Rosalie Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Min hender begynte for 5-6 uker siden å dovne vekk og opplevde prikking i hendene. Jordmora sa at det var vanlig i forbindelse med svangerskapet at nerven i håndleddet kom i klemme (pga vann i hendene) og at det var grunnen til plagene. Har også snakket med legen min flere ganger, sist kunne han "berolige" meg med at i 9 av 10 tilfeller ble hendene bra 3-5 mnd etter fødselen!!!! I det siste tilfelle må man operer hendene for å få nerven fri igjen. Vel mine hender har bare blitt verre og verre, de er omtrent ikke brukenes til noe nå (skal ikke ta tiden jeg bruker på dette innlegget og antall rettinger jeg må gjøre ) Er det andre som har slike plager ? Hva sier deres lege ? Jeg er så desperat nå at jeg er i ferd med å sjekke ut om jeg kan få operert hendene privat. Blir helt på gråten bare å tenke på at jeg kanskje må gå slik i 7-10 mnd til. Spesielt når jeg våkner 2-3 ganger hver natt pga vonde og stive fingrer. Føler og at plagene overskygger helt gleden med babyen som vokser i meg og at de gjør meg nedtrykt. Spesielt siden jeg føler at legen bare avviser meg og at dette går over. Uff dette ble vist ett syteinnlegg - skulle egentlig høre om det er andre som sliter med det samme og deres erfaringer.
krakra 19.11.07 Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Hei Jeg hadde det i mitt forrige svangerskap. Det bare prikket i fingrene og de var helt dovne. Men det gikk over etter ca 1 mnd etter fødsel. Jeg kan ikke tenke meg det er noe poeng å operer nå, før fødsel. Du må nok uansett vente. Vet det er ubehaglig, men ikke uvanlig med ulike plager i svangerskap. Liten trøst er det kanskje å tenke på alle plager man slipper:-)
sørlandstulla Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Jeg har vært plaget med dette i peioder også før jeg ble gravid, så hos meg er det nok trangt i utgangspuktet. Men har også hatt nærmest våkenetter pga verking i armene (særlig den ene), så vet hvor plagsomt det kan være. Min svigerinnne ble sendt til ergoterapeut da hun fikk disse problemene i svangerskapet. Ergoterapeuten lagde da en ortose (en slags skinne) hun skulle ha på når hun skulle sove (og litt ellers?) Denne virker slik at en ikke bøyer hådleddet i søvne. Når vi sover, kan vi lettere bli liggende i samme stilling en stund og hendene dovner lettere. Svigerinna mi synes dette hjalp henne litt, så dersom problemet tar seg opp hos meg, kommer også jeg til å oppsøke ergoterapeut. Det er nok ikke alle leger som tenker over denne muligheten, så hør med legen om han/hun kan sende deg til en eroterapeut. Så kan du jo se om det er hjelp å få. Den ergoterapeuten jeg snakke om hadde vært på et kurs om dette temaet, så hun var veldig ivrig etter å hjelpe om hun kunne. Lykke til!
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Eg hadde det slik i min siste måned i mitt forigje svangerskap. Da eg tok dette opp med jordmora mi så sa hu at eg måtte ringe sykhuset om det skjedde igjen. Det var ikke bra at armen min dovnet helt vekk. Eg hadde og et par ganger der arm og fot var helt dovne - var helt grusomt en stund. Kunne ikke spise mat en gang - å løpfte gaffelen var nok til at armen min dovnet. Nerver i klem var vist ikke bra sa min jordmor til med den gang... (litt over 2 år siden)
Tussa og Sofie Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Som noen skriver over her kan du få tilpasset en skinne slik at du holder håndleddet mer stabilt. Ellers kan man vel også få tak i en støttebandasje for håndledd på Medicus plesner evt. apoteket. Vurdering av opr blir gjort utifra om man mener at man kan få varig skader på nerven dersom den ligger for lenge i klem, og de fleste blir nok ikke operert fordi den tåler å ha det litt trangt over noen mnd, og som de andre sier, dette vil da blir borte etter fødsel. Plagsomt, vondt og hemmende er det absolutt. Så du får evt be om å få en henvisnig eller gå til en privat vurdering hos ortoped å hører hva de mener. Bare vær obs på at private sykehus kan være litt raske til å si ja pga pengene. En slik opr koster mellom 7-10 000 pr hånd omtrent. Du kan jo også lese litt om det på nettet, kanskje det står noe om Carpal tunnel syndrom og graviditet. Lommelegen f.eks. Lykke til!
gobop Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Huff, dette er guffent Jeg er i uke 18, og opplever dette nesten hver natt eller morgen, at begge hendene har dovnet bort. Det jeg synes er rart er at jeg ikke har merket noe til vann i kroppen ennå? Hendene/håndleddene er ikke mer hovne enn vanlig? Skrekk og gru hvis jeg får mer vann i kroppen ! :s
Rosalie Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2007 Forklarte meg kanskje klønete i begynnelsen, problemene min er ganske alvorlig. Siden fingrene/hendene stortsett er numne,prikkete hele tiden. Og i tillegg våkner jeg 2-3 ganger hver natt med kjempevonde fingrer/hender. Venstre hånledd verker og som besatt og hindrer med å gjøre vise bevegelser med hånden (klarer ikke å ta hånden bak på ryggen for å kneppe opp bh lenger) Har brukt støttebandasje på håndleddet for å stive det opp men syns ikke det har hjulpet så mye. Idag snakket jeg med legen min og heldigvis skjønner han at det er ett ganske alvorlig problem for meg. Han skal snakke med kirurger og gynekolog på sykehuset i morgen å høre hva de sier i henhold til operasjon eller ei. Så skal jeg til legen etterpå. Så enten blir det operasjon ganske snart eller så blir det å leve med smertene og ubehaget videre (regner da med å bli sykemeldt resten av svangerskapet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå