sammen med han. Respekterer ikke han det for han ta pikkpakket med seg og dra. Vi har vært en gang på besøk hos svigerfar på 1,5 år, med det reultat at det ble ekstra runde med sykdom. Det samme når vi var på hytten, Så nå kan vi verken dra på hytten eller på besøk til han. Jeg syns det er synd at hytten ikke kan bli brukt, men det er ikke et savn for meg å ikke dra på besøk til han, bare så synd for gutten min og for mannen min. Han kan selvsagt dra. Men ser liksom ikke noe poeng i å dra dit når vi må være hjemme.
KariMari Skrevet 19. juni 2007 #11 Skrevet 19. juni 2007 Gir du klar beskjed får han også et valg. Og da får HAN ta konsekvensene av dette! Dere må først og fremst tenke på gutten deres, og ikke på svigerfars egosentriske følelser. Lykke til!
Northernlights Skrevet 19. juni 2007 #12 Skrevet 19. juni 2007 Heng opp et skilt over inngangsdøra: "HER SKYTES ANNENHVER RØYKER. ÈN GIKK NETTOPP UT HERIFRA I LIVE!" ;o)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #13 Skrevet 19. juni 2007 Høres ikke ut som om han ville lese noe informasjonshefte! Tror det er bare å finne en måte (ikke bry om det vil såre han eller ikke) han forstår og gjør det. En som er så sta behover å høre at han er ikke så klok.
April♥love Skrevet 19. juni 2007 #14 Skrevet 19. juni 2007 Heia Northernlights!!! Digger den=) HI... følg rådet her, og rapporter til oss hvordan det gikk!
nicknavn Skrevet 2. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. november 2007 Har byttet nick, så nå "heter" jeg høstrose. Er så glad i blomster.-) Hvordan det gikk? Svigerfar har kun vært hos oss en gang fra juni og det var i september, da var han her rundt 30 minutter. Han var en gang ute for å røyke, og da lukket han døren. Kontakten er blitt borte, ikke stort savn for meg, men for mann min og sønnen vår er det synd. Slik jeg ser det, er han dødelig fornærmet for at vi/ mann min sa i fra og han har valgt å ikke komme til oss, når vi har røykeforbud i nærheten av vår sønn. Nå står julen snart for døren og de 2 siste årene har han vært hos oss, men i år har jeg og min mann bestemt oss for å ikke invitere han, vi syns at de andre barna hans kan be han i år. Men de er ikke så beigeistra for det. Han er sær, skal ha det rolig rundt seg og tåler ikke "barnelyder" blir fort irritert og ber de være stille og sitte i ro. Ikke så lett på julaften å be nevøene mine å være stille og det er heller ikke slik det skal være på julaften. Får litt dårlig samvittighet for avgjørelsen vår i år, julen er jo en tid da man skal være sammen med familien, og jeg er oppdratt til å inkludere ALLE når det er jul. Men det er nå det vi har tenkt. Tenker heller å be til julelunch første eller andre dagen. Om han fortsatt ikke respektere røykeforbudet når våren og sommeren kommer og vi tilbringer mere tid ute, så må vi nok finne på en ny plan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå