ano`num *17.03.10* Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Leste det i et annet innlegg her. Har merket selv at hele holdningen på området har forandret seg siden jeg fødte sist. Førte time jeg hadde hos jm, og sa nei til at jeg tok jern fikk jeg omtrent kjeft. Da ble jeg også sjekket nøye hver gang. Jm spurte hver gang om jeg var flink til å huske tabletteren, og om jeg spiste annen jernholdig mat som hun ramset opp hver gang.... (Verdiene mine var ikke særlig dårlige) Samme når jeg kom på føden. Fikk omtrent tabletten servert med frokost. Nå blir vi ikke sjekket før i uke 28. Enda jeg har spurt etter det selv. (Skeptisk med tanke på kvalme & kosthold, i tillegg til erfaringene fra sist) Men hun ville ikke sjekke likevell..... Mente det ikke var nødvendig.
babyandme Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 hmm.. er vel pga fare for "overdose" av jern siden mye vi spiser inneholder jern..? men en har jo rett til å bli tatt på alvor og få sjekka blodprosenten! Lykke til!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Hadde en teit jordmor sist gang...jeg gikk på jern da jeg blei gravid siden jeg hadde lave jernverdier, og hun syntes det var rart at jeg gikk på jern siden jeg var gravid... For å gjøre en lang historie kort, så fikk jeg blodoverføring etter fødselen, ikke fordi jeg mista mye blod, men for å øke jernverdiene mine! Så nå går jeg på jern daglig.
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Det er fordi jernlagrene i kroppen ikke er til å stole på når man er gravid.
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Det er rett og slett fordi det ikke er bra å ha for mye jern i kroppen. Også må en huske at lav blodprosent i seg selv ikke er nok til å trenge tilskudd. Man må ha lave jernlagre i tillegg. På første kontrollen målte jeg blodprosent og jernlagre, og de var fine ... da var det ikke behov for noen flere sjekker før rundt uke 30. Da var begge verdiene litt lave, og jeg ble satt på jerntilskudd som jeg skal fortsette med frem til fødselen. Det er viktig å huske når man ikke er gravid også ... for mye jern er ikke bra, så det er ikke noe man skal ta med mindre man har fått påvist et behov ved legesjekk.
Raych Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Nå tror jeg det er mer fokus på at det er helt normalt at blodprosenten synker under svangerskapet. Den skal det ved normale svangerskap:) Om man da skal pøse på med jern for å prøve å endre på en naturlig utvikling tror jeg leger og JM strides om... Jeg hadde ganske lav blodprosent sist jeg var hos JM (sjekket blodet igjen i uke 28), og hun mente at jeg kanskje burde begynne med jern. Da jeg var hos en spesialist i forrige uke (i min uke 32) sa han at han ikke synes det var nødvendig med jerntilskudd da dette var en naturlig konsekvens av svangerskapet, og at det tyder på at baby, morkake, næringsoverførsel etc fungerer bra. MEn, skal man ha planlagt KS (som jeg mest sannsynlig skal ha) vil de helst at blodprosenten ligger på et visst nivå ettersom de ikke er så glad i å operere når den blir lav, på grunn av faren for blødninger etc. Faren for blødninger er jo også til stede ved vanlig fødsel, så jeg skjønner at det er masse diskusjoner blant helsepersonell.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Men hvor høyt må jernlageret være før det er skadelig da? Da jeg ble gravid første gang hadde jeg ferritin-nivå på 76. Tok ikke jerntilskudd da, men legen min sa at jeg kunne gjøre det...?? Fødte i 2004, og har det siste halvannet året vært blodgiver. Da jernlageret mitt ble sjekket i høst var det på 19, og jeg har tatt jerntabletter siden siste blodgiving i mars. Ba legen om å sjekke jernlageret mitt på forrige kontroll, og det var nå på 41. Fikk beskjed om at jeg godt kunne slutte å ta jerntablettene nå, men det skal jo en del til før jeg får like høyt som i forrige svangerskap uansett?? Og det kan da ikke være farlig? Noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå