MonER Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Noen som har erfaring med det? Hva skjer? Hvordan kommer man i kontakt med familierådgivere??
Jordbæret <3 Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Kommunen har egne familievenkontor, du ringer direkte dit og ber om å få en time. De har faste dager der de tildeler timer. Etter at de har hatt tildelingsmøter, får du enten en telefon eller et brev med innkalling. Du får tildelt en saksbehandler, eller en mekler, om du vil. Denne kan du be om å få byttet ut, eller du kan be om at denne ikke er alene under samtalene. Å ha to meklere til stede er spesielt aktuelt dersom det er en vanskelig sak. Når du kommer dit, må du kanskje vente litt på et venteværelse. Så kommer din mekler og tar deg med til sitt kontor. Her startere dere en samtale. Dersom det er du og din partner, ekspartner e.l. som er der, starter som regel den som har bedt om rådgivningen med å fortelle hvorfor han/hun ville ha rådgivning. Jeg har både god og dårlig erfaring med dette. Familievernkontorene jobber etter en metode som heter LØFT (Løsningsfokusert tilnærming). Det vil si at du skal kun fokusere på løsninger, minst mulig på konfliktene. Du kan lese mer om det på nettet ved å søke på LØFT. Min kritikk til denne teknikken er at den fungerer så lenge som begge partene er ute etter en fornuftig og god løsning. Den er helt avhengig av at konfliktens parter er der for å få til en løsning som er til det beste for begge parter, og ikke minst barna dersom det er barna som er temaet. Jeg gikk til mekling i flere år, og det eneste som skjedde var at barnet fikk det verre fordi den andre parten konfronterte barna med det som ble tatt opp på disse møtene. Jeg skulle ha avbrutt for lenge siden, men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg. Så ikke gå dit og tro at det er en enkel løsning. Og ikke vær ukritisk til metoden og måten mekleren styrer det hele på. Min samboer har enda mer negativ erfaring med dette. Etter et og et halvt år med mekling, er situasjonen blitt MYE vanskeligere. Men er ditt problem at dere ikke klarer å snakke sammen, men dere er begge ute etter å få til en god løsning, så er en samtale der å anbefale. Dette fungerer kanskje best i forkant av at konflikten er blitt en skikkelig konflikt. Prøv å forebygge i stedet for å behandle. Håper dette ga deg noen svar på det du lurte på. Er det ellers noe du lurer på, er det bare å spørre igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå