Gå til innhold

Hvordan forbereder dere kroppen på graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ny i dag :-)

Jeg ser for meg prøving i løpet av de neste månedene, og skal bruke tiden fram til da på å gjøre kroppen mest mulig klar for graviditet og babyens helse. Jeg er i god form, har normal vekt og spiser generelt ganske sunt. Og jeg er en nysgjerrigper som leser, undersøker og får med meg det meste av teori og vitenskap på dette feltet... ;-)

Her er mine forsetter for meg selv:

- å holde kroppen i god fysisk form, styrke mage- og kjernemusklene

- holde meg unna kunstige søtstoffer i det daglige kostholdet (et glass lettbrus eller to i helgene skal jeg unne meg)

- generelt sunt kosthold med mye frukt og grønt, fiber og rene matvarer

- et par glass vin til god mat og på fredagskvelden er greit før jeg starter for alvor. Da avstår jeg fra alkohol mellom eggløsning og mens, men kan nyte litt forsiktig mellom mens og eggløsning

- selvfølgelig folat den siste tiden før

Hva gjør dere for å forberede kroppen? Er det flere "helse-/treningsfriker" her inne som ønsker å beholde god fysisk form i svangerskapet og som er opptatt av at barnet skal få starte livet i en sunn kropp med mat som er bra for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var en fabelaktig god forsettliste og spør gjerne om lov til å stjele den og etablere den i mine vaner!

Utenom det du har skrevet (noen ting har jeg tenkt på men ikke kommet i gang med ennå) prøver jeg å være trene litt på kondisjonen. Ikke at den trenger å tåle 5 mil - men en venninne som er nå i sin andre graviditet (hvor til 1. hadde hun god kondis og til 2. andre ikke noe kondis å snakke om - ifølge henne ;)) har fortalt at graviditet nr. 2 er svin tøff på aktivitetsnivået (også etter første 3 mnd). En graviditet tar jo på systemet uansett, men er man i passe god form, da har man litt mer å gå på. Jeg er ikke i passe god form akkurat nå - har en rygg og nakke skade jeg sliter med. Men spiser sunt, tar folat og trener meg frisk!

Håper du lykkes med å gjøre kroppen mest mulig klar for graviditet og syns det er flott at du tenker på barnet skal få starte livet på best mulig vis! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...