Gå til innhold

Hva skal si til svigerfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svigerfar som i utgagnspunktet er snill og gavmild, men han er så utrolig sær og blir fort irritert og tar liten og ingen hensyn.

Vi har et barn med kronisk lungesykdom og svigerfar røyker enormt mye. Selvsagt har vi ikke noe med det å gjøre, men

han kan finne på å tenne opp røyken når vi sitter ute på terassen med mat etc. Selv om gutten vår sitter ved siden av han tar han ikke hensyn til det. Når vi sier i fra så blir han skikkelig sur.

Selvsagt er det røykeforbud inne hos oss, men svigerfar kan finne på å stille seg i verandadøren på øverste trinn og døren åpen. all røyk kommer inn. Når min mann sier at han må gå ut, så gjør han det, men uten å lukke døren. Vi lukker døren og svigerfar blir atter en gang skikklig sur, irritert og nesten sint.

På hytten er det blitt røykt inne i minst 15 år og hytta er innrøkt og lukter pyton. Selvsagt røyker ikke han inne når gutten vår er våken,men med en gang han har lagt seg tenner han røyken. Det er kun skyvedør fra stue til soverommet, så det hjelper ikke det hele tatt. Dette har resultert i avbrutt hyttetur og nå kan vi ikke være der i det hele tatt. Vi har prøvd å snakke med han om hvor alvorlig det er for gutten vår, men han vil ikke høre. Han blir sur og sier "barna tålte røyk før i tiden". Sier selvsagt at vårt barn blir alvorlig syk av det, men vill fortsat ikke høre etter.

Så nå vet jeg ikke hva vi skal si til han eller hvordan vi skal gjøre det. Det er så synd at vi ikke kan besøke han hjemme eller bruke hytten mer.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere noe informasjonsmateriale han kan få lese om sykdommen til gutten deres! Pröv også å ta opp röyketemaet utenom de gangene han faktisk tar seg en röyk. Han går kanskje ikke så lett i forsvar da?

Lykke til!

Skrevet

Skal gi det til han. Vi har tatt det opp flere ganger også når han ikke røyker, men det er vannskelig, når vi sitter ute, så røyker han hele tiden og vi sier i fra at når gutten vår er ute, så må han flytte seg på andre siden av huset eller stumpe røyken.

Jeg blir så lei av å minne han på det hver eneste gang, så nå virker det som han demonstrerer og røyker på trass. Også når han stiller seg i døren med røyken, er det nesten for å provosere oss.

Jeg er så innmari lei meg på gutten vår sin vegne at farfar ikke tar hensyn til han. Det er nesten slik at jeg vegrer meg for besøk av han.

Skrevet

Spør om han er lege, siden han vet så mye mer enn de som er utdannet og forsker på dette. Spør om han ønsker at gutten deres skal dø..for det kan faktisk skje hvis han fortsetter å røyke i nærheten av ham.

Forklar at det er HANS uvane, IKKE deres og at dere ikke vil bli belemret med det. Og at hvis han ønsker å se barnebarnet sitt må han akseptere dette, hvis ikke kan jo ikke gutten være i nærheten. Han blir alvorlig syk. Det er ikke noe dere har diktet opp, han blir syk. Og hvis han ikke kan forstå det, må han jo være mindre intelligent.

ÅH..kjenner jeg blir skikkelig sinna nå. At det går an å være så egoistisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...