Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Hva gjør dere for å slappe av? Har problemer med det jeg ,og er nok ikke den eneste! Har 24 dager igjen nå,og går bare rundt som en mørbanka zombie føler jeg... Er helt overpøst av sterke følelser som jeg tydeligvis ikke har kontroll på.. huff!! =) Forleden dag krangla jeg skikkelig med svigermor,og vi har ikke SÅ god kontakt at det lar seg gjøre.. hihi! Off!! neste dag da jeg ,sambo,sv.mor og sv.søster var på shopping begynte jeg og grine skikkelig(med hiksting og greier) Så sambo måtte stå å trøste meg... *flau* Jeg er Ikke typen til å gjøre sånnt,er jo som regel steinhard!! Føler bare at jeg må prestere og tilfredestille alle rundt meg,selv om jeg vet at jeg ikke må det. Enten det er å ha et ryddig og rent hjem eller invitere på grillfest. Dessuten bor jeg i en blokk i 5.etg uten heis! Så jeg går kun ut 1.gang om dagen... Sånn,da har jeg blåst ut litt =) Hva skal jeg gjøre nå? Vaske badet eller??
Solskinnsjenta Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Har du noe babystæsj som trenger å vaskes/strykes/legges sammen? Jeg synes det kan være ganske avslappende å stryke, for da jobber armene mens hodet bare tenker Dessuten er det noe som må gjøres før babyen kommer, og da har det en funksjon! Hvis du klarer det bør du legge beina på sofaen, lage deg en god kopp te og finne frem den boken du hadde tenkt å lese ferdig en gang. Det blir sikkert ikke så mye tid til det når babyen kommer - hihi Lykke til!
lemontree Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Da jeg fikk førstemann hadde jeg en skikkelig raptus, krokbøyd over barnevogna på tur på Frysja, og gråt så jeg kunne ha fått Akerselva til å flømme over... Da gikk det opp for meg at jeg var midt inne i det man så lett sier - en "SKIKKELIG OMSTILLING"... eller "OMVELTNING". Jeg følte at alt og alle rundt meg stilte krav som jeg ikke kunne møte, og ikke forsto jeg at jeg ikke kunne møte disse kravene heller, for det hadde jeg jo alltid gjort! Jeg følte meg til slutt bare helt fanget! Det er så lett å si "omveltning", men det er søren ikke så lett å være midt i det. Første øvelse er nå, som høygravid, tror jeg. Neste når babyen kommer. Forbred deg på noen uker som ikke er silkemykt rosa, men søren så frustrerende, for du kan plutselig ikke bare "stikke i butikken" - eller "tar meg en dusj, jeg...". Nix. Du må henge med, du kan ikke bestemme lengre. Slippe kontrollen, fire kravene, og være fornøyd med det du får til, tilfeldigvis, sånn innimellom. Det er ikke bare bare når man er vandt til å jobbe og stå på og kunne planlegge. Begynn med å innse at ingen av de rundt deg stiller i nærheten så høye krav til deg, som det du selv gjør. Prøv så å bli din beste venninne, og fortell deg selv at du ikke trenger å gøre annet enn å ha det godt, nå. Hvis du har det godt, og da mener jeg virkelig godt, så du blir skikkelig glad og full av energi, av å ha vasket badet - så for all del. Men tren deg heller på å la ting ligge litt, og legg deg ned sjøl også, og avtal at dere tar grillfesten i parken i stedet. Når babyen kommer, du har melkespreng så det fosser gjennom ammeinleggene, du hadde planlagt å møte venninnene dine på kafé for en halv time siden, og babyen bæsjer gjennom alle klærne sine, og ut over hele deg også, samtidig som den kaster opp all melka ut over teppet i stua - da er det ok å kunne puste to ganger og ikke være "miss perfect allways in controll, pleace come and have a look at my lovelly home!" !!! Nå går kroppen din og babyen først i løypa og bestemmer veien og tempo, og du må pent og lydig følge etter... En liten trøst: Det går seg til. Et par måneder etter at babyen har kommet, da kan du etterhvert programmet, trapper til 5. uten heis og alt innkalkulert. Da kan du si til venninnene dine tre timer i forveien hvor forsinket du tror du kommer til å bli. Da kan du til og med kanskje planlegge grillfest. Men gi deg tid til å komme dit. Innse hvilket løft du gjør nå, det handler om at et menneske kommer til verden, i og ut av kroppen din. Det er jommen meeer enn nok, for øyeblikket!!!
Teddien Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Dahlm! Fantastisk bra svar!! Takk jeg trengte det selv!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 JA ! dahlm! Råbra skrevet =) hihi,må le:) en råbra oppmuntring som nok passer til de fleste slitne høygravide her i verden =)
lemontree Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 hehe, godt å minne meg på det selv! - herregud, hvordan skal jeg greie å gi slipp på kontrollen igjen nå, når jeg har vennet meg til det, og nytt å være i sving og gi full guff i et par år - og nå med en toåring til og med...?!!! Alt er lettere sagt en gjort, det er sikkert! Kom på en liten meditasjons-øvelse fra gravide-yogaen sist: handler om å registrere alt som skjer rundt seg, samtidig som man slapper helt av og ikke lar seg engasjere av det. Finne en god og avslappende stilling der man kan slappe godt av, gjerne liggende. Sett av 10 min/et kvarter til dette, og gi deg full permisjon fra alt. Prøve å ikke tenke noe som helst - ingen tankerekker som "etterpå skal jeg...", "må huske å..." "typisk svigermor å si...". rense alt sånt bort, etterhvert som de kommer. Kjenn etter i kroppen om du spenner deg noe sted, og så forsøk å slappe av. Start å lytte til alle lyder rundt deg, som om de var bakgrunnsmusikk, samtidig som man fortsetter å kjenne etter om kroppen er avspent. Prøv å ikke tenke at du skal GJØRE noe med noen av lydene. Er den bilen der samboeren din som kommer? Javel, kutt alle tanker om hva du skal si om han kommer inn døra og ser deg sånn... Det beste er om mobilen ringer, og du greier å ikke spenne en muskel, og ikke fortsette tankerekken - "det er sikkert venninnen min, jeg har glemt at vi skulle..." ...! La det bare passere. Jaja, verd et forsøk...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå